رهنامه آموزش تصویری ۳ روش ساخت دستگاه تصفیه هوا در خانه - رهنامه

دستگاه تهیه هوا ? از واجبات هر خانه‌ای است که اغلب به آن توجه نمی‌شود. تهویه هوا در این روزهای کرونایی نیز بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. شما می‌توانید با چند روش ساده در خانه برای خود دستگاه تهویه هوا بسازید. در این مطلب از رهنامه به آموزش تصویری ۳ روش ساخت دستگاه تصفیه هوا در خانه می‌پردازیم.

چگونه در خانه دستگاه تهویه هوا بسازیم؟

?How to make DIY air Purifiers

اگر با خود فکر می‌کنید چگونه هوا را یونیزه کنیم، ما در این مطلب به چند روش ساده را به شما آموزش می‌دهیم. ساخت دستگاه تهویه هوا کار بسیار ساده‌ای است که می‌توانید در خانه خود انجام دهید. در این مطلب از رهنامه چند روش ساخت تهویه هوا در خانه را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا در خانه با لوله PVC

ساخت دستگاه تصفیه هوا

برای ساخت دستگاه تهویه هوا در خانه با این روش به لوازم زیر احتیاج دارید:

  • لوله‌های PVC با قطر ۷ الی ۸ سانتی‌متر
  • یک فن رایانه با قطر ۷ الی ۸ سانتی‌متر (برای ساخت ساخت تصفیه کن هوا در این روش از فن ۱۲ ولتی استفاده شده است)
  • یک آداپتور AC/DC که خروجی DC آن با تهویه سازگار باشد
  • فیلتر تهویه هوا
  • کلید اهرمی یا کشویی
  • بست برای لوله با قطر ۷ الی ۸ سانتیمتر
  • دریل
  • لحیم و هویه
  • چسب تفنگی

ساخت دستگاه تصفیه هوا

ساخت تهویه کوچک با این روش بسیار آسان است. در بخش بالایی لوله دو سوراخ ایجاد کنید تا بتوانید سیم آداپتور و فن را وصل کنید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

در میان این دو سوراخ، سوراخی بزرگ‌تر ایجاد کنید تا بتوانید کلید اهرمی را قرار دهید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

سیم‌ها را به هم بپیچید. قطب منفی سیم‌ها را به هم لحیم کنید. سپس قطب مثبت سیم‌ها را به هم بپیچید و آن را به شاخه‌های کلید اهرمی لحیم کنید. قطب مثبت روی آداپتور دارای نواری سفید رنگ است.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

کلید اهرمی را درون سوراخ بزرگ فشار دهید و آن را به لوله پیچ کنید. حال با چسب تفنگی سوراخ‌هایی را که سیم به درون آن‌ها رفته است، چسب کاری کنید. دور کلید اهرمی را هم چسب بزنید تا به خوبی بچسبد. سپس صبر کنید تا چسب خشک شود.

حال فن را در بخش بالایی لوله قرار دهید. آن را طوری قرار دهید که در مرکز لوله باشد تا جریان هوا به راحتی در آن جریان پیدا کند. اطراف آن را چسب بزنید. به خوبی تمامی درزها را ببندید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

فیلتر را به گونه‌ای تا کنید که ۴ لایه درست شود. سپس آن را آن طرف لوله بگذارید (بر سر دیگر لوله فن قرار داده شده است). سپس با بست آن را محکم کنید. سپس بخش‌های اضافی فیلتر را ببرید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

ساخت دستگاه تصفیه هوا

در نهایت آن را به برق وصل کنید. میزان صدای این تهویه هوا بسیار پایین است. بهتر است ماهی یک بار فیلتر آن را عوض کنید.

در ادامه می‌توانید ویدئوی آموزش ساخت فن تهویه هوا را مشاهده کنید.

اگر دوست دارید در خانه خود کولر بسازید، به مطلب آموزش خنک کننده هوا در خانه مراجعه کنید.

ساخت فن تهویه هوا با فیلتر HEPA

برای ساخت تهویه هوا در خانه به این روش، به یک فن احتیاج دارید. فنی تهیه کنید که جلو و پشت آن صاف باشد. اصولاً فن‌هایی که دو طرف آن‌ها مسطح است، دارای یک موتور حفره‌دار هستند.

وسیله‌ دیگری که برای ساخت تهویه هوا نیاز دارید، فیلتر هپا (HEPA) است. در ابتدا شبکه‌ای را که در بخش جلویی هواکش قرار دارد، در بیاورید. بهتر است این کار را با انبر انجام دهید. در مرحله بعد، دایره‌ای را که در میان پره‌های فن وجود دارد، دربیاورید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

سپس آن را به برق بزنید و عملکردش را چک کنید. اگر دستگاه شما درجه‌بندی دارید، آن را روی درجه آخر تنظیم کنید. این دایره به دلیل برجستگی که دارد مانع اتصال درست فیلتر هپا روی هواکش شود. می‌توانید با وصل کردن دوشاخه هواکش به پریز، آن را روشن کنید. برای خاموش کردن هم باید پریز را از برق بکشید.

با چسب پهن محکم، فیلتر را به جلوی هواکش بچسبانید. وقتی دایره میان پره‌ها را بردارید، میله‌ای فلزی خواهید دید. ممکن است بعد از نصب فیلتر هپا، بخشی از آن از میان فیلتر بیرون بزند. این مسئله موجب اختلال عملکرد تهویه هوا نخواهد شد.

در این روش می‌توانید به جای فیلتر هپا از یک فیلتر MERV-13 استفاده کنید. در ادامه می‌توانید ویدئوی آموزش ساخت تهویه مطبوع هوا را مشاهده کنید.

اگر در منطقی با رطوبت بالا زندگی می‌کنید، می‌توانید در خانه دستگاه رطوبت گیر بسازید. برای این کار به مطلب آموزش ساخت دستگاه رطوبت گیر هوا در خانه مراجعه کنید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا با فیلتر MERV-13

ساخت دستگاه تصفیه هوا

برای ساخت فیلتر هوا در خانه با این روش، لوازم زیر را تهیه کنید:

  • ۵ فیلتر MERV-13 به اندازه ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر با ضخامت ۲/۵ سانتی‌متر
  • هوا کشی به اندازه ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر
  • نوار چسب پهن
  • درزگیر

ساخت دستگاه تصفیه هوا

برای ساخت این دستگاه تصفیه هوا بزرگ ابتدا با فیلترها یک جعبه بسازید. برای این کار چهار فیلتر را به صورت جعبه به هم بچسبانید. فیلتر آخر را زیر این جعبه بچسبانید. با این کار شما یک جعبه فیلتری خواهید داشت که یک طرف آن باز است. در این بخش قرار است هواکش را قرار دهید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

دقت کنید که روی لبه‌های فیلتر فلش‌هایی چاپ شده‌اند که جهت جریان هوا را نشان می‌دهند. این فلش‌ها باید به سمت داخل و به طرف هواکش قرار بگیرند. تمامی درزها را با نوار چسب بپوشانید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

حال فن یا هواکش را به گونه‌ای روی میز بگذارید که بخش جلویی آن روی سطح میز قرار بگیرد. قسمت پشتی که وظیفه مکش هوا را دارد، باید رو به بالا باشد.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

لبه‌های بیرونی آن را با درزگیر یا واشر به خوبی بپوشانید.

جعبه فیلتری را روی درزگیر بگذارید. لبه‌ها را با چسب به خوبی محکم کنید. هیچ درزی نباید وجود داشته باشد.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

پس از این کار، دوشاخه را به برق وصل کنید. اگر فن دارای درجه‌بندی است ابتدا آن را روی درجه کم امتحان کنید و به تدریج درجه را زیاد کنید.

ساخت دستگاه تصفیه هوا

در ادامه می‌توانید ویدئوی آموزش ساخت فیلتر هوا در خانه با فیلتر  را مشاهده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از رهنامه به آموزش ساخت ساخت تصفیه کن هوا در خانه پرداختیم. شما از کدام روش برای ساخت تهویه هوا استفاده کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 221 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 3 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.