رهنامه آموزش طراحی و راه اندازی سایت - رهنامه

میدانیم که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به وجود آمدن ابزار های دیجیتال، کار های امروزی خیلی ساده‌ تر از قبل شده‌ اند. کار هایی که قبلاً انجام آن ها امکان پذیر نبود و یا به سختی قابل انجام  می شدند، در عصر حاضر به آسانی و حتی با حرکت یک انگشت روی صفحه لمسی تلفن‌ های همراه مان انجام می‌گیرند. امروزه طراحی سایت یکی از مهارت های خیلی محبوب است و بیشتر افراد به کمک خلاقیت های فردی آن را کسب می کنند. زمانی که یک ایده در ذهن شما شکل می گیرد باید مهارت لازم را کسب کرده و تا آخر کار آن را اجرا نمایید و در اینجاست که اهمیت آموزش طراحی سایت مشخص می شود.

آموزش های لازم برای طراحی سایت

  1. آموزش HTML :

اگر قصد دارید خودتان یک وبسایت طراحی کنید بدون شک گام اول در این مسیر یادگیری طراحی سایت آموزش HTML می‌باشد. شما باید در ابتدای این مسیر بتوانید آموزش طراحی سایت با HTML را فرا بگیرید. زیاد مهم نیست که شما قصد دارید جاوا بخوانید یا جاوا اسکریپت، PHP و یا ASP، هر زبان برنامه نویسی که در آینده شما قصد دارید تخصصی دنبال کنید اولین کار یادگیری HTML می‌ باشد.
در واقع زبان HTML ساختار  و بدنه اصلی صفحات وبسایت را مشخص می‌کند و خروجی زبان‌ های برنامه نویسی به کمک HTML است. منابع بسیاری به شکل PDF و یا کتاب‌ برای یادگیری این زبان در دسترس هستند ولی پیشهاد نمی‌شود، چرا که به روز کردن کتاب‌ ها و PDF ها با تاخیر است و بهتر است از بستر اینترنت آموزش ها را دریافت کنید.
منبع خوب آموزشی می‌تواند یک سایت خوب و جامع باشد. به عنوان مثال سایت W3school چنین ویژگی‌هایی دارد. البته شما در سایت فرادرس هم می‌ توانید مجموعه آموزش های HTML را دنبال کنید.

  1. آموزش CSS :

پیش نیاز این آموزش گام اول آموزش هاست یعنی باید ابتدا آموزش HTML را سپری کنید و سپس آموزش CSS را استارت بزنید. به قطعیت میتوان گفت که HTML بدون CSS عملا به درد شما نخواهد خورد. با HTML ما ساختار و بدنه یک وب سایت را پیکر بندی می‌ نماییم با CSS به ساختار و بدنه سایت مان رنگ و استایل می‌ بخشیم.
مثلا در همین صفحه از چه فونت و یا رنگی هایی استفاده شده است؟ پیش زمینه این صفحه به چه شکل طراحی شده است؟ چپ و راست کردن المان‌ های HTML و متن‌ ها همه و همه به کمک CSS انجام می شود.
پس زمانی که شما آموزش HTML و CSS را تمام کردید، می‌ توانید طراحی سایت را شروع کنید. برای مثال در ابتدای کار می‌ توانید برای وبلاگ‌ ها نمونه کار بزنید تا هم قابل استفاده برای کاربران باشد و هم یک نمونه کار برای شروع کار شما به حساب بیاید.

  1. آموزش زبان برنامه نویسی تخصصی :

قدم سوم کمی مهم و سخت تر می‌ شود، البته این سختی در انتخاب صحیح مسیر شماست، نه آموزش طراحی سایت. می‌توانید در این مسیر به سمت زبان جاوا اسکریپت بروید و یا به سمت زبان‌های PHP و ASP که بسیار جامع هستند بروید انتخاب با شماست اما قبل از آن باید در مورد زبان های برنامه نویسی موجود تحقیق کنید.

یک سری زبان های برنامه نویسی سمت کاربر هستند که در مرورگر لود می‌ گردند مثل زبان های نمادگذاری HTML و CSS و همچنین زبان جاوا اسکریپت. اما یک سری زبان برنامه نویسی هم داریم که سمت سرور لود می‌ گردند ، مثل زبان‌ های PHP و ASP که بسیار پر قدرت هستند، البته زبان‌ های دیگری هم داریم اما در اینجا همین دو زبان مشهور را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.
در اصل تفاوتی نمی کند که شما کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب می‌ کنید. هر ایده‌ یا طرحی داشته باشید با هر دو زبان PHP و ASP میشود پیاده سازی کرد . در واقع مهم این نیست که شما کدام زبان را انتخاب می‌کنید بلکه مهم این است که هر زبان برنامه نویسی را که انتخاب کردید تا انتهای مسیر دنبالش باشید و یاد بگیرید تا ماهر شوید. در بازار امروزی ایران کمبود متخصص وجود دارد وگرنه افراد بسیاری هستند که از هر زبان برنامه نویسی دانش کمی دارند.

مراحل راه اندازی سایت 

به زبان خیلی ساده راه اندازی یک وبسایت سه مرحله اصلی دارد که در اینجا به طور کامل در مورد هر کدام بحث خواهیم کرد :

مرحله اول : خرید دامنه یا آدرس سایت

اولین مرحله ی راه اندازی یک وبسایت ، خریدن دامنه یا اسم انگلیسی و یا آدرس سایت می باشد. دامنه ها به صورت پسوند های مختلف موجود هستند (مثلا دامنه ir. یا com. یا org. یا net. و…) و شما می تونید آن ها را از سایت های مطمئنی که نمایندگی فروش دامنه دارند ، خریداری کنید.

نام دامنه را باید با توجه به برند و نوع فعالیتی که دارید انتخاب کنید چون معرف کسب و کار شما در سطح وب خواهد بود. نکته دیگر اینکه نام دامنه باید کوتاه و منحصر بفرد بوده و به هیچ عنوان کپی نباشد. برای انتخاب نام دامنه وبسایت دقت و زمان زیادی را صرف کنید چون بعدا نمی توانید آن را تغییر دهید.

جالب است بدانید گوگل به سایت هایی که دامنه ای با تاریخ انقضای طولانی تری دارند بها و ارزش بیشتری می دهد برای همین موقع ثبت دامنه بهتر است ، دامنه را برای مدتی بیشتر از یک سال خریداری یا تمدید نمایید. مثلا پیشنهاد میشود دامنه ir. که قیمت  کمتری هم دارد را با مدت تمدید پنج ساله ثبت کنید.

مرحله دوم : خرید هاست یا فضای میزبانی سایت

دومین مرحله راه اندازی یک وبسایت ، خریدن هاست می باشد. شما می خواهید اطلاعاتی روی سایت خود بگذارید مثل محصولات ، مقالات ، اطلاعات کاربران و … . پس برای ذخیره این اطلاعات نیاز به یک فضایی مثل هارد کامپیوتر خواهید داشت. به این فضا که دارای رم و cpu مشخصی هست ، هاست گفته می شود.

ویژگی های یک هاست خوب 

این مبحث بسیار گسترده  است اما به طور کلی مهم ترین ویژگی هایی که یک هاست خوب باید داشته باشد از قرار زیر است :

  • قیمت مناسب و منطقی
  • فضا و پهنای باند بالا
  • میزبانی سایت بر روی هارد SSD و پرسرعت
  • داشتن ضمانت بازگشت وجه در صورت نیاز
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته و ۷ روز در طول هفته
  • کنترل پنل با رابطه گرافیکی خوب( cpanel محبوب ترین کنترل پنل هاست های لینوکسی می باشد)
  • بکاپ گیری منظم و چند لایه از اطلاعات شما ( بازه های زمانی بک آپ گیری شرکت هاستینگ را بررسی کنید)
  • سازگاری با سیستم های مدیریت محتوا (مثل وردپرس ، جوملا ، دروپال و …)
  • امکان خرید هاست بصورت ماهانه (برای اینکه بتوانید با مبلغ کم اول هاست رو تست کنید و اگر از خدمات راضی بودید هاست را به صورت سالانه یا چند ساله خریداری کنید)

تقریبا تمام شرکت های هاستینگ علاوه بر فروش هاست ، نمایندگی ثبت دامنه نیز دارند. پس بهتر است دامنه و هاست را با هم از یک شرکت خریداری کنید. زیرا برای اتصال دامنه به هاست نیاز به دانش فنی دارید و اگر هاست و دامنه را از یک شرکت بگیرید تیم فنی شرکت مورد نظر به صورت رایگان  این کار ها را انجام می دهند.

مر حله سوم : سیستم مدیریت محتوا و قالب سایت

آخرین مرحله راه اندازی یک وبسایت ، نصب سیستم مدیریت محتوا می باشد .سیستم مدیریت محتوا یا cms یک نرم افزار تحت وب است که روی هاست شما نصب میشود و به کمک آنمی توانید تمام محتوایی که روی سایت خود قرار می دهید را مدیریت کنید. سیستم های مدیرت محتوا به دو دسته تقسیم بندی می شوند :

  1. سیستم مدیریت محتوای اختصاصی : این نوع سیستم ها توسط یک برنامه نویس متخصص و کاربلد php یا Asp نوشته می شوند و چون به صورت اختصاصی طراحی میشوند، هزینه بالایی برای شما دارند اما بخاطر داشته باشید که این سیستم قدرت بالایی داشته و ارزش هزینه کردن را دارد . سیستم مدیریت محتوای سایت معروفی مثل دیجی کالا به صورت اختصاصی و توسط یک تیم برنامه نویسی نوشته شده است.
  2. سیستم مدیریت محتوای رایگان و آماده : از انجایی که در ابتدای مسیر کسب و کار معملا بودجه محدود است، یکی از بهترین راه ها برای راه اندازی سایت استفاده از این سیستم مدیریت محتوا آماده می باشد. چون این cms ها توسط بهترین برنامه نویس های دنیا نوشته شده اند و دائما در حال به روزرسانی هستند ، روز به روز بر امکانات شان افزوده میشود . وردپرس ، جوملا ، دروپال و… از جمله سیستم های مدیریت محتوای رایگان و آماده هستند. از میان این سیستم ها، وردپرس محبوب ترین و پیشرفته ترین سیستم مدیریت محتوا می باشد.

ویژگی ها و برتری های وردپرس :

  • به روزرسانی های مداوم و برطرف کردن باگ های گزارش شده
  • اپن سورس بودن و قابلیت شخصی سازی(در صورت آشنایی با برنامه نویسی)
  • امنیت بسیار بالا
  • امکانات فراوان و پلاگین های حرفه ای رایگان و غیر رایگان
  • قابلیت ایجاد هر نوع سایتی با وردپرس
  • داشتن قالب های رایگان و غیر رایگان
  • و…

نصب وردپرس بر روی سایت بسیار آسان است اما اگر دانش کافی ندارید خیلی راحت از بستر اینترنت آموزش های وردپرس را فرا بگیرید. بعد از نصب وردپرس سایت شما آماده است و کار شما به عنوان یک مدیر سایت شروع می شود. می توانید ظاهر سایت را تغییر بدهید ، مقاله و محصولات مورد نظرتان را روی سایت بگذارید و یا هر چیزی که دلخواه شماست اضافه کنید.

در آخر ذکر این نکته لازم است که طراحی وبسایت برای کسب و کار شما لازم است اما صرفا داشتن سایت کافی نیست. شما باید محتوای سایت خود را مدام به روز کنید و فعال باشید تا بتوانید مخاطب و مشتری هایی را جذب کنید. امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد. برای مشاهده آموزش های جامع و کاربردی طراحی و راه اندازی سایت حتما سری به فرادرس بزنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 503 views بار دسته بندی : آموزش ، ریپورتاژ تاريخ : 19 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.