رهنامه آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش اول) - رهنامه

گوگل شیت ? یک سیستم تاسیس شده توسط گوگل است که با آن می توانید ستون ها و ردیف های محاسباتی داده ها ایجاد کنید. با آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش اول) همراه رهنامه باشید.

نحوه استفاده و کار با سرویس Google Sheets

How To Use And Work With Google Sheets Service

Google Sheets ابزاری بسیار قدرتمند است، از بازاریابی دیجیتال گرفته تا مدل سازی امور مالی، از مدیریت پروژه گرفته تا تجزیه و تحلیل آماری، تقریباً در مورد هر فعالیتی که شامل ضبط و تجزیه و تحلیل داده ها باشد از این سیستم می توانید استفاده کنید.

گوگل شیت چیست؟

Google Sheets یک برنامه متنی بر وب است. این بدان معناست که شما می توانید آن را به صورت یک صفحه در مرورگر باز کنید، این بدان معنا نیست که قابلیت های این سیستم کم از و شما می توانید از آن برای انجام تجزیه و تحلیل داده های بسیار زیاد کمک بگیرید. گوگل شیت یک نرم افزار تحت وب قدرتمند است که در عرض چند ثانیه تجزیه و تحلیل های شما را انجام می دهد.

تفاوت گوگل شیت و اکسل در چیست؟

بدون شک شنیده اید که مایکروسافت اکسل، بزرگترین نرم افزار طبقه بندی اطلاعات و ساخت فایل های ستون بندی شده است. این یک نرم افزار بسیار قدرتمند و همه کاره است که تقریباً ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

Google Sheet در بسیاری از جهات با اکسل مشابه است ولی اما تفاوت هایی هم بین آنها وجود دارد.

همچنین در زیر می توانید تعدادی از تفاوت های بین گوگل شیت و اکسل را مشاهده کنید:

  • Google Sheets مبتنی بر وب است در حالی که Excel یک برنامه دسکتاپ است. با گوگل شیت نیازی به بروزرسانی نخواهید داشت و همیشه آخرین نسخه گوگل شیت را مشاهده می کنید.
  • در Google Sheets دیگر نیاز نیست فایل های خود را به اشتراک بگذارید و می توانید با ورود به حساب گوگل خود به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشید.
  • ابزار های نمودار، طبقه بندی، جدول و غیره در گوگل شیت و اکسل وجود دارد ولی این امکانات کمی در اکسل قوی تر است.
  • اکسل می تواند مجموعه داده های بیشتری را نسبت به Sheets در خود قرار دهد، که این مقدار در اکسل حدودا ۲ میلیون سلول است.
  • به دلیل اینکه نرم افزار های گوگل مبتنی بر وب است، Google Sheets با سایر خدمات آنلاین Google و سایت های شخص ثالث کاملاً ادغام می شود.
  • هر دو نرم افزار گوگل شیت و اکسل دارای زبان های برنامه نویسی سفارشی هستند. Google Sheets از زبان های Script (نوعی Javascript) استفاده می کند و Excel از VBA استفاده می کند.

چرا باید از گوگل شیت استفاده کرد؟

در زیر می توانید بعضی از ویژگی های گوگل شیت را مشاهده کنید.

  • اول از همه رایگان است.
  • افراد مختلف می توانند بدون رد بدل اطلاعات به صورت همزمان بر روی فایل ها و اطلاعات کار کنند.
  • برای تجزیه و تحلیل های پیشرفته امکانات لازم را دارد.
  • استفاده از آن آسان است.

آیا می توان با Google Sheet کار های پیشرفته انجام داد؟

بله! شما می توانید فایل های متنوع بسازید، فرمول بنویسید، نمودار بکشید، اطلاعات را باسرعت بالا تحلیل کنید و هزاران قابلیت دیگر که Google Sheet را به یک نرم افزار قدرتمند تبدیل می کند.

آموزش ساخت گوگل شیت جدید

برای ورود به Google Sheets ابتدا به آدرس https://www.google.com/sheets/about بروید. عکس زیر مربوط به همین صفحه در سایت ۲۰۱۸ است.

آموزش ساخت گوگل شیت جدید

در وسط صفحه روی دکمه Go To Google Sheets کلیک کنید. از شما خواسته می شود تا وارد حساب گوگل خود شوید. اطلاعات حساب خود را به طور صحیح وارد کنید، دقت داشته باشید که تمام اطلاعات بر روی گوگل درایو این اکانت شما ذخیره می شود و هرکس که به این حساب دسترسی داشته باشد می توانید اطلاعات شما را مشاهده کند.

آموزش ساخت گوگل شیت جدید

پس از ورود به حساب گوگل خود به قسمت گوگل شیت می رسید که می توانید فایل هایی که قبلا ساخته اید را در این قسمت مشاهده کنید. برای ساخت یک فایل جدید بر روی به علاوه سبز با پس زمینه سفید کلیک کنید.

آموزش ساخت گوگل شیت جدید

پس از ساخت یک فایل گوگل شیت جدید آن فایل در گوگل درایو شما ذخیره می شود.

آموزش باز کردن و ایجاد گوگل شیت در Google Drive

با کلیک روی دکمه آبی NEW می توانید صفحات Google را از Drive گوگل خود ایجاد کنید:

آموزش باز کردن گوگل شیت در Google Drive

وقتی یک صفحه جدید Google ایجاد می کنید، به پوشه اصلی گوگل درایو حساب شما اضافه می شود:

آموزش باز کردن گوگل شیت در Google Drive

(توجه: اگر هنوز فایل ایجاد شده را نمی بینید وحشت نکنید، ممکن است تا زمانی که نام فایل ایجاد شده را تغییر نام ندهید نشان داده نشود.)

در اینجا می توانید در صورت تمایل فایل مورد نظر را بگیرید و به پوشه دیگری بکشید (برای مرتب کردن فایل ها). این کار را با کلیک کردن، نگه داشتن پرونده و کشیدن آن به جایی که می خواهید انجام دهید.

آموزش باز کردن گوگل شیت در Google Drive

آشنایی با صفحه ویرایش Google Sheet

عکس زیر صفحه ویرایش یک گوگل شیت تازه ساخته شده است.

آشنایی با صفحه ویرایش Google Sheet

می توانید برگه خود را در گوشه بالا سمت چپ تغییر نام دهید. روی این قسمت ضربه بزنید و نام مورد نظر خود را تایپ کنید.

در بالا صفحه حروف A, B و غیره عمان ستون ها است و اعداد هم ردیف ها است که از ادغام یک ستون و عدد، یک سلول تشکیل می شود. در زیر نام منو های اصلی و در زیر آن می توانید ابزار ها را مشاهده کنید.

آشنایی با صفحه ویرایش Google Sheet

برای اینکه آدرس هر سلول را پیدا کنید فقط کافیست ابتدا حرف ستون و سپس عدد ردیف آن را بنویسید برای مثال E10 و AFX4533 اگر تعداد ستون های شما از تعداد حروف الفبا شروع شود هر ستون ۲ حرف در آن جای میگیرد.

نحوه کار با گوگل شیت (وارد کردن، انتخاب، حذف و انتقال اطلاعات)

حالا وقت آن رسیده که از گوگل شیت استفاده نمایید. روی سلول A1 کلیک کنید (این تقاطع ستون A با ردیف ۱ است، این سلول در گوشه بالا سمت چپ صفحه قرار دارد) و پس از انتخاب آن یک جعبه آبی رنگ در اطراف سلول مشاهده خواهید کرد:

نحوه کار با گوگل شیت (وارد کردن، انتخاب، حذف و انتقال اطلاعات)

پس از انتخاب سلول می توانید در آن متنی را تایپ کنید:

نحوه کار با گوگل شیت (وارد کردن، انتخاب، حذف و انتقال اطلاعات)

اطلاعات را در سلول ها وارد نمایید. به سلول های بعدی، قبلی، پایینی و بالایی بروید و اطلاعات جدیدی نظیر عدد، متن، علامت و غیره ثبت کنید، همچنین شما می توانید با زدن گزینه Tab یک ستون به راست بروید.

شایان ذکر است که قبل از شروع کار با گوگل شیت به موارد زیر توجه کنید.

  • وقتی یکبار بر روی سلول ضربه می زنید می توانید تمام اطلاعات آن را ویرایش کنید ولی اگر دوباره بر روی آن ضربه بزنید فقط می توانید مقدار آن را ویرایش کنید.
  • اگر احساس کردید که درون یک سلول گیر کرده اید و نمی توانید سلول دیگری را انتخاب کنید، می توانید کلید ESC را فشار دهید.
  • برای حذف داده هایی که تازه وارد کرده ایم ، یک بار روی سلول کلیک کرده و کلید Delete را بزنید ، یا دو بار روی سلول کلیک کنید و سپس کلید Delete را فشار دهید تا تمام اطلاعات شما پاک نشود.

در صورت اشتباه در گوگل شیت چه باید کرد؟

Google Sheets هر مرحله از کار شما ذخیره می کند، بنابراین همیشه در صورت نیاز می توانید یک قدم (یا دو قدم) برگردید.

اگر در رایانه شخصی هستید با سیستم عامل ویندوز هستید Ctrl + Z را و یا اگر در رایانه شخصی با سیستم عامل مک هستید Cmd + Z را فشار دهید تا به مرحله قبلی بروید. هر بار که این کار را تکرار می کنید یک مرحله به عقب باز می گردید. (با فشار دادن Cmd + Y بر روی Mac و Ctrl + Y روی ویندوز، حرکت خود را به جلو ببرید. یعنی اگر به یک مرحله عقب برگشتید و پیشمان شدید می توانید از این دو  کلید ترکیبی استفاده کنید.)

همچنین می توانید با استفاده از فلش بازگردانی در منو مشخص شده در تصویر زیر به عقب برگردید.

در صورت اشتباه در گوگل شیت چه باید کرد؟

ساخت یک صفحه برای شروع کار در Google Sheet

با وارد کردن داده ها به سلول های صحیح (هیچ قالب بندی یا ترفندهای دیگری که در این مرحله استفاده نشده است) می توانید یک لیست از اطلاعاتی ایجاد کنید.

ساخت یک صفحه برای شروع کار در Google Sheet

همچنین شما می توانید با بیشتر کردن ستون ها اطلاعات بیشتری از هر ردیف وارد برگه کنید و برای هر ستون یا ردیف یک نام انتخاب نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ممنون از اینکه با آموزش آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش اول) همراه رهنامه بودید. اگر سوال، نظر یا پیشنهادی درباره آموزش کار با گوگل شیت دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : معرفی سرویس تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.