رهنامه آموزش ۱۳ روش مقابله و جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی بانکی - رهنامه

زمانی که شما برای یک کار بانکی ? وارد سایت اینترنتی بانک خود می‌شوید ممکن است فوراً متوجه یک مورد اشتباه شده که به طرز وحشتناکی امنیت شما را در خطر قرار دهد. به همین دلیل ممکن است به نحوی این خطرات حساب شما را تحت تأثیر قرار داده و به نوعی باعث با از دست ‌رفتن منابع مالی خود و ایجاد یک نوع ترس آن هم به صورت دسترسی غیرمعمول شود. شما ممکن است قربانی کلاهبرداری بانکی شوید و معمولاً این کلاهبرداری به خاطر رمزهای ساده‌ای است که توسط کلاهبرداران سایبری دزدیده می‌شوند و باعث فریب افراد خواهند شد. این بار در در رهنامه به آموزش روش های مقابله و جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی بانکی خواهیم پرداخت.

نحوه جلوگیری از روش های کلاهبرداری اینترنتی حساب بانکی

How to Prevent Online Bank Account Fraud

قبل از اینکه با نحوه جلوگیری از روش های کلاهبرداری اینترنتی حساب بانکی آشنا شویم پیشنهاد می کنیم مطلب مربوط به روش جدید کلاهبرداری اینترنتی را مطالعه نمایید. متاسفانه، اکثر مردم از رمزهای عبور یکسان برای حساب‌های بانکی آنلاین استفاده می‌کنند. این رمز ها معمولا برای رسانه‌های اجتماعی و سایت های خرید آنلاین نیز صدق می کند. Georgia Weidman، نویسنده کتاب تست نفوذ با موضوع مقدمه ای عملی در مورد هک کردن بر این باور است اگر یکی از فروشندگان به خطر بیفتد و مهاجمان به مدارک معتبر ذخیره شده دسترسی پیدا کنند، آنها ممکن است قادر به استفاده مجدد از آنها در سایت بانکی آنلاین باشند.

نحوه جلوگیری از روش های کلاهبرداری اینترنتی حساب بانکی

جلوگیری از کلاهبرداری بانکی با شک و تردید

شک و تردید در موارد امنیتی به عنوان دوست شما است. به عقیده ویدمن( Weidman) مدیر یک شرکت تحقیقاتی، آموزش و آزمایش امنیت سایبری با نام Bulb Security یکی دیگر از حملات اینترنتی با نام فیشینگ اصولاً از کاربر می خواهد که خود را قربانی کند. شرکت امنیت سایبری برای ارزیابی آسیب پذیری دستگاه، آموزش و آزمایش نفوذ اساساً هکرهای اخلاقی استخدام و به این کار اختصاص داده است. منظور از هکر های اخلاقی ( Ethical Hacking) استفاده از نوعی هک و روش مجاز برای دور زدن امنیت سیستم برای شناسایی نقض و تهدید داده های احتمالی در یک شبکه است.

ممکن است یک مهاجم برای شما ایمیل یا پیامکی ارسال کند که وانمود می‌کند از طرف بانک شماست و از شما می خواهد که یک خرید اخیر را تایید کنید. وقتی روی لینک موجود در پیام متنی کلیک می کنید شما را به چیزی شبیه یک صفحه از حساب بانکی آنلاین خودتان می برد، با این تفاوت که این صفحه به عنوان یکی از شگردهای کلاهبرداری بانکی و به عنوان یک صفحه کاملا شبیه به پرداخت آنلاین بانکی خواهد بود که توسط مهاجم کنترل می شود.

جلوگیری از کلاهبرداری بانکی با شک و تردید

حتی برخی از کلاهبرداران با شما تماس می گیرند، با تماس از طریق تلفن و وانمود می‌کنند که آنها از مایکروسافت، سازمان امور مالیاتی، بانک شما و شرکت های دیگر هستند و سعی می‌کنند شما را متقاعد کنند که اطلاعات شخصی خود را ارائه دهید. در ادامه شما می توانید روش های جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین را نیز مطالعه نمایید.

کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی

شاید اکانت اینترنت بانک را فعال نکرده باشید. اما بدانید باز هم ممکن است در معرض خطر هک حساب باشید. در اینجا یک واقعیت ناراحت کننده وجود دارد و آن این است که حتی اگر شما تصمیم به ایجاد بانکداری آنلاین از طریق وب سایت یا برنامه بانک خود ندارید، سرقت هویت می‌تواند منجر به کلاهبرداری شود که یک حساب آنلاین به نام شما باز می کنند. در مقابل آن ما باید چه اقدامتی را انجام دهیم؟ با این ۵ نکته شانس قربانی شدن در روش های کلاهبرداری اینترنتی حساب بانکی را کاهش دهید.

کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی

۱- از رمزهای قوی و منحصر به فرد استفاده کنید

هرگز از کلمات عبور مشابه برای کل فعالیت های آنلاین خود استفاده نکنید. همانطور که ویدمن هشدار می دهد، اگر یک سرویس هک شود و رمز ورود شما در معرض دید قرار گیرد. برای مثال اگر بانک شما دچار نقض داده شود. مجرمان اینترنتی ممکن است آن را در حساب های بانکی دیگری نیز امتحان کنند. به همین ترتیب اگر رمز عبور بین حساب های آنلاین مشابه باشد، هکرها با استفاده از ابزارهای نرم افزاری سعی کنند رمز های دیگر حساب ها را حدس بزنند. یک مطالعه اخیر نشان داده که رایج ترین رمز عبور ۱۲۳۴۵۶ است و پس از آن ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ و GWERTY است.

همچنین می توانید به جای رمز عبور از یک عبارت عبور، که دنباله ای از کلمات و سایر کاراکترها از جمله اعداد و نمادها هستند استفاده کنید. Anscomb معتقد بود ایجاد یک رمز عبور بسیار آسان است. مانند جمله Ford Mustang قرمز من شماره ۱است. که به عبارت عبور myr3dfomu#¹ تبدیل می‌شود.

۲. احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید

دسترسی به داده های خود را با افزودن یک لایه دوم دفاعی، برای هکران سخت تر کنید. تایید هویت دو عاملی به این معنی است که نه تنها به رمز عبور، نیاز به ورود به سیستم بیومتریک مانند اثر انگشت، اسکن صورت نیاز دارید تا تایید کنید که فقط شما می توانید به حساب های خود دسترسی پیدا کنید. اما برای درج رمز، یک کد یکبار مصرف را نیز برای تلفن همراه خود دریافت می کنید.
به عبارت دیگر احراز هویت دو عاملی ترکیبی از چیزی است که شما هم رمز عبور خود را می دانید و هم می خواهید برای ورود لایه امنیتی را فعال داشته باشید. ویدمن می گوید: مانند مدیریت گذرواژه، احراز هویت دو عاملی ۱۰۰% کامل نیست، اما چند قدم جلوتر از دیگر کاربرانی هستند که در تمام حساب های آنها کلمه عبور ضعیف یا کلمات عبور مشابه در حساب هایشان دارند.

۳. آنتی ویروس نصب کنید

دقیقا همان طور که نمی خواهید درب خانه تان باز باشد، نباید اجازه دهید که فناوری شما را در برابر حملات آسیب پذیر نشان دهد، چه این ویروس باشد که به دستگاه شما وارد شده و چه نرم افزارهای دیگر چون بدافزار که به دستگاه شما می خزند و یا ممکن است این اتفاق بیفتد که شما را در ارائه اطلاعات حساس، فریب دهند.

اگر آنتی ویروس معتبری دارید که مدام به روز می‌شود اغلب می تواند فعالیت های مشکوکی را که به کامپیوتر شما وارد می شود را شناسایی، قرنطینه، حذف کرده و گزارش دهد یا اطلاعات حساس خارج شده را نشانه گذاری نماید.

Anscomb می گوید: اکثر مردم به فکر محافظت از تلفن‌های هوشمند خود نیستند، که این یک مشکل بزرگ است. مطمئن شوید که از امنیت سایبری خوبی برخوردار هستید و به دنبال متن های جعلی نباشید.

۴- اعلانات و هشدارهای تقلبی را چک کنید

برخی از موسسات اعتبار و بانک ها برای مشتریان خود و برای تلفن همراه اقدام به ارسال اخبار و اعلانیه ها خواهند کرد. به همین دلیل اگر در هنگام خرید اعلان و یا هشداری مشکوک به نظر می رسید مانند برداشت موجودی زیاد در وضعیت متفاوت حتما آنها را بازبینی نمایید. از طرفی ممکن است این اعلانیه ها از شما بخواهند که مواردی را تایید کنید. به همین دلیل به صورت کاملا جدا حتما صورت حساب های خود را هر چند وقت یکبار مرور نمایید تا متوجه شوید آیا چیز عجیبی به نظر می رسد یا خیر. که در این صورت بایستی با بانک خود در تماس باشید.

۵.مراقب اتصال دستگاه Wi-Fi باشید

هنگام استفاده از رایانه در سالن فرودگاه، هتل یا کتابخانه یا هنگام استفاده از شبکه وای فای عمومی، مثلا در کافی شاپ مورد علاقه‌تان، معامله مالی مانند بانکداری آنلاین، تجارت و خرید را انجام ندهید. شما هرگز نمی دانید که آیا اطلاعات شما در حال ردیابی و ثبت است یا خیر. بنابراین منتظر بمانید تا در خانه از یک اتصال اینترنتی امن استفاده کنید یا از تلفن هوشمند خود به عنوان هات اسپات شخصی استفاده کنید که ایمن تر از وای فای رایگان است. Anscomb می‌گوید بد نیست مطمئن شوید که هیچ کس از بالای سر شما مثلا در یک کافی شاپ رمز شما را نمی بیند.

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی بانکی جلوگیری کنیم؟

چند پیشنهاد دیگر برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی حساب بانکی

نرم افزار خود را به روز کنید. کلاهبرداران سایبری به دنبال آسیب پذیری در سیستم‌عامل‌ها یا برنامه‌ها هستند. به همین دلیل نرم افزار خود را تنظیم کنید تا به طور خودکار به روز شود بنابراین نیاز نیست که به یاد بسپارید که این کار را انجام دهید.
به طور منظم پشتیبان تهیه کنید. این که چطور می‌خواهید این کار را انجام دهید خیلی مهم نیست. یک سرویس ابری آزاد،درایو خارجی (هارد اکسترنال) و یا فضای USB. تا زمانی که به طور مرتب از فایل های مهم خود پشتیبانی می گیرید، اگر مورد حمله قرار بگیرد هرگونه آسیب را به حداقل می رساند.
برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری با کارت بانکی نیازی به مدرک مهندسی کامپیوتر ندارید. از این نکات استفاده کنید، هوشیار بمانید و همچنین به برخی از  نرم افزارهای هوشمند اعتماد نکنید، زیرا شما می توانید احتمال قربانی شدن را بسیار کاهش دهید.

نکات مهم در جلوگیری از کلاهبرداری از طریق کارت بانکی

سالانه بیش از ۱۱ میلیون قربانی در ایالات متحده آمریکا ثبت می شوند، در ایالات متحد هر کسی که حساب بانکی دارد باید احتیاط های لازم را انجام دهد. خوشبختانه، با استفاده از اقدامات پیشگیرانه بروز اقدامات کلاهبرداری از کارت بانکی تا حدودی کاهش داشته و برای جلوگیری از خطر و  محافظت از خود در برابر کلاهبرداران بزرگ به حداقل سرمایه‌گذاری در زمان و کمی عقل سلیم نیاز دارید.

فعالیت حساب خود را مرتب و بررسی کنید این می‌تواند موثرترین راهکار ای باشد که می توانید برای تامین منابع مالی خود استفاده کنید. ایجاد تعادل در یک دسته چک توصیه می شود، اگر چه این روش با ظهور بانکداری آنلاین منسوخ می‌شود. حداقل شما باید هر هفته چندین بار وارد سیستم بانکی شوید و فعالیت حساب خود را مشاهده کنید تا مطمئن شوید تراکنش غیرمنتظره‌ای وجود ندارد. هر گونه مغایرت را فوراً به موسسه مالی خود گزارش دهید.
رمزهای عبور خود را مخفی نگه دارید اینا کلیدهای پول شما هستند. با هوشیاری از آنها محافظت کنید. آنها را روی کاغذ،ایمیل، یا پیام متنی یادداشت نکنید. همه اینها را می توان به راحتی رهگیری کرد.

جلوگیری از ارائه اطلاعات حساب به اشخاص دیگر

اطلاعات حساب را از طریق تلفن همراه ارائه ندهید کلاهبرداری با عکس کارت بانکی نیز کاملا محتمل است بسیار دیده شده افراد برای انتقال وجه از روی کارت بانکی خود عکس می گیرند و برای طرف مقابل ارسال می کنند به همین دلیل به هیچ وجه اطلاعات حساب خود را از طریق تلفن همراه ارسال نکنید. در مواردی دیگر بانک شما با تماس شماره حساب، پین، یا گذرواژه شما را درخواست نخواهد کرد. آنها از قبل این اطلاعات را دارند. شما باید به طور خودکار نسبت به تماس‌های غیرمنتظره مشکوک شوید. اگر در مورد تماس گیرنده شک دارید، تلفن را قطع کرده و مستقیماً با بانک خود تماس بگیرید.
اطلاعات حساب را از طریق ایمیل ارائه ندهید مجدداً، بانک شما به شما درخواست نمی‌کند که شماره حساب، پین و گذرواژه خود را در ارائه دهید. این اطلاعات را از طریق ایمیل ارسال نکنید.

نکات جدید در پیگیری کلاهبرداری اینترنتی حساب بانک

توسعه فناوری و تکنولوژی باعث شده بانک ها خدمات خود را بر بستر اینترنت به کاربران خود ارائه دهند. به همین دلیل علاوه بر آسودگی این روش برای کاربران برخی از مجرمان اینترنتی در فضای مجازی راهکارهای زیادی را برای کلاهبردار انجام می دهند. کلاهبرداری اینترنتی امروزه به نوعی هک و یا تقلب در ارتباطات آنلاین با استفاده از برخی تکنولوژی ها بوده که مجرمان با استفاده از این مهارت ها اقدام به کلاهبرداری از طریق شماره کارت و به نوعی اقدام به جعل هویت خواهند کرد.

نکات جدید در پیگیری کلاهبرداری اینترنتی حساب بانک

جعل هویت در کلاهبرداری های اینترنتی به نوعی همان فیشینگ است. که با ساخت صفحات جعلی سعی در فریب افراد خواهند کرد. کسانی که اقدام به عملیات فیشینگ می کنند به اصطلاح فیشر می گویند که می توانند از این طریق رمز کارت، CVV2 و یا حتی شماره کارت شما را ذخیره نمایند. این روش ها با استفاده از ارسال ایمیل و یا حتی صفحات جعلی انجام می شود.

استفاده از روش جدید تقلب فارمینگ

این روش به نوعی پیچیده تر و غیر قابل تشخیص از فیشینگ است اما روش کار آن دقیقا مانند همان صفحات جعلی است. با این تفاوت که قربانی جتی اگر آدرس وب سایت مورد نظر خود را در مرورگر درست وارد نماید. به دلیل تغییر  DNS Catch Poisoning قربانی بی اختیار وارد صفحات تقلبی و مبدا خواهد شد. هکر با استفاده از این روش سرور DNS را هک می‌کند و کاربر را به وب‌سایت جعلی که ظاهری کاملا شبیه به وب‌سایت اصلی دارد هدایت می‌کند.

کلاهبرداری اینترنتی از طریق بدافزار

هکر ها و کلاهبرداران اینترنتی با روش نصب مستقیم و غیر مستقیم بد افزارها بر روی سیستم های کامپیوتری اطلاعات شخصی افراد را شما شماره حساب، شماره کارت، نام کاربری و رمز های عبور را به راحتی به سرقت می برند. نرم افزارهای جاسوسی کامپیوتری با اشکال مختلفی از جمله تبلیغات به سیستم های قربانی وارد می شوند.

نرم افزارهای جاسوسی نیز به نوعی بد افزاری هستند که به سرقت اطلاعات می پردازند. در واقع آنها به نوعی ضبط کننده فعالیت افراد در کامپیوتر و یا تلفن همراه خواهند بود. ویروس ها، روت کیت ها و همچنین کی لاگر ها به نوعی دیگر بد افزارهای شایع می باشند که با اقدامات خرابکارانه خود و قابلیت کنترل از راه دور توسط هکر می توانند به یک خطر امنیتی تبدیل شوند.

استفاده از حمله مرد میانی

حمله مرد میانی را در موارد امنیتی به نوعی همان استفاده از روش Man-in-the-Middle Attack در حملات اینترنتی با استفاده از ایب تروجان و یا برنامه های نفوذی بد افزار انجام می شود. در این روش با استفاده از یک دسترسی و پرمیشن بسیار بالا بر روی سیستم قربانی، هکر می تواند با استفاده از بک دور و به ظاهر برنامه مناسب اهداف خود را از شناسایی آنتی ویروس ها مخفی کرده تا بتواند به راحتی به هدف خود برسد.

حمله مرد میانی بیشتر برای روش های کلاهبرداری های اینترنتی کاربرد فراوان خواهد داشت که اکثر بانکها و موسسات مالی آن را به عنوان بزرگترین تهدید امنیتی خود خواهند شناخت. به طور کلی اهداف اصلی این حملات ار طریق کد های جاوا اسکریپ، افزونه های نصب شده و همچنین نرم افزارهای BHO برای مرورگر ها می باشند.

نحوه فعال کردن رمز دوم یا رمز پویا یکبار مصرف

فعال سازی رمز دوم یا همان رمز پویا بخشنامه ای بود که از سال ۱۳۹۸ برای تمامی کارت های بانکی از طرف بانک مرکزی الزامی شد. اما متاسفانه هنوز هم برخی بانک ها برای تراکنش های زیر ۱۰۰ هزار تومان اجازه می دهند تا با استفاده از رمز های ایستا مشترکین اقدام به جابجایی پول نمایند. انجام تراکنش های بانکی با استفاده فعال کردن رمز دوم یا رمز پویا یکبار مصرف امنیتی شما در فضای مجازی در برابر هکر بسیار بالا خواهد برد.

برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف برخی از بانک ها به طور خودکار اقدام به فعالسازی بر روی مشترکین نموده و برخی دیگر با استفاده از راهنماهای ارائه شده به مشترکین آنها را تشویق به استفاده از رمز یکبار مصرف خواهند کرد. به طور کلی شما می توانید با مراجعه به دستگاه خودپرداز و منو فعالسازی رمز یکبار مصرف اقدام به فعالسازی آن نموده و یا با مراجعه به شعب از کارمندان بانک بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند.

راهنمای فعالسازی رمز پویا

بسیاری از مشترکین بانک ها حتما پیامک راهنمای فعالسازی رمز یکبار مصرف را در تلفن همراه خود دریافت نموده اند اما به طور کلی بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی دریافت رمز پویا برای تمامی بانک ها شامل یک فرآیند کلی خواهد بود.

  1. دریافت رمز دوم از طریق اپلیکیشن بانک و یا اینترنت بانک
  2. دریافت رمز دوم از طریق کد USSD
  3. دریافت رمز دوم از طریق درگاه های پرداخت الکترونیکی

لازم به ذکر است فعالسازی رمز پویا و ارسال آن به شماره تلفن بر اساس پیامک بهترین و ساده ترین روش دریافت رمز پویا خواهد بود.

در انتهای مطلب بد نیست بدانید روش های کلاهبرداری اینترنتی از حساب های بانکی بسیار متنوع خواهد بود به همین دلیل در صورتی که به مواردی غیر طبیعی مشکوک شدید در صورت مشکل حتما با پلیس فتا تماس بگیرید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز رهنامه آموزش روش مقابله و جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی بانکی را بررسی کردیم. امیدوارم بتوانید از این روش ها برای تشخیص روش های کلاهبرداری در جهت افزایش امنیت استفاده کنید. می‌توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه از طریق همین مطلب با ما درمیان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 11 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.