رهنامه بررسی علت و ۶ روش حل مشکل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و سرما - رهنامه

با سرد شدن هوا ❄️ ، برخی از دارندگان خودرو با مشکل روشن شدن ماشین و استارت نخوردن رو به رو می شوند. سرد و همینطور مرطوب شدن هوا می تواند تاثیرات مختلفی روی ماشین شما بگذارید. امروز در رهنامه قصد داریم تا علت و نحوه حل مشکل روشن نشدن ماشین در هوای سرد را بررسی کنیم.

دلیل روشن نشدن ماشین در صبح و زمستان

How to fix Car Won’t Start on a Cold Morning

هوای سرد و مرطوب می تواند باتری، سیستم سوخت رسانی، موتور استارتر، دینام، روغن و کاربراتور (در صورت وجود) را تحت تاثیر قرار دهد و ماشین استارت نخورد. این گونه برخی از کاربران در زمستان و به خصوص صبح ها، در روشن کردن ماشین خود مشکل پیدا می کنند. در اینجا به برخی از شایع ترین علت ها می پردازیم.

روشن نشدن ماشین در هوای سرد، مشکل باتری

اگر ماشین شما در شرایط سرد شروع به کار نمی کند، احتمال اصلی وجود مشکل در باتری ماشین است. اگر شما هنگام چرخاندن سویچ متوجه صدای ضعیف غر غر شدید اما موتور استارت نمی خورد، احتمالا باتری ضعیف است. اگر هم هیچ صدایی نشنوید، ممکن است باتری به طور کامل تخلیه شده باشد یا کابل های باتری شل شده باشند. از علائم دیگر معیوب بودن باتری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن نشدن چراغ های پشت آمپر در هنگام باز کردن سویچ
  • باز نشدن قفل مرکزی ماشین با ریموت

روشن نشدن ماشین در هوای سرد، مشکل باتری

برای حل این مشکل علت روشن نشدن ماشین در سرما، اگر عجله دارید و باید سریع حرکت کنید، می توانید ماشین را با هول دادن روشن کنید. همینطور در صورت وجود ماشین دیگر، با باتری به باتری کردن ماشین، می توانید آن را روشن کنید. در نهایت ماشین را به باتری سازی نشان دهید تا باتری شما را تست و در صورت نیاز تعویض کند.

همچنین اگر با روش صحیح باتری به باتری کردن آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش گام به گام روش صحیح باتری به باتری ماشین در شرایط اضطراری را هم مطالعه نمایید.

علت کار نکردن باتری در زمستان

اما علت این مشکل و بد روشن شدن ماشین هنگام صبح چیست؟ درجه حرارت پایین بر روی روند شیمیایی تولید و ذخیره برق در باتری تاثیر گذار است و باعث کند شدن باتری و کاهش توانایی شارژ آن می شود. اگر باتری شما به طور کلی ضعیف و معیوب شده باشد و یا عمری بیش از ۳ سال داشته باشد، در زمستان و هوای سرد توان خود را به صورت کامل از دست می دهد. در نتیجه باید آن را تعویض کنید. اگر هم خیلی از ماشین خود استفاده نمی کنید، بهتر است حداقل هفته ای یکبار اقدام به روشن کردن ماشین برای شارژ شدن باتری کنید.

نکاتی برای نگهداری بهتر باتری برای رفع علت روشن نشدن ماشین در صبح

برای این که باتری شما عملکرد بهتری در هوای سرد داشته باشد، نکات زیر را رعایت کنید.

  • کابل های باتری را بررسی کرده و در صورت شل بودن یا سولفاته بودن، اقدام به تمیز کردن آن ها کنید.
  • قبل از استارت زدن، تمامی لوازم مصرف کننده برق مانند برف پاک کن، ضبط، چراغ و.. را خاموش کنید.
  • قبل از استارت زدن، گرمکن صندلی را روشن نکنید.

مشکل دینام، علت روشن نشدن ماشین در زمستان

معیوب بودن دینام نیز می تواند دلیل استارت نخوردن ماشین باشد. زیرا دینام با روشن شدن ماشین، باتری شما را شارژ می کند. اگر دینام شما مشکل داشته باشد، دیگر باتری شارژ نمی شود. اگر باتری نسبتا نو و سالم دارید، احتمال دارد دینام شما مشکل داشته باشد. برای بررسی بیشتر، اگر ماشین روشن می شود اما بلافاصله خاموش می شود (خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد)، احتمال بیشتری را به این مشکل بدهید.

مشکل دینام، علت روشن نشدن ماشین در زمستان

همچنین چشمک زدن چراغ های آمپر و جلو، حرکت با ریپ و احساس بوی سوختگی از دیگر نشانه های دینام معیوب هستند. از آن جایی که دینام به باتری و موتور وصل است، تعویض و بررسی آن کار تخصصی می باشد. بنابراین اگر دست به آچار نیستید، بررسی و تعویض یا تعمیر آن را به تعمیرکار بسپارید.

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد، مشکل موتور استارتر

موتور استارت یا موتور استارتر، دقیقا همان کاری را می کند که از نامش پیداست. یعنی با چرخاندن سویچ، با کمک برق باتری اقدام به روشن کردن موتور ماشین می کند. بارز ترین علامت خراب شدن این قطعه، شنیدن صدای کلیک در هنگام استارت زدن است. یعنی با چرخاندن سویچ به جای استارت خوردن ماشین، صدای کلیک می شنوید. در نتیجه وجود مشکل در این بخش باعث روشن نشدن ماشین در صبح و هوای سرد می شود.

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد، مشکل موتور استارتر

پس اگر همه چراغ های پشت آمپر روشن می شود، وسایل برقی مانند چراغ و.. کار می کنند اما ماشین به طور کامل استارت نمی خورد، موتور استارت مشکل دارد. تعویض موتور استارت نیز نیاز به مهارت دارد و احتمالا باید ماشین را به مکانیک برسانید. برای روشن شدن سریع، می توانید خود رو را با هول دادن روشن کنید.

همینطور مطالعه مطلب آموزش گام به گام تصویری تعویض تایر و لاستیک ماشین نیز برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

دلیل روشن نشدن ماشین در زمستان چیست؟ مشکل سیستم سوخت رسانی

با گذشت زمان، سیستم سوخت خودرو ممکن است دچار مشکل شود. مثلا ممکن است به آب آلوده شود. این گونه مشکل احتراق رخ می دهد و اگر آب احتمالی یخ بزند، موتور روشن نمی شود. این مسئله بیشتر در شلنگ های سوخت وجود دارد که بسیار باریک هستند و می توانند با یخ زدن مسدود شوند.

دلیل روشن نشدن ماشین در زمستان چیست؟ مشکل سیستم سوخت رسانی

از دیگر علائم این مشکل و علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن نشدن موتور و یا بد روشن شدن در هوای سرد
  • ریپ زدن خصوصا در هنگام شتاب گرفتن
  • خاموش شدن موتور حتی در هنگام حرکت

جهت اطمینان از این موضوع، می توانید شلنگ ورود سوخت به انژکتور را مشاهده کنید که آیا هنگام استارت زدن، سوخت را منتقل می کند یا خیر. توجه داشته باشید که برای تست حتما باید موتور کامل سرد باشد. در نهایت برای رفع مشکل باید به تعمیر کار مراجعه کنید. ممکن است نیاز به سرویس سیستم سوخت رسانی و یا استفاده از مکمل و.. داشته باشید.

استفاده از روغن اشتباه، علت روشن نشدن ماشین در روزهای سرد

دلیل روشن نشدن ماشین در سرما چیست؟ هر موتوری نیاز به روغن خاصی یا گرانروی مشخص دارد. کارخانه سازنده بهترین نوع روغن را معرفی می کند. اگر شما از روغن دیگری با گرانروی متفاوت استفاده کنید، ماشین در هوای سرد دچار مشکل می شود. در هوای سرد برخی از روغن ها خیلی سخت شده و برای استارت در هوای سرد به موتور فشار می آورند. در این صورت موتور سخت روشن می شود و یا ممکن است روشن نشود.

استفاده از روغن اشتباه، علت روشن نشدن ماشین در روزهای سرد

جهت رفع این مشکل علت دیر روشن شدن خودرو در صبح، باید روغن ماشین را عوض کرده و از روغن مناسب استفاده کنید. بررسی روغن گیربکس را هم فراموش نکنید.

مشکل روشن نشدن ماشین در سرما، مشکل کاربراتور

اگر خودرو قدیمی دارید که از سیستم کاربراتور استفاده می کند، احتما مشکل علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری به خاطر کاربراتور است. این وسیله میزان سوخت و هوا را برای احتراق تنظیم می کند. اگر نازل آن یخ بزند، ممکن است موتور روشن نشده و یا به درستی کار نکند. برای رفع این مشکل روشن نشدن خودرو در صبح باید در هنگام استارت زدن، با فشردن پدال گاز مقدار بیشتری سوخت را وارد سیستم کنید.

مشکل روشن نشدن ماشین در سرما، مشکل کاربراتور

در نهایت از یک تعمیرکار بخواهید آن را تنظیم و سرویس کند.

یخ زدن درب ماشین

گاهی نیز اگر هوا خیلی سرد باشد، در قبل از استارت زدن دچار مشکل می شود. بعضی اوقات ممکن است حتی قفل درب هم یخ بزند. برای رفع این مشکل می توانید کلید را قبل استفاده گرم کنید. همچنین می توانید مقداری ضد یخ مناسب یا اسپری WD40 را به قفل تزریق کنید. بعد از باز شدن درب، با مقداری گریس و.. قفل را سرویس کنید تا راحت تر باز شود.

یخ زدن درب ماشین

در پایان در صورتی که قصد آشنایی با سایر دلایل استارت نخوردن دارید، مطالعه مطلب بررسی علت و مهم ترین دلایل استارت نخوردن ماشین را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما

در مطلب امروز علل و نحوه رفع مشکل استارت نخورد ماشین در هوای سرد و بد روشن شدن ماشین در صبح را به شما معرفی کردیم. شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ می توانید آن را به همراه سایر نظرات و پیشنهادات خود در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 266 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.