یکی از محصولات پرفروش شرکت پاناسونیک، تلفن سانترال میباشد. زمانی که شما در اداره، شرکت تجاری و یا سازمان خود اقدام به راه اندازی یک مرکز تلفن مینمایید؛ به یک دستگاه ( PBX ) و تعدادی تلفن سانترال نیاز خواهید داشت. این تلفنها به دستگاه مرکزی متصل شده و در اختیار کارمندان قرار میگیرند.
تلفن سانترال چیست ؟
تلفنهای سانترال هم از نظر عملکرد و هم به لحاظ ظاهر، با تلفنهای معمولی یا آنالوگ متفاوت میباشند. این تلفنها تنها با مرکز سانترال برند خود میتوانند کار کنند ( بنابراین نمیتوان از آنها در منازل و یا با یک دستگاه PBX از برندی دیگر، استفاده نمود). تلفن سانترال (https://www.idehal.org/products/category-pbx-phone) به واسطه قابلیتهای بیشتری که نسبت به تلفنهای آنالوگ در اختیار کاربر قرار میدهد؛ از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.
بررسی وضعیت بازار و علاقمندیهای مشتریان نشان داده است که در زمینه تلفنهای سانترال، هیچ شرکتی نتوانسته به اندازه پاناسونیک به محبوبیت دست یابد. البته این محبوبیت به هیچ عنوان بی دلیل نبوده است:
چرا تلفن سانترال پاناسونیک ؟
مجموعههایی که در سالهای اخیر از مراکز تلفن پاناسونیک استفاده کردهاند؛ میتوانند کیفیت تجهیزات ارتباطی این شرکت را به خوبی تایید نمایند. هم دستگاههای سانترال پاناسونیک و هم تلفن های سانترال این شرکت به واسطه ماندگاری و کیفیت بالا و البته قیمت مناسب، امتحان خود را پس دادهاند و تبدیل به انتخاب اول مشتریان مراکز تلفن شدهاند.
یکی از موارد دیگری که باعث شده است ادارات و سازمانها به پاناسونیک اعتماد نمایند؛ ارائه خدمات مناسب توسط نمایندگیهای این شرکت بوده است. برای مثال، شرکت ایده آل گستر سالهای سال است که به عنوان نمایندگی مجاز محصولات مخابراتی پاناسونیک مشغول خدمت رسانی به مشتریان بوده و میتوان ادعا کرد که در این زمینه در ایران سرآمد محسوب میشود.
تنظیمات تلفن سانترال پاناسونیک
تنظیمات تلفن سانترال پاناسونیک ممکن است دو معنی کاملا متفاوت را در خود داشته باشند
- این دستگاه تلفن مانند هر تلفن دیگری دارای تنظیمات مجزا میباشد.
- از این تلفن برای برنامه ریزی و تنظیمات دستگاه سانترال استفاده میشود.
تلفن های سانترال پاناسونیک میتوانند مانند هر تلفن دیگری و برای استفاده کابران، تنظیم شوند. اما ممکن است شما قصد برنامه ریزی یک دستگاه سانترال را داشته باشید؛ همانطور که میدانید هر دستگاه سانترال برای اینکه قابل استفاده شود؛ باید برنامه ریزی شده و تنظیمات لازم بر روی آن انجام شود. این تنظیمات به دو روش مختلف میتوانند بر روی دستگاه سانترال اعمال شوند:
- با استفاده از یک تلفن سانترال
- با استفاده از کامپیوتر
سانترالهای کم ظرفیت با استفاده از تلفن هایبرید KX-T7730 برنامه ریزی میشوند؛ در حالی که برای اعمال تنظیمات بر روی سانترالهای پرظرفیت از تلفنهای مدیریتی دیجیتال از قبیل : KX-DT546 و KX-DT543 استفاده میشود.
تنطیمات دستگاه PBX به کمک تلفن سانترال
ابتدا در نظر داشته باشید که دستگاههای پرظرفیت پاناسونیک را معمولا از طریق کامپیوتر انجام میدهند. دستگاههای سانترال کم ظرفیت پاناسونیک را به کمک تلفن سانترال برنامه ریزی میکنند. تلفنی که در این مواقع مورد استفاده قرار میگیرد؛ دستگاه مدیریتی هایبرید KX-T7730 میباشد.
باید برای اعمال تنظیمات تلفن سانترال پاناسونیک، مراحل زیر را دنبال کنید:
(برای تعمیر سانترال پاناسونیک در ایده آل گستر کلید کنید)
- ابتدا دکمه Program را بر روی تلفن فشار دهید
- کلید * و سپس # مربع را فشار دهید
- حال باید باید پسورد دستگاه سانترال را وارد کنید که به صورت پیش فرض ۱۲۳۴ میباشد
- حال کد تنظیمات مورد نظر را وارد کنید .
دقت داشته باشید که در مراحل تنظیمات، برای تایید یک دستور باید از کلید SP PHONE و برای لغو از HOLD استفاده کنید. از دکمه Mute برای اعمال تغییرات، از Store برای ذخیره سازی و از Redial برای حرکت و انتخاب گزینههای مختلف استفاده میشود.
کدهای تلفن سانترال پاناسونیک ( h2 )
در تنظیمات تلفن سانترال پاناسونیک (تعمیر تلفن سانترال پاناسونیک) ، برای هر عملکردی که باید برای دستگاه سانترال تعریف شود؛ یک کد در نظر گرفته شده است. زمانی که در حال برنامه ریزی تلفن سانترال هستید؛ باید کد مربوطه را مطابق آنچه که در تنظیمات دستگاه سانترال بیان شد؛ وارد کرده و تنظیمات آن را انجام دهید.
به عنوان مثال زمانی که قصد دارید ساعت و تاریخ دستگاه سانترال را تنظیم کنید؛ باید کد ۰۰۰ را وارد کنید. به این نمونه توجه کنید:
- ابتدا دکمه Program را بر روی تلفن فشار دهید
- کلید * و سپس # مربع را فشار دهید
- حال باید باید پسورد دستگاه سانترال را وارد کنید که به صورت پیش فرض ۱۲۳۴ میباشد
- عدد کد مورد نظر که در اینجا کد ۰۰۰ میباشد را وارد کنید
- با SP PHONE و دکمههای راست و چپ تلفن ، ساعت و تاریخ را تنظیم کنید
- با استفاده از دکمه Store عملیات را نهایی و ذخیره کنید
برای تمامی کدهایی که در ادامه بیان میشوند نیز، مراحل کار به همین صورت خواهد بود. شما برای هر دستورالعمل، کد مورد نظر و تعیین شده را وارد کرده و تنظیمات را انجام دهید. اما کدهای تلفن سانترال پاناسونیک کدامند؟ در ادامه به معرفی برخی از مهمترین موارد این کدها اشاره شده است:
- ۰۰۱ = ذخیره کردن شماره تلفن در حافظه مرکزی
- ۰۰۲ = رمز عبور سیستم
- ۰۰۳ = تعیین و واگذاری خروجی برای کنسول
- ۰۰۵ = اتقال سریع مکالمه با استفاده از دکمه
- ۰۰۶ = نحوه تغییر سرویس شیفت روز / شب / نهار
- ۰۰۷ = زمان سرویس شیفت روز / شب / نهار
- ۰۰۸ = تعیین و واگذاری اپراتور
- ۰۰۹ = تعیین و واگذاری شماره داخلی
- ۰۱۰ = انتخاب چگونگی نمایش ساعت بر روی صفحه نمایش
- ۰۱۱ = واگذاری نام برای شماره تلفن های ذخیره شده
- ۰۱۲ = تغییر کدهای ویژه سیستم
- ۱۰۰ = فعال کردن گروه جستجو
- ۱۰۱ = نوع جستجو
- ۱۰۲ = تعیین و واگذاری خروجی برای دستگاه صندوق صوتی مدل
- ۱۰۳ = اضافه کردن سیگنال های تون
- ۱۰۴ = چگونگی هلد کردن و اتقال دادن مکالمه با تلفن های معمولی
- ۱۰۵ = صدای بوق شنیده شدن حالت کنفرانس
- ۱۱۰ = تنظیم چگونگی کارکرد دکمه FLASH
- ۱۱۱ = انتخاب موزیک هلد –داخلی یا خارجی یا تون
- ۱۱۲ = تنظیم چگونگی کار نشان دهنده دکمه کنسول DSS
- ۱۱۳ = انتخاب زمان وقفه ما بین دفعات تکرار اتوماتیک
- ۱۱۶ = انتخاب الگوی برنامه کنفرانس
- ۱۱۷ = وجود یا عدم وجود صدای بوق در هنگام جواب به زنک خوردن داخلی دیگر
- ۱۱۸ = مدودیت در ارسال سیگنلال های پالس
- ۱۱۹ = تکرار اخرین شماره تلفن گرفته شده با سیستم تون ، پس از تبدیل از پالس به تون
- ۱۲۰ = تغییر فرکانس زنگبرای تلفن های معمولی
- ۱۲۱ = انتخاب کد دسترسی به خطوط شهری
- ۱۲۲ = فعال کردن چرخش اتوماتیکبرای دسترسی به مسیر ارزان مکالمه
- ۱۲۴ = انتخاب نوع زنگ خوردن تلفن تک خطی معمولی
- ۱۲۷ = فعال کردن جواب دادن گروهی به زنگ خوردن یک داخلی
- ۲۰۰ = تنظیم زمان یادآوری خط هلد شده
- ۴۰۰ = فعال یا غیر فعال کردن خط شهری ( CO )
- ۴۰۱ = تنظیمات DTMFخط شهری ( خط شهری اکثرا باید در این حالت باشد )
- ۴۰۵ = دسترسی خطوط شهری ( داخلی های مختلف به کدام خط شهریها دسترسی داشته باشند )
- ۴۰۸ = تعیین مسیر زنگ خورها روی داخلیها
- ۴۱۴ = راه اندازی منشی گویا ( DISA OGM )
- ۵۰۰ = تنظیمات تلفن گویا ( تبدیل Without AA به With AA برای منشی )
- ۵۰۱ = تعیین مقصد برای شمارههای تلفن گویا ( با شماره گیری اعداد ۱ تا ۹ ، کدام داخلی زنگ بخورد )
- ۵۰۴ = زمان تاخیر در جواب گوی DISA ( زمان تاخیر باید صفر شود )
- ۶۲۸ = فعال کردن آیدی کالر برای داخلیهای آنالوگ دارای آیدی
- ۹۰۰ = برای فعال کردن آیدی کالر
- ۹۱۰ = آیدی کالر ( در بیشتر مواقع بر روی حالت FSK قرار بگیرد )
خصوصیات و تنظیمات تلفن سانترال پاناسونیک
این تلفنها دارای کلیدهای بیشتری نسبت به تلفنهای معمولی میباشند و به همین دلیل کار با آنها نیز راحتتر خواهد بود. البته امکاناتی که این تلفنها در اختیار کاربران قرار میدهند؛ بسته به نوع آنها متفاوت میباشند. نوع کارمندی این تلفنها در مقایسه با نوع مدیریتی از قابلیتها و ویژگیهای کمتری برخوردار میباشند.
برای مثال تلفنهای سانترال مدیریتی دارای ۲۴ کلید ذخیره سازی میباشند که به کاربران این امکان را میدهند که داخلیهای مختلف شرکت و حتی شمارههای خارج از مجموعه را نیز بر روی آنها ذخیره کنند و در مواقع ضروری، به سرعت به آنها دسترسی داشته باشند.
البته در صورتی که یک مجموعه به کلیدهای بیشتری برای ذخیره سازی احتیاج داشته باشد؛ میتواند با استفاده از یک کنسول یا ماژول شماره گیری سریع، به تعداد بیشتری از این کلیدها دسترسی داشته باشد. این کنسول از طریق یکی از کلیدهای روی تلفن، به آن وصل شده و قابل استفاده میشود.
ذخیره سازی بر روی کلیدهای شماره گیری سریع
برای اینکه بتوانید یک داخلی، خط شهری و یا حتی شمارهای خارج از مجموعه را بر روی تلفنهای سانترال ذخیره کنید؛ باید در ابتدا کلید Program را بر روی دستگاه فشار داده و سپس یکی از دستورات زیر را انجام دهید:
- کلید ۱ برای ذخیره داخلی مورد نظر و سپس فشردن دکمه Store
- کلید ۰ برای ذخیره یکی از خطوط شهری و فشردن دکمه Store
- کلید ۲ برای پاک کردن شماره ذخیره شده بر روی کلید شماره گیر
- کلید ۶ و ۷ برای ذخیره کالر آیدی
/ پایان رپورتاژ
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و رهنامه هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد.