رهنامه سمند سورن؛ رگه‌هایی از اصالت یک اسب ایرانی - رهنامه

«این است خودروی ملی»؛ جمله‌ای که تا ابد ما را به یاد سمند می‌اندازد. سمند که نام اسب اصیل ایرانی است و به عنوان اولین خودرو با برند ملی معرفی شد، برای گرفتن ملیت ایرانی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرد. ماجرا این بود که ایران‌خودرو پلتفرم از رده خارج شده پژو ۴۰۵ را از این شرکت فرانسوی خریداری کرد.

در همان زمان‌ها، شرکت فرست اتومیتوی انگلستان درصدد طراحی نمونه اولیه خودرویی بر روی شاسی و قوای محرکه خودروی پژو ۴۰۵ برای یک شرکت خودروسازی تایوانی بود که از قضا این شرکت با ورشکستگی روبه‌رو شد. ایران‌خودرو با توجه به پیچیدگی‌های طراحی بدنه اقدام به خرید این طرح از شرکت انگلیسی کرد. اما از آنجا که جامعه هدف این طراحی مردمان کوتاه قامت و کوچک جثه شرق آسیا بود، طرح نیاز به اصلاحاتی داشت تا برای جامعه ما مناسب‌سازی شود.

به این ترتیب ایران‌خودرو با کمک از نخبگان کشور و مشاوران خارجی خود برای رفع نواقص و بازطراحی طرح خریداری شده اقدام کرد. قالب هم توسط ژاپنی‌ها ساخته و خط تولید توسط کره‌ای‌هاطراحی شد. و سرانجام نتیجه تمامی این تلاش‌ها در سال ۸۱، رونمایی از اولین خودروی کاملاً ملی و ایرانی «سمند» شد!

ایمن چون سمند سورن

سمند در بازار خودرو و از همان ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت و هنوز هم جزو محبوب‌ترین‌های داخلی است. سمند پس از ارائه نسخه اولیه، تا به امروز در شش دسته مختلف عرضه می‌شود. سمند LX، SE بنزینی، EF7 گازسوز و EF7 بنزینی، سمند سورن ELX سال و سورن ELX توربو شارژ.

تمامی مدل‌های سمند از لحاظ طراحی تشابهات فراوانی دارند و تنها اندک تغییرات جزئی در بدنه و طراحی داخلی باعث تمایز آنها از هم می‌شود. اگر بخواهیم بهترین مدل سمند را انتخاب کنیم، با بررسی هر معیاری، در نهایت به سمند سورن ELX می‌رسیم. تغییر زیبای فرم چراغ‌ها و جلوپنجره و سپر جلو، با اضافه شدن خطوطی روی بدنه ظاهر زیباتری برای سورن به ارمغان است.

از لحاظ فنی در سمندها از دو نوع موتور XU7 و EF7 استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند، اما در کل اگر از میزان خراب شدن‌های EF7 چشم‌پوشی کنیم، این پیشرانه نسبت به همتای خود برتری دارد. از نظر آپشن و امکانات رفاهی هم، لوکس‌ترین عضو خانواده، سورن ELX توربو است. از لحاظ ایمنی هم سمندها از بدنه محکمی برخوردارند، و در واقع یکی از ویژگی‌هایی که نشان از تبدیل شدن سمند به یک ایرانی تمام عیار دارد، همین مقاومت و استحکام بالا در برابر انواع ضربات است! بررسی‌های دقیق‌تر هم مهر تاییدی بر برترین بودن سورن ELX است و اگر از طرفداران خانواده اسب‌های اصیل ایرانی هستید در خرید سورن شک نکنید.

 

هزینه تعمیر و نگهداری سمند سورن

اگر برای انتخاب سمند مطمئن شده‌اید، باید بدانید که این خودرو با آنکه جزو خودروهای به اصطلاح قرص و محکم بازار است، اما با توجه به جثه سنگینی که دارد جزو خودروهای پر استهلاک محسوب می‌شود. اگر شانس با شما یار باشد و گرفتار حادثه‌ای نشوید یا مشکل خاصی در خودرویتان وجود نداشته باشد، جای هیچ نگرانی نیست.

ولی در غیر این صورت باید خود را برای هزینه‌های نسبتاً بالایی آماده کنید. البته یکی از حسن‌های بزرگ سمند با سابقه طولانی در کشور، وفور لوازم یدکی و مکانیک کاربلد برای آن است. البته در مورد سمند سورن با موتور EF7 در ابتدا به دلیل جدید بودن و پیچیدگی‌هایی که در طراحی این موتور وجود داشت، باعث شد پروسه تعمیر این موتور با دشواری‌هایی روبه‌رو باشد.

با سوارکردن این موتور بر روی پارس و دنا و انواع دیگر سمند، آشنایی و تسلط مکانیک‌ها نیز روی آن بیشتر شد و این مورد دیگر جایی برای نگرانی در رابطه با سورن باقی نمی‌گذارد. اگر جزء به جزء به بررسی هزینه‌های یک تعمیر اساسی موتور EF7 بپردازیم، به طور میانگین مبلغی در حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. هزینه بیمه‌نامه شخص ثالث در سال ۹۹ نیز برای سمند سورن صفر کیلومتر در حدود ۲٫۵ میلیون تومان است.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و رهنامه هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها