رهنامه ۱۲ روش تست و بررسی سلامت باتری لپ تاپ در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ - رهنامه

باتری ? از مهمترین سخت‌افزارهای لپ تاپ است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که در صورت قطع برق یا در فضای باز و در جایی که دسترسی به برق ندارید، بتوانید کار خود را با لپ تاپ انجام دهید. عدم نگهداری صحیح از باتری موجب کاسته شدن از عمر آن می‌شود. در این مطلب از رهنامه ۱۲ روش تست و بررسی سلامت باتری لپ تاپ در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را آموزش می‌دهیم.

چگونه سلامت باتری لپ تاپ را چک کنیم؟

?How To Monitor Laptop Battery Health On Windows

اگر از باتری لپ تاپ خود به درستی استفاده نکنید، رفته رفته از ظرفیت و عمر آن کاسته می‌شود. برای استفاده صحیح از آن می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برنامه‌های مختلفی برای تست سلامت باتری لپ تاپ وجود دارد. در این مطلب از رهنامه این برنامه‌ها را معرفی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تست باتری لپ تاپ با Powercfg Battery Report

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برای تست سلامت باتری لپ تاپ در ویندوز ۸، ۱۰ و … می‌توانید از Powercfg Battery Report استفاده کنید. این ابزار در ویندوز وجود دارد و به شما کمک می‌کند تا کاهش عمر باتری را که به ناچار در طول زمان اتفاق می‌افتد، مشاهده و بررسی کنید. روی دکمه Start راست کلیک کنید و گزینه Windows PowerShell (Admin) را انتخاب کنید.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

سپس در پنجره باز شده عبارت زیر را وارد کنید:

powercfg /batteryreport /output “C:battery-report.html”

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

این دستور گزارشی از سلامت باتری شما را به صورت HTML ذخیره می‌کند. اصولا محل ذخیره به شیوه زیر است و در درایو C ذخیره می‌شود.

C:UsersYour_Usernamebattery-report.html

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

روی فایل دو بار کلیک کنید تا در مرورگر باز کنید و موارد زیر را بررسی کنید.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

به تفاوت Design Capacity و Full Charge Capacity توجه کنید. با گذشت زمان میزان Full Charge Capacity از Design Capacity کمتر می‌شود.

در بخش Recent usage می‌توانید ظرفیت باتری را در طی چند روز گذشته و در حالت‌های مختلف اتصال به شارژر و کار کردن بدون شارژر مشاهده کنید. علاوه بر این، نمودار مصرف باتری را هم چک کنید.

در بخش Battery usage هم می‌توانید میزان تخلیه شارژ را در طی سه روز گذشته مشاهده کنید.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

میزان مصرف باتری و مدت زمان آن را در هنگامی که لپ تاپ بدون متصل بودن به پریز کار می‌کند، بررسی کنید. این میزان را در زمانی که لپ تاپ به پریز وصل هست هم بررسی کنید.

در بخش Battery capacity history می‌توانید تغییرات باتری را در گذر زمان در مقایسه با Design Capacity و Full Charge Capacity مشاهده کنید.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

در قسمت Battery life estimates و بخش راست آن می‌توانید مدت زمانی را که باتری باید شارژ نگه دارد، مشاهده کنید. در بخش سمت چپ نیز می‌توانید مدت زمانی را که اکنون باتری می‌تواند شارژ را نگه دارد، مشاهده کنید و این دو مورد را با هم مقایسه کنید.

برآورد فعلی و نهایی سلامت باتری نیز در انتهای این گزارش قرار دارد.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

با این نتایج و نمودارها می‌توانید عمر باتری و ظرفیت آن را بررسی کنید. در صورت وجود تفاوت‌های زیاد باید به زودی به فکر خرید یک باتری جدید باشید.

نرم افزار عیب یابی باتری لپ تاپ BatteryInfoView

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

BatteryInfoView افزار سلامت باتری لپ تاپ است که به شما کمک می‌کند اطلاعات جامعی در مورد باتری لپ تاپ خود به دست بیاورید. این برنامه دارای دو بخش است.

ابتدا روی View کلیک کنید و سپس Show Battery Information را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید اطلاعاتی درباره ظرفیت اصلی، ظرفیت کامل باتری، سلامت باتری، چرخه شارژ و تخلیه آن و… مشاهده کنید.

سپس روی View و Show Battery Log کلیک کنید. در اینجا می‌توانید اطلاعاتی درباره تحلیل دقیق میزان ظرفیت باتری، درصد ظرفیت، مقدار ظرفیت، سرعت، ولتاژ و … را مشاهده کنید. هر زمان که لپ تاپ را متوقف کنید و کار کردن با آن را از سر بگیرید، Log جدیدی از اطلاعات باتری به این قسمت اضافه خواهد شد.

این گونه می‌توانید متوجه شوید که میزان تخلیه باتری چقدر است. اطلاعات باتری را می‌توانید در فایل‌هایی با فرمت TXT یا CSV ذخیره کنید.

برنامه سلامت باتری لپ تاپ PassMark BatteryMon

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برای اطلاع از میزان سلامت باتری لپ تاپ خود می‌توانید از PassMark BatteryMon هم استفاده کنید. این برنامه با نمودار اطلاعات باتری لپ تاپ را در زمان واقعی یا Real-time نشان می‌دهد. محور عمودی Y درصد سطح شارژ را از ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد و زمان نمونه‌برداری از سطح شارژ را می‌توانید در محور X مشاهده کنید.

می‌توانید فواصل زمانی نمونه‌گیری را از سربرگ Edit و بخش Configuration تغییر دهید. خط سیاه رنگ میزان شارژ در لحظه را نشان می‌دهد. خط آبی روند میزان شارژ را بر اساس نمونه‌ها نشان می‌دهد. خط قرمز نیز این موارد را با طول عمر باتری مقایسه می‌کند. این خط برای مقایسه کوتاه‌ مدت، نسبت به سایر خط‌ها انحراف بیشتری خواهد داشت.

برای مشاهده LOG و تحلیل آن به سربرگ Info و سپس View Log بروید. در اینجا می‌توانید داده‌های میزان شارژ یا تخلیه تقریبی را در یک بازه زمانی خاص مشاهده کنید. مسما با گذشت زمان باتری ضعیف‌تر خواهد شد.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ با Save Battery

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

Save Battery نرم‌افزار دیگری است که می‌توانید از آن برای تست سلامت باتری لپ تاپ در ویندوز ۷، ۱۰ و… استفاده کنید. رابط کاربری این برنامه ساده است. در صفحه اصلی می‌توانید نمایی از شارژ شدن و تخلیه شارژ باتری مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید اطلاعاتی را درباره ظرفیت اصلی باتری، ظرفیت کامل باتری، آخرین باری که باتری با شارژر یا بدون آن کار کرده است و زمان باقی مانده برای تخلیه شارژ مشاهده کنید.

امکان تغییر تم برنامه هم وجود دارد. با این برنامه می‌توانید برای شارژ کامل، باتری کم و… اعلان بگذارید. با کلیک روی سربرگ History می‌توانید نمودار استفاده از باتری را مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید این لیست را ذخیره کنید. نکته مهم این است که این برنامه تا ۳۰ روز اطلاعات را نگه می‌دارد. در نتیجه، اگر می‌خواهید اطلاعات باتری را ذخیره کنید، باید حواستان به این زمان‌بندی باشد.

اطلاع از سلامت باتری لپ تاپ با Smarter Battery

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

از Smarter Battery برای اطلاع از درصد سلامت باتری لپ تاپ می‌توانید استفاده کنید. با این برنامه می‌توانید چرخه شارژ/ تخلیه، میزان ظرفیت باتری و… را مشاهده کنید. در صفحه Info می‌توانید اطلاعاتی را درباره میزان ظرفیت کامل باتری در مقایسه با ظرفیت اصلی آن، زمان تخلیه، چرخه شارژ و تخلیه و… مشاهده کنید.

در صفحه Graph میزان ظرفیت باتری را در طول زمان می‌توانید مشاهده کنید. محور Y درصد ظرفیت و محور X داده‌های رسم شده در ان بازه زمانی را نشان می‌دهد. در یک باتری سالم خط قرمز و نارنجی در موازات هم قرار دارند.

در صفحه Calibrate هم می‌توانید اطلاعات آماری میزان فرسودگی باتری، زمان استفاده، چرخه تخلیه و… را مشاهده کنید. امکان ذخیره کردن تمامی این اطلاعات هم وجود دارد. با استفاده از Green mode می‌توانید در مواقع ضروری در نگهداری شارژ صرفه‌جویی کنید. امکان گذاشتن اعلان برای کم شدن باتری و رفتن به حالت Standby یا Hibernate هم وجود دارد.

تشخیص سلامت باتری لپ تاپ با Pure Battery Analytics

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

یکی دیگر از بهترین نرم‌افزارهای تست سلامت باتری لپ تاپ در ویندوز ۱۰ و… برنامه Pure Battery Analytics است. رابط کاربری برنامه ساده و کاربردی است. در صفحه Quick Glance می‌توانید وضعیت باتری در لحظه، تنظیمات مربوطه با وضعیت باتری، شارژ کامل و ظرفیت اولیه باتری را مشاهده کنید.

در صفحه Analytics می‌توانید تغییراتی را که در درصد شارژ باتری در طول زمان ایجاد می‌شود، مشاهده کنید. نموداری وجود دارد که این موارد را به خوبی نشان می‌دهد. می‌توانید افزونه برنامه را از Github دانلود کنید و درصد شارژ باتری و اعلان‌های مربوط به آن را در محاسبه همزمان (Real time) مشاهده کنید. حتی می‌توانید زنگ خطر سرقت را برای لپ تاپ خود فعال کنید. نمودارهای موجود کار را برای شما راحت‌تر می‌کنند و می‌توانید مقایسه درصدهای مختلف را ساده‌تر انجام دهید.

تست سلامت باتری لپ تاپ با Battery Eater

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برای تست سلامت باتری لپ تاپ می‌توانید از برنامه رایگان Battery Eater استفاده کنید. نیازی به نصب این برنامه نیست و نسخه قابل حمل دارد. در این برنامه نموداری از عملکرد باتری وجود دارد. علاوه بر این، می‌توانید برای باتری خود چهار حالت مختلف مصرف انتخاب کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات ابتدایی سیستم خود را مشاهده کنید. این برنامه مناسب کاربرانی است که حال و حوصله استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده را ندارند.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ با BatteryCare

برای بررسی سلامت باتری لپ تاپ می‌توانید از برنامه BatteryCare هم استفاده کنید. این برنامه در پایین اسکرین قرار می‌گیرد و با زدن روی آن می‌توانید اطلاعات پایه‌ای باتری را مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید دمای لپ تاپ و CPU را مشاهده کنید. با چند کلیک ساده هم می‌توانید باتری را به حالت Power mode ببرید.

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

اطلاعاتی در مورد مدل باتری، ظرفیت آن، ظرفیت ابتدایی و اصلی آن و… هم وجود دارد. همچنین می‌توانید چرخه شارژ شدن باتری را مشاهده کنید. اعلان نزدیک شدن به اتمام شارژ هم وجود دارد و می‌توانید درصد موردنظر را خودتان وارد کنید. همچنین می‌توانید حالت مصرف شارژ را روی اتوماتیک قرار دهید تا با توجه به درصد شارژ و فعالیت لپ تاپ، حالت‌های مختلف مصرف انتخاب شود. نسخه قابل حمل این برنامه هم موجود است و نیازی به نصب آن نیست.

تست باتری لپ تاپ با Battery Optimizer

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برای تست سلامت باتری لپ تاپ در ویندوز ۸ و.. می‌توانید از Battery Optimizer هم استفاده کنید. این برنامه رایگان است. در این برنامه می‌توانید اعلان‌هایی را برای مصرف شارژ باتری و… تنظیم کنید. این برنامه فضای بسیار کمی اشغال می‌کند. رابط کاربری برنامه ساده است و ابزار قدرتمندی برای مانیتورینگ باتری محسوب می‌شود.

نرم افزار عیب یابی باتری لپ تاپ BATExpert

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برنامه BATExpert هم گزینه خوبی برای تشخیص میزان سلامت باتری لپ تاپ است. این برنامه رابط کاربری ساده‌ای دارد و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. تمامی اطلاعات طبقه‌بندی شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد. تاریخ ساخت و شماره سریال باتری را می‌توانید در این برنامه مشاهده کنید. دما و چرخه مصرف باتری نیز نمایش داده می‌شود.

امکان مشاهده وضعیت باتری، میزان ظرفیت آن و… هم وجود دارد. نسخه قابل حمل آن نیز موجود است و می‌توانید بدون نصب برنامه از آن استفاده کنید.

اگر قصد دارید برای لپ تاپ خود باتری بخرید، بهتر است پیش از خرید مطلب راهنمای خرید باتری لپ تاپ و بررسی نکات مهم در هنگام خرید را مطالعه کنید.

برنامه سلامت باتری لپ تاپ BatteryBar

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برنامه سلامت باتری لپ تاپ BatteryBar گزینه مناسب دیگری برای مشاهده وضعیت باتری است. این برنامه حجم بسیار کمی دارد. این برنامه میزان باقی مانده شارژ باتری شما را طبق عملکردهای قبلی تخمین می‌زند. امکان فعال کردن حالت صرفه‌جویی هم وجود دارد و برنامه با توجه به عملکرد باتری آن را فعال خواهد کرد. چرخه شارژ باتری نیز با نمودار نمایش داده می‌شود.

امکان تنظیم اعلان هم وجود دارد. اطلاعات ارائه شده توسط این برنامه ساده و ابتدایی است و برای استفاده از اطلاعات بیشتر و تخصصی‌ تر باید نسخه PRO برنامه را نصب کنید.

اگر مشکل خالی شدن باتری را با گوشی آیفون خود دارید و باتری آن به درستی کار نمی‌کند، می‌توانید برای برطرف کردن این مسئله مطلب روش‌های نجات‌بخش حل مشکل خالی شدن سریع باتری آیفون اپل را مطالعه کنید.

اطلاع از سلامت باتری لپ تاپ با Battery Status Monitor

بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برای بررسی سلامت باتری لپ تاپ پیشنهاد می‌کنیم برنامه Battery Status Monitor را نصب کنید. علاوه بر باتری، سایر بخش‌های لپ تاپ خود را می‌توانید زیر نظر داشته باشید. حالت‌های Power mode مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید باتری را روی یکی از آن‌ها تنظیم کنید.

درصد کنونی باتری و وضعیت آن را می‌توانید در این برنامه مشاهده کنید. امکان بررسی نوع باتری و میزان فرسودگی آن در طی زمان هم وجود دارد. نمودارهای مختلف این برنامه به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مختلف را بهتر بررسی کنید. این برنامه رایگان است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از رهنامه به بررسی نحوه تشخیص سلامت باتری لپ تاپ پرداختیم. شما از کدام برنامه برای تست سلامت باتری لپ تاپ خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 398 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.