رهنامه چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟ + 8 راهکار - رهنامه

اکثر والدین می‌خواهند بدانند آیا کاری وجود دارد که آنها می‌توانستند برای تربیت بهتر فرزندان انجام دهند یا خیر. در حالی که کلمه‌ی “بهتر” سلیقه‌ای است. شاید درست تر باشد از خودمان بپرسیم که آیا والدینی مطلع، آگاه و حاضر هستیم یا نه.

مرکز مشاوره یاسان با داشته بهترین متخصصان روانشناسی کودک در غرب تهران ( شهرک غرب و سعادت آباد) و با سابقه طولانی در این زمینه آماده ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به صورت حضوری و آنلاین است. برای دریافت وقت مشاوره می توانید به سایت یــــاســـان مراجعه کنید. همچنین در این مقاله راه‌های پیشنهادی روانشناسان کودک و نوجوان مرکز مشاوره یاسان برای بهبود فرزند‌پروری ارائه شده است:

 

  1. برای فرزندتان وقت بگذارید

روال روزانه برای کودکان بسیار مهم است و بخش عمده‌ای از این امر آن است که مطمئن شوید زمان خاصی را در روز بی کم و کاست به کودکتان توجه می‌کنید. مونیکا برگر، توصیه می‌کند حداقل ۲۰ دقیقه در روز را  بدون هیچ مزاحمی برای بازی یا صحبت کردن با کودک خود، اختصاص دهید: “وقتی بچه‌ها سرسخت و لجباز می‌شوند، اغلب به دنبال جلب توجه شما هستند.”

 

  1. نام احساساتشان را به آن‌ها بگویید

بچه ها نیز مانند بزرگسالان می‌توانند طیف وسیعی از احساسات و عواطف را تجربه کنند و والدین باید به آنها کمک کنند تا بفهمند این‌ها چه احساساتی هستند. مارتا مندز بالدوین، استادیار روانشناسی و کالج منهتن، گفت:”اگر کودکان نام احساساتشان را بفهمند، ارتباط بیشتری با خودشان برقرار می‌کنند؛ “اگر فرزند شما ناامید است یا گریه می‌کند، با او همدلی کنید.” همچنین با این کار شما می‌توانید به عنوان والدین، احساسات خودتان را هم نام ببرید. بنابراین بچه‌ها متوجه می‌شوند که احساس ناراحتی و ناامیدی در وجود تمام انسان‌ها هست.

 

  1. از آن‌ها تعریف و تمجید کنید

نباید فراموش کنیم که باید هوای همه را در خانواده داشته باشیم. کری کراویک، زوج و خانواده درمانگر، استفاده از نسبت ۱ ب ۵ را توصیه می‌کند. یعنی به ازای هر یک گله یا انتقادی که از فرزند خود می‌کنید، پنج بار او را تأیید یا تشویق کنید. ” حرفهای مثبت مانند پر سبک، و حرفهای منفی مانند سیمان سنگین است. تمرکز بر این نسبت به ایجادارتباط و حفظ عزت نفس کمک می‌کند تا از طوفان های چالش برانگیزتر عبور کنند.”

 

  1. بر استفاده‌ی آن‌ها از موبایل، لپ‌تاب یا تلویزیون نظارت داشته باشید

دکتر الانا یالو، مدیر ارشد آموزشی موسسه‌ی “مراقبت از کودکان” می‌گوید: “وقتی فرزندان شما آنلاین هستند، کنارشان بنشینید و در آنچه آنها تماشا می‌کنند، می‌خوانند و انجام می‌دهند شرکت کنید. بیشتر از یک مانیتور مفید باشید، با آن‌ها مشارکت کرده و کمک کنید تا یادگیری‌ برایشان آسان‌تر شود.” به فرزندان خود بگویید که همیشه می‌توانند در مورد هر چیزی، از جمله آنچه در اینترنت می بینند، با شما صحبت کنند.” یالو در ادامه به والدین یادآوری می‌کند که برای تعیین محدودیت زمانی و همچنین تأیید محتوایی که فرزند شما می‌تواند ببیند، از کنترل والدین بر روی تلفن‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها استفاده کنید.

 

  1. از کلمات و عبارات مثبت استفاده کنید

“نه” گفتن و جلوی کودک را گرفتن آسان است اما، استفاده از کلمات و عبارات مثبت به طور کلی در رفتارمان موثر است. آنجلا مدلین، بازی درمانگر می‌گوید: “کلمات تحریک کننده می‌توانند اوضاع را برای کودکان بدتر کنند.” “اگر والدینی فرزند خود را در حال دویدن در سالن بینند، طبیعی است که به او بگویند: “ندو” ، اما در عوض سعی کنید بگویید” لطفاً راه برو عزیزم. ”

 

  1. مراقب خودتان باشید

مراقبت از خودتان، حتی در موارد ابتدایی مثل خوب غذا خوردن، ورزش، آب کافی نوشیدن و استراحت مفید، مهم است. باربارا هاروی، مدیر اجرایی موسسه‌ی حمایت از والدین و معلمان، می‌گوید:” بیشتر وقت‌ها والدین هنگام خستگی و گرسنگی، بی‌صبر و حوصله می‌شوند؛ اما، اگر مراقب خودشان باشند، آرامتر هستند و کنترل بیشتری روی احساسات خودشان دارند.” وی افزود:” کودکان با مشاهده از شما یاد می‌گیرند و اگر ببینند شما مراقب خودتان هستید، شما را الگو قرار می‌دهند.”

 

  1. سعی کنید به حرف‌هایشان گوش دهید

همیشه کنار گذاشتن تلفن‌ها یا متوقف کردن کارهایی که به طور کلی انجام می‌دهیم آسان نیست، اما کامل گوش دادن به حرف‌های کودکانتان یک عادت خوب برای ممارست و موعظه است. این امر برای همه‌ی اعضای خانواده صدق می‌کند و تنها مربوط به زمانی که کودکان در حال صحبت کردن هستند، نیست. ربکا جکسون، نایب رئیس نتایج و مراکز “دستیابی به تعادل مغزی” گفت: “نه تنها مزایای عصبی مثبتی برای برقراری ارتباط چشمی و تماس فیزیکی وجود دارد، بلکه الگوسازی مثبتی نیز برای آموزش نحوه‌‍‌ی فعالیت شنوندگان فعال به فرزندان است.”

 

  1. به هنگام نابسامانی‌ها مراقب رفتارتان باشید

مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است ۲۰ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد تا شخصی پس از مشاجره (یا عصبانیت) دوباره آرام شود و به حالت اولیه‌اش بازگردد، بنابراین در اوج عصبانیت به پیامدها، نپردازید. ربکا جکسون ، معاون رئیس جمهور در نتایج و برنامه ها در مراکز دستیابی به تعادل مغزی می گوید: “هنگامی که یک کودک (یا بزرگسال) به شدت ناراحت یا آشفته می‌شود، بدن ما در حالت مبارزه یا دفاع قرار می‌گیرد.” “در این لحظات مغز ما بر لحظه حال متمرکز است و توانایی استدلال یا نظم‌دهی را ندارد. به آنها اجازه دهید لحظه را پشت سر بگذارند، سپس در مورد رفتار، اتفاق یا موضوعی که باعث نابسامانی شد بحث کنید.”

خواندن این مقاله هم توصیه می شود: “چگونه استرس امتحان را مدیریت کنیم؟ + ۹ راهکار”

برای دریافت وقت مشاوره در زمینه روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره ازدواج و طلاق و توسعه فردی از مرکز مشاوره یاسان می توانید از طریق سایت یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir اقدام کنید.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 413 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 11 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.