رهنامه آموزش بررسی و ۱۱ روش فهمیدن هک شدن گوشی اندروید - رهنامه

با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژی، آن چه بیش از پیش انسان را نگران می‌کند مسئله امنیت ? است. روش‌های زیادی برای دزدیدن اطلاعات کاربران وجود دارد و این امر افراد زیادی را درگیر کرده است. در این مطلب رهنامه می‌خواهیم به آموزش بررسی و ۱۱ روش فهمیدن هک شدن گوشی اندروید بپردازیم.

نحوه جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

How to Find out If Your Android Phone Is Hacked and Ways to Fix It

این روزها همه افراد گوشی هوشمند دارند. در واقع، این گوشی‌ها هستند که زندگی ما را اداره می‌کنند. تقریباً تمام اطلاعات مهم ما از حساب‌های کاربری گرفته تا تصاویر شخصی در گوشی قرار دارد. به همین دلیل، حفظ امنیت آن بسیار مهم است. در ادامه شیوه‌های تشخیص هک شدن گوشی اندروید را معرفی می‌کنیم.

فهمیدن هک شدن گوشی اندروید با بررسی میزان مصرف باتری

اگر از خود می‌پرسید که علائم هک شدن گوشی اندروید چیست؟ باید بگوییم که یکی از واضح‌ترین نشانه‌ها میزان مصرف باتری است. اگر گوشی هوشمند شما بدون وصل بودن به شارژر، بی هیچ دلیلی داغ می‌کند، ممکن است به خاطر فعل و انفعالاتی باشد که دارد در پس زمینه آن اتفاق می‌افتد. حتی پیچیده‌ترین بدافزارها هم ردپایی از خود برجای می‌گذارند. پس بهتر است منوی مصرف باتری را بررسی کنید. برای این کار، ابتدا وارد Settings شوید. سپس Battery را انتخاب کنید و پس از آن Battery Usage را نگاه کنید.

در این قسمت به دنبال نرم‌افزارهایی بگردید که برایتان آشنا نیستند. تقریباً دیگر چنین مسئله‌ای اتفاق نمی‌افتد زیرا گوگل سیستم گسترده محافظتی Google Play Protect را برای بالا رفتن امنیت سیستم‌عامل اندروید ساخته است. با این حال، چک کردن آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد.

چگونه گوشی اندروید هک شده را نجات دهیم

نرم افزار جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، نرم‌افزار عجیب و غریبی با نام «۱۰۲۱۴» حدود ۴۰ درصد باتری را مصرف کرده است. بدافزار «Miscellaneous» از آن هم بدتر است و ۷۰ درصد باتری را خورده است!

در چنین حالتی یک کی‌لاگر (Keylogger) یا ویروسی وجود دارد که خود را در زیر چنین نام‌هایی پنهان می‌کند تا شما نتوانید آن را پیدا کنید. در این فهرست به هر برنامه‌ای که خودتان آن را نصب نکرده‌اید، مشکوک شوید. همیشه قرار نیست بدافزارها نامی مشکوک داشته باشند. اگر باتری به شکل عجیبی خالی می‌شود، بهتر است گوشی را ریبوت (Reboot) کنید یا اگر امکانش وجود دارد برنامه مشکوک را Uninstall کنید.

نصب شدن اپلیکیشن‌ها به صورت خود به خودی، یکی از نشانه های هک شدن گوشی اندروید

یکی از راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید، تشخیص زودهنگام آن است. یکی دیگر از مهم‌ترین علائم تشخیص هک شدن گوشی اندروید، بررسی نرم‌افزارهایی است که روی آن نصب شده است. اگر برنامه‌ای در گوشی دارید که خودتان نصبش نکرده‌اید، فوراً به آن مشکوک شوید.

نرم‌افزارها و سایت‌های نامعتبر می‌توانند برنامه‌ای را روی گوشی شما نصب کنند و اطلاعاتتان را به شخص سومی بدهند. گاهی این گونه برنامه‌ها باتری زیادی استفاده نمی‌کنند اما باز هم می‌توانند آسیب برسانند و اطلاعاتتان را دریافت کنند. اگر با همچنین برنامه‌ای مواجه شدید، ما در ادامه از بین بردن هک گوشی اندروید را به شما آموزش می‌دهیم.

به Settings بروید. سپس وارد بخش Apps شوید. بعد از آن App Manager را باز کنید و به نرم‌افزارهایی که در آن بخش هستند، توجه کنید. اگر هر کدام از آن‌ها را نمی‌خواهید یا خودتان نصبش نکردید، آن را انتخاب کنید و Uninstall را بزنید.

جلوگیری از هک گوشی اندرویدی

 

 

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

توجه داشته باشید که شما تنها باید برنامه‌های مشکوک را آنیستال کنید. هیچ وقت به صورت رندوم اپلیکیشن‌ها را پاک نکنید زیرا این گونه کار خراب‌تر می‌شود. بعضی از نرم‌افزارها به صورت پیش‌فرض روی گوشی شما نصب هستند و ممکن است توسط شرکت آن نصب شده باشند. در نتیجه، حواستان باشد که چه چیزی را حذف می‌کنید.

البته در موبایل‌هایی که اندروید بالاتر از Android 8.0 دارند، ممکن است نرم‌افزارهایی از منابعی نامشخص روی دستگاه نصب شود. این تنظیمات می‌تواند به خاطر نصب برنامه‌هایی مانند بازی و… هم فعال شود اما گاهی برنامه‌های مخربی مثل Spyware و Malware هم از این طریق روی موبایل نصب می‌شوند.

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

برای این که ببینید این قابلیت در گوشی شما فعال است باید به Settings و سپس Security بروید. بخش Unknown sources را بررسی کنید. اگر این قسمت تیک خورده باشد یعنی فعال است و امکان این وجود دارد که نرم‌افزارهایی روی موبایلتان نصب شوند که از Google Play Store نیستند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب روش های شناسایی برنامه جعلی و تقلبی اندروید در گوگل پلی استور و… مراجعه کنید.

جلوگیری از هک شدن اندروید با بررسی میزان استفاده از دیتا

یکی دیگر از راه‌های فهمیدن هک شدن گوشی اندروید چک کردن Data Usage است. بسیاری از افراد اینترنت دیتای زیادی می‌خرند و به میزان مصرف خود از دیتا دقت نمی‌کنند؛ اما در صورتی که گوشی شما دچار مشکل شده است، بهتر است این اطلاعات را هم بررسی کنید. اگر موبایلتان ویروسی شده باشد، امکان دارد که این ویروس اطلاعات شخصی شما را از طریق نرم‌افزاری که دائماً در حالت اجرا است و با شخص سومی ارتباط برقرار می‌کند، به دیگری بفرستد.

برای چک کردن Data Usage ابتدا وارد بخش Settings شوید. سپس قسمت Connections & WiFi را انتخاب کنید. پس از آن Data Usage را انتخاب کنید و اطلاعات آن را ببینید.

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

اصولاً برنامه‌هایی مثل YouTube، Spotify و سایر سرویس‌هایی با استریم کردن در ارتباط هستند، دیتای زیادی مصرف می‌کنند. در صورتی که برنامه دیگری وجود دارد که دیتای زیادی مصرف کرده است، به آن مشکوک شوید. یک برنامه معمولی نباید به اندازه ۵ گیگابایت از اینترنت شما را در ماه مصرف کند. اگر برنامه موردنظر مشکوک است و جز نرم‌افزارهای ضروری گوشی شما نیست، آن را آنیستال کنید.

فهمیدن هک شدن گوشی اندروید با توجه به تبلیغات و پاپ‌آپ‌های عجیب

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از هک گوشی اندرویدی این است که به تبلیغات و پاپ‌آپ‌هایی که در موبایلتان می‌آید، توجه کنید. پاپ‌آپ‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف، به صورت تصادفی از سایت‌های گوناگون برای شما نمایش داده می‌شوند. تعداد آن‌ها آن قدر زیاد شده است که دیگر به دیدنشان عادت کرده‌ایم و اصولاً هم چیزی جز تبلیغی که محتوایی را نشان می‌دهد، نیستند. گاهی پاپ‌آپ‌ها می‌توانند دردسرساز شوند. همیشه مراقب نوع عجیب و غریبشان باشید و روی آن‌ها کلیک نکنید.

گوگل در چند سال گذشته تغییراتی را ایجاد کرده است تا از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند. تمرکز این تغییرات بیشتر روی گوگل کروم در اندروید بود اما همچنان مواردی این چنینی دیده می‌شود. گاهی این پاپ‌آپ‌ها موجب ویبره رفتن گوشی یا حتی روشن شدن صفحه‌نمایش می‌شوند.

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

در صورت دیدن چنین مواردی به هیچ عنوان دکمه Remove را نزنید. مرورگر را به صورت کامل ببندید و گوشی خود را مجددأ راه‌اندازی کنید. به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در کادرها و بخش‌های مختلف آن وارد نکنید. هرگز اطلاعات کارت اعتباری خود را ننویسید.

تشخیص هک شدن گوشی اندروید با توجه به کرش شدن موبایل و نرم‌افزارها

روش دیگری برای تشخیص هک شدن گوشی اندروید این است که به کرش شدن برنامه‌ها و موبایل توجه کنید. در صورتی که گوشی شما هک شده باشد، برنامه‌ها بدون دلیل باز می‌شوند یا موبایلتان کند می‌شود و دائماً کرش می‌شود. گاهی اوقات علت این چیزها ویروسی شدن گوشی است.

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

در ابتدا Play Protect خود گوگل را از Google Play App Store را امتحان کنید که در بخش منوی آن قرار دارد. ابتدا Google Play را باز کنید. سپس دکمه منو را که تقریباً در بالای آن قرار دارد، بزنید. سپس به بخش Play Protect در پایین اسکرین بروید و Scan را بزنید تا اسکن شدن گوشی و برنامه‌ها شروع شود.

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

البته در نظر داشته باشید که Play Protect یک ابزار کاملاً ساده است و ممکن است برای از بین ویروس نیاز به برنامه قوی‌تری مثل Malwarebytes داشته باشید. آنتی‌ویروس‌ها و برنامه‌های امنیتی موبایل زیادی در Google Play Store وجود دارد اما پیشنهاد ما این است که از برنامه‌هایی که اسم و رسم معتبر دارند، استفاده کنید. در همان ابتدا هر برنامه‌ای را که دیدید، روی گوشی نصب نکنید. برنامه‌های خوبی مثل Norton Mobile Security، Avast، AVG یا BitDefender را که معمولاً در کامپیوتر استفاده کرده‌اید، نصب کنید. این برنامه‌ها برای اسکن سریع و ساده بسیار مفید هستند. معمولاً اگر Malwarebytes چیز مشکوکی پیدا کند، خودش به پاکسازی گوشی هک شده می‌پردازد.

هک شدن گوشی اندروید به علت روت شدن موبایل

راه دیگری برای فهمیدن هک شدن گوشی اندروید این است که دستگاه شما بدون این که خودتان مراحل را بروید، Root شود. روت کردن گوشی روشی برای دستیابی به سطح عمیق‌تری از اختیارات گوشی است که معمولاً توسعه‌دهندگان سخت‌افزارها و نرم‌‌افزارها اجازه دسترسی به آن را ندارند.

روت کردن گوشی اندروید نیاز به دانش فنی پایه دارد و برخی افراد که در این زمینه اطلاعات دارند، می‌توانند آن را به سادگی انجام دهند در صورتی که کاری نیست که خود دستگاه به طور تصادفی انجام دهد. هکرها و نرم‌افزارهای جاسوسی پیشرفته برای این که بتوانند به برخی از قابلیت‌های گوشی شما دسترسی پیدا کنند، باید آن را روت کنند.

تشخیص هک شدن گوشی اندروید به علت صداهایی در پس‌زمینه یا تداخل الکترونیکی

علائم هک شدن گوشی اندروید این است که صداهایی را در هنگام مکالمه بشنوید. اگر در هنگام مکالمه با گوشی خود صداهایی مانند کلیک کردن یا صدای اکو مانند می‌شنوید، امکان دارد که فردی در حال کنترل ارتباطات شما باشد یا سایر اطلاعات گوشی شما را دستکاری کند.

تشخیص هک شدن گوشی اندروید با غیرفعال شدن Google Play Protect

یکی دیگر از علائم هک شدن گوشی اندروید (Android 8.0 و بالاتر) غیرفعال شدن Google Play Protect است. هر زمان که شما نرم‌افزاری را روی موبایل یا تبلت خود نصب کنید، این برنامه آن را اسکن می‌کند. در بسیاری از مواقع یک هکر برای دستیابی به گوشی شما در ابتدا باید این بخش را غیرفعال کند. این برنامه به صورت پیش‌فرض فعال است اما شما می‌توانید خودتان آن را غیرفعال کنید. پیشنهاد ما این است که همیشه آن را در حالت فعال بگذارید.

برای این کار وارد Google Play Store شوید. سپس وارد منو و Play Protect شوید. حال Settings را باز کنید و Scan device را در حالت On بگذارید.

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

پاکسازی گوشی هک شده با برنامه امنیتی و آنتی‌ویروس

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه، استفاده از نرم افزار جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید یعنی آنتی‌ویروس یا هر گونه برنامه امنیتی معتبر دیگر است. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا گوشی خود را اسکن کنید و هر گونه نرم‌افزار مخرب را شناسایی کنید. برای دانلود بهترین آنتی‌ویروس‌ها به مطلب دانلود ۱۴ تا از بهترین آنتی ویروس اندروید جدید و پر قدرت مراجعه کنید.

چگونه گوشی اندروید هک شده را نجات دهیم؟

در صورتی که برنامه‌های مشکوک را حذف کردید، آنتی‌ویروس هم نصب کردید و همچنان مشکلاتی وجود دارد، بهتر است گوشی خود را Factory Data Reset کنید. حواستان باشد که با این کار تمامی چیزهایی که در گوشی خود دارید، پاک خواهد شد.

از تصاویر، پیام‌ها، ویدئوها و… بک‌آپ بگیرید و سپس گوشی اندروید خود را پاک کنید. ابتدا وارد Settings شوید. سپس Backup & Reset یا Security را پیدا کنید و وارد آن شوید. پس از آن Reset را انتخاب کنید و در نهایت، Factory Data Reset را بزنید.

راه های جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید

تنها در صورتی این کار را انجام دهید که تمامی راه‌ها را رفته باشید، آنتی‌ویروس AV هم جواب نداده باشد و همچنان مشکل وجود داشته باشد. این روش همه چیز را از گوشی شما پاک خواهد کرد. گوشی شما شبیه به زمانی می‌شود که برای اولین بار آن را روشن کردید؛ بنابراین باید همه چیز را دوباره نصب و تنظیم کنید.

چگونه گوشی اندروید خود را از هک شدن محافظت کنیم؟

به یاد داشته باشید که نرم‌افزارهای موبایل خود را همیشه از منابع معتبر مثل Google Play Store، Amazon App Store یا Samsung Galaxy apps دانلود و به روزرسانی کنید. بهتر است از قفل اسکرین اثر انگشت، اسکن چشم، رمز عبور یا پین استفاده کنید. علاوه بر این، برنامه جلوگیری از هک اندروید مثل آنتی‌ویروس‌های معتبر را نصب کنید. گاهی ممکن است متن‌های عجیب با کلماتی به هم ریخته برایتان ارسال شود که می‌تواند نشان‌دهنده هک شدن شماره موبایل اندروید شما باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به ۵ روش رایج ردیابی شماره تلفن موبایل ، نحوه جلوگیری از آن  و همچنین مطلب راه های جلوگیری از هک شدن گوشی بدون اجازه شما از طریق اس ام اس ، وای فای و… مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به آموزش بررسی و ۱۱ روش فهمیدن هک شدن گوشی اندروید پرداختیم. شما از چه روشی برای از بین بردن هک گوشی خود استفاده کردید؟ لطفا تجربه و نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 299 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.