رهنامه آموزش تصویری ۲۳ روش سریع از بین بردن جای چسب - رهنامه

گاهی ممکن است در حین استفاده از چسب ? ، مقداری از آن روی لباس، دست و… بریزد و دردسرساز شود. پاک کردن این لکه به نظر سخت می‌رسد اما شیوه‌های آسانی برای این کار وجود دارد که شما می‌توانید در منزل خود انجام دهید. در این مطلب رهنامه به آموزش تصویری روش سریع از بین بردن جای چسب می‌پردازیم.

نحوه از بین بردن جای چسب روی پلاستیک، لباس، صورت و…

Easy ways to remove glue residue

چسب‌ها کاربردهای زیادی در زندگی ما دارند و حتی می‌توان کارهای خلاقانه با چسب در خانه انجام داد. گاهی با وجود رفع مشکل ما، به جاهای دیگری هم می‌چسبند و پس از اتمام کار اصلی اکنون باید از خود بپرسیم که چگونه جای چسب را پاک کنیم؟ در این مطلب می‌خواهیم پاک کردن جای چسب را به شما آموزش دهیم.

استفاده از کارت اعتباری قدیمی برای از بین بردن جای چسب روی پلاستیک

برای از بین بردن جای چسب روی پلاستیک کافی است از یک کارت اعتباری یا کارت متروی قدیمی استفاده کنید و با لبه آن، باقیمانده چسب را خراش دهید. می‌توانید از لوازم پلاستیکی دیگر مانند چاقو به جای کارت اعتباری استفاده کنید. نباید از وسیله‌ای تیز یا فلزی استفاده کنید زیرا ممکن است به سطح شی آسیب وارد شود. از این شیوه برای از بین بردن جای چسب روی چوب و فلز هم می‌توانید استفاده کنید.

پاک کردن جای چسب

استفاده از سرکه و الکل برای از بین بردن جای چسب روی ظروف پلاستیکی

الکل حلال انواع چسب ها است. برای پاک کردن جای چسب از روی ظروف و سطوح پلاستیکی، مقداری پنبه یا دستمال تمیز را به الکل آغشته کنید. سپس بخش الکلی دستمال یا پارچه را به مدت دو الی سه دقیقه روی جای چسب بگذارید. این کار موجب می‌شود تا باقیمانده چسب خیس بخورد. سپس آن قسمت را با انگشت یا وسیله‌ای پلاستیکی بتراشید. این کار چند بار انجام دهید تا موجب رفع جای چسب شود.

از بین بردن جای چسب روی ظروف پلاستیکی

از بین بردن جای برچسب روی شیشه با سشوار

روش دیگری که با آن می‌توانید برای پاک کردن جای چسب استفاده کنید، شل کردن باقیمانده چسب با سشوار است. سشوار را روی حرارت زیاد قرار دهید و به مدت دو الی سه دقیقه محل چسب را سشوار بزنید. سپس باقیمانده چسب را با انگشتان خود خراش دهید و در صورت نیاز دوباره این کار را تکرار کنید.

از بین بردن جای چسب روی پلاستیک

رفع جای چسب با استفاده از کره بادام زمینی

برای پاک کردن جای چسب می‌توانید مقداری کره بادام زمینی را روی باقیمانده چسب بگذارید و اجازه دهید لکه موردنظر نرم شود. هر دو الی سه دقیقه لکه را با انگشت بخراشید و ببینید نرم شده است یا خیر. در نهایت، با پارچه‌ای تمیز بادام زمینی و باقیمانده برچسب را پاک کنید.

 

از بین بردن جای برچسب روی شیشه

از بین بردن جای چسب نواری روی چوب با روغن خوراکی

برای رفع جای چسب می‌توانید پارچه یا دستمال تمیزی را به روغن خوراکی آغشته کنید. سپس لکه را با پارچه بمالید. بهتر است پارچه را به مدت دو الی سه دقیقه روی لکه بگذارید و اجازه دهید تا چسب حل شود. بعد از آن، پارچه را بردارید و لکه را با انگشت یا وسیله‌ای پلاستیکی خراش دهید.

پیش از انجام این کار، چند قطره روغن را روی قسمت پنهانی سطح موردنظر بریزید و ببینید جای روغن روی آن باقی می‌ماند یا خیر. برخی از سطوح روغن را به خود جذب می‌کنند و لکه آن روی سطح باقی می‌ماند.

رف جای چسب

از بین بردن جای چسب روی بدنه ماشین و فلزات با اسپری روان‌کننده

برای پاک کردن جای چسب از روی ماشین و لوازم فلزی می‌توانید از اسپری روان‌کننده WD-40 استفاده کنید. WD-40 را می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کنید. کافی است مقداری از آن را روی لکه اسپری کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند. یک لوله نازک قرمزرنگ در بسته‌بندی اسپری وجود دارد. از آن می‌توان برای اسپری کردن دقیق استفاده کرد. با پارچه‌ای تمیز اسپری را پاک کنید.

از بین بردن جای چسب روی بدنه ماشین

این کار را در فضای باز انجام دهید. اگر در خانه می‌خواهید از این اسپری استفاده کنید، درها و پنجره‌ها را باز کنید. قبل از این که اسپری را روی سطح موردنظرتان بزنید، آن را در بخشی که مشخص نیست تست کنید. برخی زا سطوح به این اسپری حساس هستند و لکه آن روی سطح باقی خواهد ماند.

رفع جای چسب از روی پلاستیک با آب و صابون

برای رفع جای چسب از روی پلاستیک، ابتدا محلولی از آب گرم و صابون درست کنید. سپس پارچه‌ای را به محلول آغشته کنید. پس از آن، پارچه خیس شده را روی لکه چسب بگذارید. با یک پلاستیک روی آن را بپوشانید تا محیطی مرطوب ایجاد شود. چند ساعت صبر کنید. این شیوه باعث نرم شدن چسب می‌شود. این شیوه را برای از بین بردن جای برچسب روی شیشه هم می‌توانید استفاده کنید.

از بین بردن جای برچسب از روی چوب با استفاده از محلول برچسب‌کن

استفاده از  محلول برچسب‌کن بهترین شیوه برای از بین بردن جای برچسب روی پلاستیک، چوب و شیشه است. در ابتدا طریقه مصرف را از روی بسته محلول بخوانید. سپس مقدار کمی از آن را روی بخش پنهانی سطح موردنظر تست کنید. در استفاده از این محلول به ویژه روی سطوح چوبی بسیار دقت کنید و مراقب باشید.

رفع جای چسب

از بین بردن جای چسب حرارتی روی سطوح با تینر

برای از بین بردن جای چسب حرارتی روی سطوح می‌توانید از تینر هم استفاده کنید. پارچه تمیزی را به تینر آغشته کنید. سپس آن را روی لکه چسب بمالید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که جای لکه چسب کنده شود. از تینر برای رفع جای چسب روی سطوحی که رنگ یا وارنیش دارند استفاده نکنید زیرا این موارد را در خود حل می‌کند. بهتر است پیش از مصرف دستورالعمل و اطلاعات روی بسته‌بندی تینر را بخوانید.

از بین بردن جای چسب

از بین بردن جای چسب حرارتی روی لباس با استفاده از لاک پاک کن

چسب حرارتی کاربردهای زیادی برای ما دارد و حتی می‌توان با آن چیزهایی خلاقانه درست کرد. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب ۱۸ ترفند و کاربرد جالب چسب حرارتی در خانه را مطالعه کنید. ممکن است در حین انجام این ترفندهای جالب مقداری چسب روی لباستان بریزد. در ابتدا بهتر است لباس را با آب گرم و مایع شوینده خیس دهید. این کار نیاز به زمان زیادی دارد اما ممکن است با همین شیوه ساده جای چسب از روی لباس پاک شود. در غیر این صورت برای از بین برده جای چسب روی لباس، می‌توان از لاک پاک کن استفاده کرد.

از بین بردن جای چسب روی لباس

مقداری از آن را روی پارچه‌ای تمیز بریزید و با آن پارچه روی لکه را بمالید. سپس پارچه تمیز دیگری را کمی خیس کنید، باقیمانده چسب را با آن پاک کنید و اجازه دهید تا خشک شود. لاک پاک کنی که از آن استفاده می‌کنید باید حاوی استون باشد و گرنه لکه چسب پاک نخواهد شد. بهتر است پیش از این کار لاک پاک کن را روی قسمتی از لباس که در دید نیست، تست کنید. لباس‌های گران‌قیمت را بهتر است به خشکشویی بدهید.

از این شیوه برای پاک کردن جای چسب از روی سطوح چوبی، فلزی و… هم می‌توانید استفاده کنید.

از بین بردن جای چسب پانسمان با استفاده از روغن نارگیل و جوش شیرین

برای از بین بردن جای چسب پانسمان مقداری روغن نارگیل را با جوش شیرین به اندازه مساوی با هم مخلوط کنید. سپس آن را روی پوست بگذارید. اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را از روی پوست پاک کنید. اگر روغن نارگیل شما جامد است، ابتدا آن را در مایکرویو یا قابلمه ذوب کنید.

از بین بردن جای چسب پانسمان

پاک کردن چسب از موی سر با کمک روغن و نرم‌کننده

برای پاک کردن چسب از موی سر مقداری روغن نارگیل، روغن بچه یا روغن بادام را به موی خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی مو بماند. سپس موی خود را خیس کنید. پس از آن، روی موی نمدار مقداری نرم‌کننده بریزید و با حوله‌ای موی خود را بپیچید. اجازه دهید نرم‌کننده به مدت بیست دقیقه روی مو بماند. در مرحله بعد موی خود را آبکشی کنید و با شانه چسب را دربیاورید. این فرایند را تا زمانی انجام دهید که تمام باقیمانده چسب از موی شما خارج شود.

از بین بردن چسب از موی سر

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست

گاهی کافی است برای پاک کردن جای چسب از روی پوست با انگشتتان آن را بخراشید و بکنید. اگر تنها بخش کوچکی از پوستتان به چسب آغشته شده است این کار را انجام دهید. در صورت داشتن پوست حساس از به کار بردن این روش خودداری کنید. تنها زمانی این کار را بکنید که چسب کاملا خشک شده باشد. می‌توانید از لبه موچین هم برای این کار استفاده کنید.

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست با آب و صابون

برای از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست می‌توانید از آب ولرم و صابون هم استفاده کنید. کاسه‌ای را از آب گرم پر کنید. سپس حدود ۱۵ میلی‌لیتر یا یک قاشق غذاخوری صابون مایع به آن اضافه کنید. حدود ۳۰ الی ۶۰ ثانیه قسمت چسبی را در کاسه نگه‌دارید. سپس چسب را بکنید. به جای آب می‌توانید از آب لیمو هم استفاده کنید. آب لیمو حالتی اسیدی دارد که به کنده شدن چسب کمک می‌کند. این کار را چند بار انجام دهید تا چسب کنده شود. از مایع لباس‌شویی هم می‌توانید در این روش استفاده کنید.

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست با استفاده از اسپریت معدنی

اگر پوست حساسی دارید، برای رفع جای چسب از روی پوست از اسپریت معدنی (Mineral spirits) استفاده کنید. پنبه را به مقداری اسپریت معدنی آغشته کنید و به قسمتی که چسبی شده است، بمالید. این کار را چند بار انجام دهید تا چسب کنده شود.

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست با استون

برای از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست با استون، ابتدا بخشی را که چسبی شده است، با آب گرم و صابون خیس کنید. این کار موجب می‌شود تا چسب نرم شود. می‌توانید مقداری سرکه خنک به آب اضافه کنید. سپس از استون یا لاک پاک کن‌هایی که حاوی این ماده هستند، استفاده کنید.

پنبه‌ای را به استون آغشته کنید و قسمت چسبی را با آن بمالید. سپس اجازه دهید تا خشک شود و با کمک انگشت یا وسیله‌ای مثل موچین، باقیمانده چسب را جدا کنید. اگر مقدار چسب زیاد است، ‌می‌توانید دست خود را زیر آب گرم بگیرید و با سنگ پا روی قسمت چسبی به آرامی بمالید. پس از مدتی چسب سفید می‌شود و از روی دستتان بدون هیچ زحمتی کنده خواهد شد.

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست با استفاده از مارگارین

برای از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست حساس از مارگارین استفاده کنید. مقداری مارگارین را به قسمت چسبی شده پوست بمالید. این کار را تا زمانی انجام دهید که چسب نرم و کنده شود. روغن زیتون هم اثری مشابه دارد.

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست

استفاده از ژله پترولیوم برای از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست

برای از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست ابتدا ناحیه چسبی را با آب گرم و صابون بشویید. سپس ژله پترولیوم را به آرامی روی محل موردنظر بمالید. سپس با ناخن به مدت یک دقیقه قسمت چسبی را خراش دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که چسب کنده شود.

پاک کردن جای چسب از روی چشم

برای پاک کردن جای چسب از روی چشم ابتدا پلک‌ها را با آب گرم خیس کنید. پارچه‌ای نرم را با آب گرم خیس کنید و چشم را با آن به آرامی بشویید. چشم باید به خوبی خیس شود. سپس گاز استریل را روی چشم بگذارید و صبر کنید. بعد از یک الی چهار روز، پلک به طور طبیعی باز خواهد شد.

از بین بردن چسب دوقلو از روی پوست

به هیچ عنوان به چشمان خود فشار نیاورید. جاری شدن اشک هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. چشم را تا جایی که می‌توانید با آب گرم و به آرامی بشویید. ممکن است در ابتدا دید دوتایی پیدا کنید. در این زمان فعالیت سنگین انجام ندهید. بهترین کار در این زمان مراجعه به پزشک است زیرا چشم بسیار حساس است.

رفع جای چسب از روی لب

برای رفع جای چسب از روی لب باید خیلی سریع اقدام کنید. کاسه‌ای را با آب گرم پر کنید. لب‌های خود را وارد آب کنید. اجازه دهید لب‌ها به مدت یک الی دو دقیقه خیس بخورند. سپس بزاق را در دهان خود جمع کنید و سعی کنید از داخل به لب‌ها فشار بیاورید. به آرامی لب‌ها را از هم جدا کنید. حواستان باشد که همه جای لبتان باید خیس شده باشد.

رفع جای چسب

اگر میزان چسب کم باشد، لب‌ها جدا خواهند شد. پس از باز شدن لب‌ها از هم، به مقدار کافی آب بنوشید تا بزاق دهان بتواند باقیمانده چسب را از لب‌ها جدا کند. ممکن است جدا شدن باقیمانده چسب یک الی دو روز طول بکشد.

از بین بردن جای برچسب از روی چوب با استون

برای از بین بردن جای برچسب از روی چوب با استون، ابتدا پارچه تمیزی را به این ماده آغشته کنید. سپس پارچه را به حرکات دورانی روی محل موردنظر بمالید. می‌توانید از مسواک هم برای انجام این کار استفاده کنید. در نهایت، استون لبه‌های چسب را خشک و بلند می‌کند. در این زمان از کاردک یا وسیله‌ای پلاستیکی برای کندن چسب استفاده کنید. محل موردنظر را با آب و صابون بشویید.

پس از پایان کار از روغن زیتون برای صیقل دادن مبلمان و لوازم خانه استفاده کنید. استون برخی از سطوح را مات و کدر می‌کند. پس از قبل از انجام این شیوه، آن را در سطح بسیار کوچک و دور از دیدید تست کنید. اگر نمی‌خواهید از استون استفاده کنید، می‌توانید همین شیوه را با آب لیمو انجام دهید.

از بین بردن جای چسب از روی چوب با روغن مینرال

برای از بین بردن جای چسب از روی چوب می‌توانید از روغن مینرال هم استفاده کنید. البته این شیوه در صورتی امکان‌پذیر است که سطح موردنظر رنگی نباشد. پارچه‌ای را به این روغن آغشته کنید و سپس محل موردنظر را به صورت دورانی بمالید. سپس سطح را با آب گرم و صابون بشویید.

از بین بردن جای چسب از روی چوب با سنباده

برای از بین بردن جای چسب از روی چوب با سنباده دور محل چسبی را با نوار چسب بپوشانید. این کار موجب می‌شود تا سنباده باقی سطح را خراش ندهد. سپس از سنباده برای خراش دادن محل موردنظر استفاده کنید. سپس آن محل را با روغن، وارنیش یا رنگ بپوشانید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در رهنامه به تشریح آموزش تصویری ۲۳ روش سریع از بین بردن جای چسب پرداختیم. اگر در این زمینه تجربه ای دارید و یا ایده‌ها و ترفندهای کاربردی دیگری نیز به ذهن شما رسیده است می‌توانید آن‌ها را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 213 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.