رهنامه آموزش کامل کار با هایپرلینک و رفع مشکل هایپرلینک در اکسل - رهنامه

برای رفع مشکل هایپرلینک در اکسل ? خود چه کاری کرده اید؟ با استفاده از هایپرلینک در اکسل شما می توانید با کلیک کردن روی یک لینک به یک صفحه وب، سلول، یا فایل اکسل دیگر مراجعه کنید. این قابلیت به شما امکان دسترسی به محتواها را می دهد. اگر مشکل هایپرلینک در اکسل دارید شاید نحوه ایجاد لینک در اکسل را به درستی نمی دانید. در ادامه مطلب امروز شما نحوه ایجاد؛ آپدیت لینک در اکسل؛ حذف لینک و موارد دیگر را یاد خواهید گرفت.

آموزش کار و انتقال هایپرلینک در اکسل

 How to Work With Hyperlinks in Excel

در اکثر برنامه ها یک لینک ساده شما را به یک صفحه وب انتقال می دهد. درج این لینک به سادگی کلیک کردن روی آن است، فقط متنی که می خواهید لینک دهید را انتخاب می کنید و روی یک دکمه کلیک می کنید و URL را وارد می کنید. اما لینک های اکسل بسیار قدرتمندتر از اینها هستند. شما می توانند با کلیک کردن روی یک لینک در اکسل یک پنجره مرورگر را باز کنید و به صفحه خاصی منتقل شوید.

آنها همچنین می توانند شما را به یک مکان خاص از یک فایل انتقال دهند؛ فایل جدیدی را باز کنند و یا حتی به یک صفحه اکسل دیگر شما را هدایت کنند. در ادامه ما قصد داریم تمام آن چیزی که در مورد لینک و هایپرلینک اکسل لازم است است بدانید را به شما آموزش دهید. این آموزش بر اساس اکسل ۲۰۱۹ نوشته شده است اما اگر شما نسخه متفاوتی دارید؛ مشکلی نیست و هنوز هم می توانید این مراحل را دنبال کنید.

نحوه هایپرلینک در اکسل – لینک به آدرس اینترنتی

قبلا ۷ روش مدیریت ، گذاشتن و ایجاد لینک در ورد (Word) را آموزش دایدم اما ممکن است شما در پروژه های خود به این نیاز داشته باشید که بخشی از متن اکسل را به یک آدرس اینترنتی لینک دهید. برای انجام این کار کافیست که فایل اکسل خود را باز کنید و روی سلولی که می خواهید به URL لینک دهید کلیک کنید. حالا از ریبون بالا؛ Insert را انتخاب کنید و روی Link کلیک کنید. شما همچنین می توانید از کلید میانبر Ctrl + K استفاده کنید. این میانبر در بسیاری از برنامه ها کار می کند.

نحوه هایپرلینک در اکسل – لینک به آدرس اینترنتی

بعد از انجام مراحل بالا؛ پنجره insert Hyperlink باز می شود. حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که از سمت چپ دکمه Existing File or Web Page را انتخاب کنید و برای اصلاح مسیر هایپرلینک در اکسل در کادر Address آدرس اینترنتی مد نظر خود را وارد کنید.

نحوه هایپرلینک در اکسل – لینک به آدرس اینترنتی

بعد از انجام مراحل بالا، دکمه OK را کلیک کنید، به سلولی که در ابتدای کار انتخاب کردید نگاه کنید، رنگ متن تغییر کرده است. حالا برای رفتن به آدرس اینترنتی مد نظر خود کافیست که روی متن کلیک کنید.

نحوه هایپرلینک در اکسل – لینک به آدرس اینترنتی

لینک به ایمیل در اکسل

ایجاد لینک ایمیل در اکسل روشی برای اشتراک گذاشتن اطلاعات تماس شما است. برای انجام این کار یک سلول را انتخاب کنید؛ کلیدهای Ctrl + K را وارد کنید؛ در پنجره ظاهر شده email address را انتخاب کنید. حالا کافیت که در کادر E-Mail address آدرس ایمیل خود را وارد کنید و در کادر Subject موضوع مد نظر خود را تایپ کنید. کاربری که روی این لینک کلیک می کند؛ احتمالا از طریق Outlook یا Gmail می تواند با شما در ارتباط باشد. تنها کاری که این کاربران باید انجام دهند این است که متن ایمیل را پر و ارسال کنند.

لینک به ایمیل در اکسل

لینک به سلول دیگر اکسل

در یک فایل اکسل که حاوی اطلاعات زیادی است می توانید با ایجاد یک فهرست مطالب به راحتی به بخش های دیگر هدایت شوید. برای انجام این کار کلیدهای Ctrl + K را فشار دهید تا پنجره Insert Hyperlink باز شود در پنل سمت چپ Place in This Document را انتخاب کنید.

لینک به سلول دیگر اکسل

حالا یک شیت را انتخاب کنید و یا یک مکان از شیت پیش رو را انتخاب کنید. به طور مثال در تصویر زیر Sheet1 و سلول A220 انتخاب شده است.

لینک به سلول دیگر اکسل

برای لینک به Sheet دیگری که در همان workbook است؛ قبل از تایپ cell reference نام Sheet را انتخاب کنید.

شما همچنین می توانید با کلیک روی دکمه Lookup & Reference در سربرگ Formulas؛ هایپرلینک را انتخاب کنید. با این کار پنجره ای باز می شود که به شما امکان می دهد یک سلول خاص را برای لینک کردن انتخاب کنید.

لینک به workbook دیگر

اگر احساس می کنید که نیاز به تنظیم اندازه سطر و ستون جدول در اکسل دارید می توانید آموزش قبلی رهنامه را مطالعه بفرمایید.

لینک به workbook دیگر

در اکسل لینک به workbook دیگر هم به سادگی انجام می شود. دوباره کلیدهای Ctrl + K را فشار دهید تا پنجره Insert Hyperlink باز شود؛ از سمت چپ گزینه Existing File or Web Page را انتخاب کنید. از فایل اکسپلورر استفاده کنید و فایل اکسل دیگری که دارید را پیدا و انتخاب کنید. دکمه OK را کلیک کنید. حالا هر وقت روی لینک اکسل کلیک می کنید؛ فایل دیگر باز می شود.

لینک به workbook دیگر

نحوه حذف هایپرلینک اکسل

شاید لینکی را اضافه کرده باشید و حالا نمی خواهید از آن استفاده کنید و شاید هم متوجه شده باشید که لینکی را به اشتباه وارد کرده اید؛ دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است برای حذف هایپرلینک اکسل اقدام کنید. خوشبختانه نحوه انجام این کار ساده است. روی لینک مد نظر خود کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده Remove Hyperlink را انتخاب کنید.

نحوه حذف هایپرلینک اکسل

علاوه بر این روش؛ می توانید با استفاده از ماکرو؛ هایپرلینک را حذف کنید. برای اینجام این کار؛ کد زیر را در ورک بوک خود کپی کنید و بعد سلول را انتخاب کنید و ماکرو را اجرا کنید.

کد ماکرو حذف هایپرلینک

اضافه کردن Screentips

Screentips پیامی است که وقتی ماوس را روی لینک قرار می دهید ظاهر می شود. یکی از نمونه ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

اضافه کردن Screentips

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید؛ اکسل مکان مورد نظر برای لینک شدن را نشان می دهد و همچنین دستورالعمل هایی را برای دنبال کردن به شما نشان می دهد. به طور مثال با یک بار کلیک کردن می توانید وارد لینک شوید. اگر می خواهید به لینک هایی که ایجاد می کنید Screentips اضافه کنید کافیست که دوباره کلیدهای Ctrl +K را فشار دهید تا پنجره باز شود. حالا روی ScreenTip کلیک کنید.

اضافه کردن Screentips

پیام خود را تایپ کنید و کلید OK را کلیک کنید. حالا می توانید ماوس را روی لینک مورد نظر خود ببرید و پیام سفارشی خود را مشاهده کنید.

اما برای تغییر متن نمایش داده شده می توانید در پنجره Hyperlink باکس Text to Display box را انتخاب کنید، متن پیش فرض را پاک کنید، متنی که می خواهید در سلئل انتخاب شده نمایش داده شود را تایپ کنید.

برای ادغام ستون های خود می توانید از ۵ روش ادغام چند یا دو ستون و سلول اکسل بدون از دست رفتن اطلاعات استفاده کنید.

 فرمول هایپرلینک در اکسل

برای اینکه بتوانید از فرمول هایپرلینک اکسل استفاده کنید شما ابتدا باید با نحو دستور Hyperlink آشنا شوید.

=HYPERLINK(link_location, [friendly_name])

در دستور بالا؛ Link_location مکانی است که قصد لینک دادن به آن را دارید که می توانید یک آدرس URL؛ یک سلول یا فایل اکسل دیگر باشد.

استفاده از friendly_name اختیاری است اما ما به شما توصیه می کنیم که از آن استفاده کنید. این متنی است که به جای مسیر لینک نمایش داده می شود و باعث سهولت خواندن می شود.

خب برای لینک دادن به یک سلول خاص در یک صفحه گسترده خارجی به صورت زیر این دستور را می نویسیم:

=HYPERLINK(“[name of the spreadsheet]cell reference”, “friendly name”)

توجه داشته باشید که ممکن اسلات لازم باشد sheet reference را هم وارد کنید. به طور مثال؛ فرض کنید می خواهیم به فایل اکسلی به نام averageif-example-workbook.xlsx لینک دهیم و می خواهیم این لینک به سلول A10 در صفحه ای تحت عنوان Units هدایت شود. نحوه انجام این کار به این صورت است:

=HYPERLINK(“[E:DocumentsSpreadsheetoAverageifaverageif-example-workbook.xlsx]Units!A10”, “AVERAGEIF Units”)

در این حالت ما مسیر کامل فایل را قرار داده ایم؛ اما اگر این فایل در همان پوشه ای باشد که از آن لینک می دهید می توانید از مسیر نسبی استفاده کنید.

مطمئن شوید که براکت ها و علامت های نقل قول را در جای مناسبی قرار داده اید.

ادامه  فرمول هایپرلینک در اکسل

مورد بعدی این است که ممکن است بخواهید از تابع HYPERLINK برای لینک هایی که تغییر می کنند استفاده کنید. در این حالت می توانید به جای نوشتن آدرس URL از سلول مرجع استفاده کنید؛ به عنوان مثال:

=HYPERLINK(B2, “friendly name”)

به این ترتیب می توانید آدرس URL یا مسیر فایلی که تغییر می کند را در سلول B2 بنویسید.

اما برای لینک به همان فایل می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

=HYPERLINK(“#Sheet2!B2″,”Budget”)

برای استفاده از سلول رفرنس:

=HYPERLINK(“#”&”‘” & B5 & “‘!” & C5,D5)

برای پیدا کردن اولین سلول خالی در ستون A:

=HYPERLINK(“#A” & COUNTA(A:A) + ROW(A3), “Add Entry”)

برای لینک به فایل اکسل دیگر:

=HYPERLINK(“MyFileC.xlsx”,”FileC”)

برای دسترسی سلسله مراتبی:

=HYPERLINK(“..MyFileB.xlsx”,”FileB”)

=HYPERLINK(“….MyFileA.xlsx”,”FileA”)

انتخاب سلول های لینک شده و ادیت لینک در اکسل

با کلیک روی سلولی که در آن لینکی وجود دارد؛ شما به مسیر مشخص شده هدایت می شوید. اما اگر فقط می خواهید که سلول را انتخاب کنید چه می کنید؟ یا اگر بخواهید فقط ادیت لینک در اکسل را انجام دهید چه می کنید؟ ساده ترین راه برای این کار کلیک و نگه داشتن سلول است. بعد از لحظه ای مکان نما از حالت اشاره گر انگشت شکل به صلیب تغییر پیدا می کند. اگر در این مرحله دکمه ماوس را رها کنید؛ لینک را دنبال نخواهید کرد. برای ادیت لینک در اکسل؛ روی سلول کلیک راست کنید و Edit Hyperlink را انتخاب کنید.

ایجاد هایپرلینک در اکسل با کشیدن و رها کردن

اگر می خواهید هایپرلینک گروهی در اکسل ایجاد کنید ساده ترین روش کشیدن و رها کردن است. برای مثال شما یک TOC در ورک بوک ایجاد کرده اید که شامل لینک به شیت دیگری است. برای انجام این کار ورک بوک خود را ذخیره کنید؛ چون این روش برای فایل های ذخیره نشده کار نمی کند. بعد روی سلولی که می خواهید به آن لینک دهید کلیک کنید. درحالی که سلول در حالت انتخاب است کلیک راست کنید؛ حالا با گرفتن کلید Alt سلول را به شیت دیگر بکشید.

بعد از اینکه این کار را انجام داید؛ کلید Alt را رها کنید و به سلولی که می خواهید هایپرلینک شود درگ کنید. دکمه سمت راست ماوس را رها کنید و از منو گزینه Create Hyperlink را انتخاب کنید. حالا شما یک هایپرلینک در سلول دارید که دارای همان متن سلول اصلی یا اولیه است.

متوقف کردن هایپرلینک خودکار در اکسل

اگر نمی خواهید هنگام نوشتن آدرس وب سایت، لینک ها به طور خودکار ایجاد شوند، می توانید قابلیت هایپرلینک خودکار در اکسل را غیرفعال کنید. برای انجام این کار از ریبون اکسل، سربرگ File را انتخاب کنید و Options را کلیک کنید. دسته Proofing را انتخاب و دکمه AutoCorrect Options را کلیک کنید. در سربرگ AutoFormat As You Type چک مارک Internet and network paths with hyperlinks را بردارید. OK را کلیک کنید و پنجره را ببندید.

نحوه ایجاد لیست شیت با لینک ها (ماکرو)

کد زیر یک لیست از محتویات را در یک فایل اکسل با لیستی از تمام صفحه های قابل مشاهده و یک لینک به سلول A1 در هر شیت ایجاد می کند. این نمونه کد را می توانید در ادامه دانلود کنید.

کد ماکروی ایجاد لیست شیت با لینک ها

ایجاد هایپرلینک فیک

برای ایجاد لینک فیک در Pivot Table می توانید از چند خط کد زیر در ماول ورک شیت خود استفاده کنید. این کد را کپی کنید و نام فیلد را تغییر دهید تا با نام موجود در Pivot Table شما مطابقت داشته باشد:

ماکرو ایجاد هایپرلینک فیک در اکسل

استخراج آدرس هایپرلینک

با استفاده از ماکرو زیر می توانید آدرس مروبط به هر لینک را در یک ورک شیت استخراج کنید و آن را در سلول سمت راست هر سلول لینک شده مشاهده کنید.

استخراج آدرس هایپرلینک

علاوه بر این شما برای استخراج آدرس هایپرلینک می توانید از توابع استفاده کنید. این کد را در ماژول خود کپی کنید و بعد از تابع HLink در ورک بوک مانند هر تابع دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال برای پیدا کردن آدرس URL لینک شده در سلول B3 از فرمول =HLink(B3) استفاده کنید.

استخراج آدرس هایپرلینک با تابع

مخفی کردن شیت بعد از هایپرلینک

کد زیر در ماژول ThisWorkbook ذخیره شده است؛ و هنگامی که روی یک هایپرلینک کلیک می شود اجرا می شود.

مخفی کردن شیت بعد از هایپرلینک

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز رهنامه ما سعی کردیم؛ موضوع هایپرلینک در اکسل را تحت پوشش قرار دهیم. شما برای هیپرلینک گروهی در اکسل از چه روشی استفاده می کنید؟ آیا برای لینک به پوشه در اکسل کد ماکرویی وجود دارد؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 339 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 6 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.