رهنامه آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش پنجم) - رهنامه

گوگل شیت ? یک سیستم محاسباتی تاسیس شده توسط گوگل است که با آن می توانید ستون ها و ردیف هایی برای محاسبه و.. ایجاد کنید. با آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش پنجم) همراه رهنامه باشید.

نحوه استفاده و کار با سرویس Google Sheets

How To Use And Work With Google Sheets Service

Google Sheets ابزاری بسیار قدرتمند است، از بازاریابی دیجیتال گرفته تا مدل سازی امور مالی، از مدیریت پروژه گرفته تا تجزیه و تحلیل آماری، تقریباً در مورد هر فعالیتی که شامل ثبت و تجزیه و تحلیل داده ها باشد از این سیستم می توانید استفاده کنید.

آموزش کار با فرمول ها در سرتاسر صفحه گوگل شیت

شما می توانید در گوگل شیت فرمول هایی بنویسید که به سلول های دیگر شما را ارجاع دهد یا صفحه ای را به صفحه ای دیگر پیوند بزنید

به صفحه ای که در بخش های قبلی آموزش درباره عضویت در سالن بدنسازی ساختیم در Sheet 1 بروید. سپس به Sheet 2 بروید و فرمول زیر را در سلول A1 تایپ یا کپی کنید:

= Sheet1!A1

توجه داشته باشید که علامت تعجب در انتهای فرمول برای این است که گوگل شیت بفهمد از Sheet1 منظور صفحه یک است.

اگر شما یک جمع ساده را در صفحه ۱ انجام دهید مشاهده خواهید کرد که جواب در صفحه دو نمایش داده می شود.

در سلول A3 صفحه ۲ فرمول زیر را وارد کنید:

= SUM( Sheet1!F4:F7 )

با این کار عدد های موجود در سلول های F4 تا F7 در برگه ۱ با هم جمع می شود و در صفحه دو در سلولی که این فرمول را در آن قرار داده اید نمایش داده می شود.

شرط های اصلی قالب بندی

در این نوع قالب بندی طرح سلول ها بر اساس شرایط آنها انتخاب می شود.

به عنوان مثال، در یک مدل مالی ممکن است رشد دارایی مثبت با رنگ سبز و پس زمینه سبز روشن نشان داده شود ، در حالی که رشد منفی ممکن است با حروف قرمز بر روی پس زمینه قرمز روشن نشان داده شود. با این کار تحلیل داده ها بهتر است و شما برای هر شرط یک رنگ انتخاب کرده اید.

به یک جدول که داراب اعداد مختلف است بروید. به منو زیر بروید و گزینه مشخص شده را انتخاب کنید.

Format > Conditional formatting

با استفاده از این گزینه شما می توانید شرطی را قرار دهید. برای مثال پول های کمتر از ۱۰۰ دلار به رنگ قرمز درآید.

شرط های اصلی قالب بندی

۱٫دامنه سلول ها را در این قسمت وار کنید علامت دو نقطه به معنای “تا” است، ۲٫ در این قسمت یک شرط و مقدار آن را مشخص کنید و ۳٫ رنگ و نوع سلول های مشابه را مشخص کنید یعنی سلول هایی که با آن شرط مطابقت دارند به این رنگ و شکل در می آیند.

آموزش مرتب سازی داده ها در گوگل شیتس

مرتب سازی در گوگل شیت یک امر ساده است که می توانید با استفاده از آن بیشترین خرید ها، در آمد را از زیاد به کم، نام های را به ترتیب حروف الفبا و غیره مرتب کنید.

شما برای امتحان این قابلیت می توانید در برگه عضویت باشگاه بدن سازی تاریخ های عضویت را مرتب کنید.

کل جدول از جمله عنوان ها و تمام داده ها را با استفاده از منو زیر مرتب سازی کنید.

Data > Sort Range…

حتماً گزینه “Data Has Header Row” را تیک بزنید. سپس ستون مورد نظر را انتخاب و انتخاب کنید که می خواهید مرتب سازی از آخر به اول باشد یا از اول به آخر.

آموزش مربط سازی داده ها در گوگل شیتس

در جدول زیر می توانید مشاهده کنید که نام ها بر اساس تاریخ مرتب شده و اول کسانی را نشان می دهد که زود تر ثبت نام کرده اند.

آموزش مربط سازی داده ها در گوگل شیتس

فیلتر کردن داده ها در گوگل شیت

در مرحله بعد پس از مرتب سازی اطلاعات نوبت به فیلتر کردن اطلاعات اضافی می رسد. با این کار می توانید شما اطلاعات اضافی را مخفی کنید تا در هنگام برسی آنها برای شما مزاحمتی ایجاد نکنند.

در این قسمت ما می خواهیم لیست بلندترین برج های جهان را بر اساس تاریخ ساخت فیلتر کنیم. بعنی فقط برج هایی که قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی ساخته شده اند نمایش داده شود.

بر روی یکی از سلول های موجود در جدول کلیک کنید و به منو زیر بروید.

Data > Filter

همچنین می توانید از منو ابزار نماد مشخص شده در تصویر زیر را انتخاب نمایید.

فیلتر کردن داده ها در گوگل شیت

بعد از فیلتر کردن دور سطر ها و ستون های جدول سبز می شود و برای هر عنوان یک نماد سه خط سبز (مثلث سبز) ایجاد می شود که با استفاده از آن می توانید ستون ها و ردیف ها را فیلتر کنید.

برای مشاهده ساختمان های ساخته شده قبل از سال ۲۰۰۰، بر روی مثلث سبز رنگ کنار عنوان تاریخ ساخت کلیک کنید.

پس از آن یک پنجره برای شما باز می شود که با استفاده از آن می توانید شرط هایی را ایجاد کنید. برای مشاهده ساختمان های قبل از ۲۰۰۰ مراحل زیر را انجام دهید.

در قسمت “Filter By Condition”، گزینه “Less Than” را انتخاب کرده و ۲۰۰۰ را در کادر زیر آن وارد کنید. در آخر هم گزینه OK را بزنید.

فیلتر کردن داده ها در گوگل شیت

مشاهده خواهید کرد که لیست فقط ۹ نتیجه نمایش می دهد که همگی مربوط به قبل از سال ۲۰۰۰ هستند.

فیلتر کردن داده ها در گوگل شیت

برای برداشتن فیلتر، دوباره روی گزینه مثلث سبز (این بار مثلث، پر رنگ تر است) کلیک کنید و سپس “Filter By Conditions” را بر روی “None” قرار دهید.

اضافه کردن چارت یا نمودار به صفحه Google Sheets

به عنوان تمرین آخر می خواهیم برای بلندترین برج های جهان بر اساس تاریخ یک نمودار رسم کنیم تا بتوانیم اطلاعات را به صورت گرافیکی مشاهده نماییم.

ابتدا، جدول را بر اساس سال ساخت، از قدیمی ترین تا جدیدترین، مرتب کنید. این کار را می توانید با استفاده از قابلیت مرتب سازی در گوگل شیت انجام دهید.

ستون تاریخ ها را برجسته یا انتخاب کنید و گزینه زیر را انتخاب نمایید:

Insert > Chart

با این کار گوگل شیت برای شما یک نمودار از تاریخ ساخت برج ها تهیه می کند و یک پنجره در کنار آن باز می شود که می توانید تنظیمات اضافی را در آن اعمال کنید.

در پنجره باز شده می توانید محدوده داده ها، نوع قالب بندی یا شکل نمودار، رنگ و فونت متن ها و غیره را تغییر دهید.

اضافه کردن چارت یا نمودار به صفحه Google Sheets

اکنون نمودار یک شی در صفحه اطلاعات شما است. می توانید با کلیک بر روی نمودار، آن را انتخاب کنید و با استفاده از نوار آبی رنگ دور نمودار سایز آن را بزرگ یا کوچک نمایید.

استفاده از ویژگی Explore یا کاوش در گوگل شیت

Google Sheets دارای یک روبات به نام Explore است که با Machine Learning / AI / Deep Learning و هوش مصنوعی طراحی شده است، این روبات اطلاعات شما را دریافت می کند آنها را تجزیه و تحلیل می کند و نتیجه را برای شما نمایش می دهد. این روبات در حال حاضر می توانید عملیات هایی مثل: جمع، تفریق، میانگین، مرتب سازی از بزرگ به کوچک یا بلعکس و غیره را انجام دهد.

استفاده از ویژگی Explore یا کاوش در گوگل شیت

برای مشاهده قابلیت های این روبات بر روی ستون سال ساخت برج ها کلیک کنید و سپس از پایین صفحه سمت راست گزینه Explore را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده شما می توانید به ترتیب از بالا به پایین “جمع، میانگین، کوچک ترین، بزرگترین و تعداد” اطلاعات موجود در ستون را مشاهده کنید.

استفاده از ویژگی Explore یا کاوش در گوگل شیت

همچنین می توانید با استفاده از این روبات نمودار های مورد نیاز خود را ایجاد کنید. این نمودار مربوط به ارتفاع بلند ترین برج های جهان است.

استفاده از ویژگی Explore یا کاوش در گوگل شیت

نحوه استفاده از تابع VLOOKUP

این فرمول بیشتر برای پیدا کردن یک اصطلاح یا جایگزین کردن آن استفاده می شود.

فکر کنید دو جدول دارید که یکی از آنها شامل نام و اطلاعات کارمندان و دیگری محل کار و حقوق آنها است. شما با استفاده از تابع VLOOKUP می توانید این دو جدول را با یکدیگر پیوند دهید.

فرمول به شرح زیر است:

= VLOOKUP( search_term, table_to_search, column_number, FALSE )

فرمول بالا یک فرمول کلی است که باید اعداد را در آن قرار دهید.

در زیر مثالی برای شما آورده شده است که آدرس نویسندگان مشهور را به لیست عضویت باشگاه بدن سازی اضافه می کند.

در اینجا ما یک جدول حاوی آدرس نویسندگان مشهور را در صفحه ۱ ایجاد کردیم و می خواهیم آن را با لیست عضویت باشگاه بدن سازی ادغام کنیم.

شما می توانید آدرس ها را به صورت دستی وارد کنید ولی در حجم بالای اطلاعات استفاده از VLOOKUP هم سرعت و هم دقت را افزایش می دهد.

جدول آدرس ها شامل دو ستون I و J است که نام ها در ستون I و آدرس ها در ستون J است.

فرمول نهایی ما:

= VLOOKUP( C4, $I$3:$J$7, 2, FALSE )

در تصویر زیر می توانید بهتر فرمول بالا را درک کنید.

نحوه استفاده از تابع VLOOKUP

در فرمول = VLOOKUP( C4, $I$3:$J$7, 2, FALSE ) منظور از C4 سلول نام فرد موردنظر است، منظور از $I$3:$J$7 جدول محل جستجو و منظور از ۲ ستونی است که اطلاعات مورد نظر ما در آن قرار داد. در جدول آدرس ها، Full Nmae ستون اول و Address ستون دوم است و به همین خاطر ما عدد ۲ را در این قسمت تایپ کرده ایم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ممنون از اینکه با آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets)  همراه رهنامه بودید. اگر سوال، نظر یا پیشنهادی درباره آموزش کار با گوگل شیت دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : معرفی سرویس تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.