رهنامه آموزش ۱۱ روش حل مشکل کار نکردن موس در ویندوز ۱۰ - رهنامه

از جملات مشکلاتی که می‌تواند در ویندوز ۱۰ رخ بدهد، کار نکردن موس 🖱️ است. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و با روش‌های گوناگون می‌توانید آن را برطرف کنید. در این مطلب از رهنامه به آموزش ۱۱ روش حل مشکل کار نکردن موس در ویندوز ۱۰ میپردازیم.

رفع مشکل عدم شناسایی موس در ویندوز ۱۰

?How to Fix Mouse Not Working in Windows 10

گاهی موس در ویندوز ۱۰ دچار مشکل می شود، کار نمی کند، هنگ می‌کند یا اصلا نشانگر آن نمایش داده نمی‌شود. این مشکلات را با روش های مختلفی می توانید رفع کنید. در این مطلب از رهنامه روش های رفع مشکل کار نکردن موس در ویندوز ۱۰ را آموزش می دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رفع مشکل کار نکردن موس نوع USB و… با اقدامات ساده

پیش از انجام هر اقدامی برای رفع مشکل کار نکردن موس نوع USB و… مطمئن شوید که خود موس مشکلی ندارد. آن را به دستگاه دیگری وصل کنید و چک کنید.

چک کنید که آیا موس به پورت مناسبی متصل است یا خیر. آن را از پورت جدا کنید و به پورت دیگری بزنید و امتحان کنید. زیرا ممکن است مشکل از پورت باشد.

همچنین حواستان باشد که موس را روشن کنید. برخی از موس‌های باسیم و اکثر موس‌های بیسیم دارای دکمه روشن/خاموش هستند.

یک بار موس را از پورت جدا کنید. کمی صبر کنید و دوباره آن را وصل کنید و مشکل را بررسی کنید.

علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم یک بار سیستم خود را خاموش کنید. سپس موس را جدا کنید. کمی صبر کنید. موس را وصل کنید و سیستم خود را روشن کنید و مشکل را چک کنید.

همچنین بهتر است هر گونه لوازم جانبی را که با کابل و دانگل به دستگاه شما متصل هستند، جدا کنید. فقط موس متصل باشد. سپس آن را تست کنید.

حل مشکل نخواندن موس در ویندوز ۱۰ با نصب مجدد یا آپدیت درایور

اگر مشکل نشناختن موس در ویندوز ۱۰ رو به رو شده‌اید، می‌توانید درایور موس را دوباره نصب کنید. دکمه‌های Windows + R را فشار دهید. سپسدر کادر devmgmt.msc را وارد کنید و Enter را بزنید. Mice and other pointing devices را پیدا کنید. روی آن کلیک کنید و موس خود را پیدا کنید. روی آن راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.

روی سربرگ Driver کلیک کنید و سپس روی Uninstall Device بزنید. حال روی OK بزنید. سپس باید سیستم خود را ری استارت کنید. در این حالت سیستم شما درایور را پیدا می‌کند و آن را دوباره نصب می‌کند.

مشکل موس در ویندوز 10

روش دیگر این است که درایور را آپدیت کنید. به جای کلیک کردن روی Scan for hardware changes، گزینه Update device driver را انتخاب کنید.

روی منوی استارت کلیک کنید. سپس device manager را تایپ کنید و روی نتیجه نزدیک‌تر کلیک کنید. سپس روی Mice and other pointing devices بزنید تا باز شود. درایور موس خود را پیدا کنید. روی آن راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس روی سربرگ Driver بزنید. روی Update Driver بزنید.

مشکل موس در ویندوز 10

برای نصب مجدد یا آپدیت و دانلود درایور ماوس برای ویندوز ۱۰، می‌توانید از سایت سازنده هم درایور را دانلود کنید. به سایت سازنده موس بروید و درایور خود را پیدا کنید. در صورت نیاز آن را آپدیت یا مجددا نصب کنید.

برای یادگیری کامل آپدیت درایورهای ویندوز ۱۰، ۸ و… مطلب آموزش آپدیت درایور کارت گرافیک، USB و… را مطالعه کنید.

حل مشکل موس در ویندوز ۱۰ با آپدیت کردن درایور Nvidia

در برخی موارد هم نشانگر موس در محیط و برنامه خاصی کار نمی‌کند. اصولا این مشکل موس در ویندوز ۱۰ به آپدیت نبودن درایور Nvidia برمی‌گردد. برای به روزرسانی درایور Nvidia وارد بخش درایور سایت آن شوید. محصول Nvidia خود را انتخاب کنید. سپس روی Start Search بزنید. حال می‌توانید آخرین آپدیت‌ها برای کارت گرافیک خود را مشاهده کنید. موارد موردنظر خود را دانلود و نصب کنید.

حل مشکل موس در ویندوز ۱۰ با استفاده از Troubleshooter

برای حل مشکل موس در ویندوز ۱۰ دکمه‌های Windows + K را فشار دهید تا Settings باز شود. روی Update & Security کلیک کنید. از سمت چپ روی Troubleshoot کلیک کنید. از سمت راست و در زیر بخش Hardware and Devices، روی Run the troubleshooter کلیک کنید. صبر کنید تا اسکن سیستم شما پایان یابد. پس از آن مشکلات لیست می‌شوند و راه حل برای آن‌ها ارائه می‌شود. برای اجرای راه حل‌ها روی Apply this fix بزنید.

رفع مشکل موس در ویندوز ۱۰ با غیرفعال کردن Enhanced Pointer Precision

یکی از مشکلات رایج موس در ویندوز ۱۰، ناپدید شدن، پرش داشتن یا حتی هنگ کردن نشانگر است. برای حل این مشکلات دکمه‌های Windows+X را فشار دهید تا Settings باز شود. روی Devices کلیک کنید. از سمت چپ روی Mouse کلیک کنید. در بخش Related settings روی Additional mouse options کلیک کنید.

پنجره Mouse Properties باز خواهد شد. روی Pointers Options کلیک کنید. سپس در بخش Motion تیک Enhance pointer precision را بردارید.

مشکل موس در ویندوز 10

حل مشکل موس در ویندوز ۱۰ با غیرفعال کردن Realtek HD Audio Manager

گاهی فعال بودن Realtek HD Audio Manager موجب بروز مشکل موس در ویندوز ۱۰ می‌شود. روی Taskbar راست کلیک کنید و سپس Task Manager را انتخاب کنید. روی سربرگ Start-up بزنید. اگر Realtek HD Audio Manager را مشاهده کردید، روی آن راست کلیک کنید و Disable را انتخاب کنید. سپس سیستم خود را ری استارت کنید.

تغییر تنظیمات موس در ویندوز ۱۰ و حل مشکلات آن با اجرای اسکن SFC

روش دیگر برای حل مشکل موس در ویندوز ۱۰ این است که از اسکن SFC استفاده کنید. CMD را جستجو کنید. روی command prompt راست کلیک کنید و Run as administrator را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده، SFC /Scannow را تایپ کنید. سپس روی Enter بزنید. صبر کنید تا فرایند اسکن تمام شود. در نهایت، کامپیوتر را ری استارت کنید.

تنظیمات موس در ویندوز 10

رفع مشکل کار نکردن موس در ویندوز ۱۰ با ریست کردن

پیشنهاد می‌کنیم برای حل مشکل کار نکردن تاچ پد ویندوز ۱۰، آن را ریست کنید. به Settings بروید. روی Devices بزنید. سپس روی Touchpad کلیک کنید. در سمت راست نوار Touchpad را کاملا به سمت چپ بکشید. کمی صبر کنید و دوباره آن را به سمت راست بکشید.

برای ریست کردن هم می‌توانید روی Reset در زیر بخش Reset touchpad settings and gestures to defaults بزنید.

حل مشکل لگ شدن و بوق دادن موس در ویندوز ۱۰

برای حل مشکل لگ شدن و بوق دادن موس در ویندوز ۱۰ باید وارد Device Manager شوید. سپس Human Interface Devices را پیدا کنید. اگر XINPUT Compatible HID یا HID-compliant vendor- را مشاهده کردید، این روش ممکن است به شما کمک کند تا مشکل را برطرف کنید.

روی آن راست کلیک کنید و Update Driver Software را انتخاب کنید. Browse my computer for driver software را انتخاب کنید. سپس روی Let me pick from a list of device drivers on my computer بزنید.

رفع مشکل عدم شناسایی موس در ویندوز 10

در صفحه بعدی Have Disk را انتخاب کنید. با این کار به سیستم اجازه می‌دهید که درایوری را به انتخاب شما جستجو کند. فایل از حالت فشرده خارج شده را با استفاده از دکمه Browse پیدا کنید. xinputhid یا HID-compliant device را انتخاب کنید. سپس روی Open > OK بزنید.

رفع مشکل عدم شناسایی موس در ویندوز 10

حال به صفحه درایور برگردید. حال درایور جدید نیز آنجا وجود دارد. روی Next بزنید و سپس سیستم خود را ری استارت کنید.

رفع مشکل عدم شناسایی موس در ویندوز 10

حل مشکل کار نکردن موس و تاچ پد در ویندوز ۱۰ با MarkC Mouse Fix

برای حل مشکل کار نکردن موس در ویندوز ۱۰ می‌توانید از برنامه MarkC Mouse Fix استفاده کنید. این برنامه را دانلود و نصب کنید. سپس باید DPI کنونی را با فشردن Win+I به دست آورید. سپس به System > Display بروید.

مشکل موس در ویندوز 10

در بخش Scale and layout تنظیمات کنونی را چک کنید. به عنوان مثال، default scale روی ۱۰۰% است. با توجه به اندازه اسکرین و رزولوشن، این عدد می‌تواند تا ۳۵۰ درصد هم برود. تنظیمات کنونی را در جایی یادداشت کنید.

حال دوباره به پوشه MarkC Mouse Fix بروید. نسخه ویندوز خود را پیدا کنید و آن پوشه را باز کنید. فایل رجیستری  که با DPI اسکرین شما هماهنگ است، انتخاب کنید. سپس روی آن دو بار کلیک کنید تا Import شود. حال روی Yes یا OK بزنید. در آخر سیستم خود را ری استارت کنید. حال می‌توانید موس خود را به صورت دقیق و بدون پرش کنترل کنید.

مشکل موس در ویندوز ۱۰ به دلیل Xbox Game Bar

گاهی Xbox Game Bar موجب بروز اختلال در حرکات موس در ویندوز ۱۰ می‌شود. راه حل رسمی برای حل این مشکل وجود ندارد و شما می‌توانید از روش‌های گفته شده استفاده کنید و شانس خود را امتحان کنید. در برخی موارد باید به صورت کلی این نوار را از طریق PowerShell حذف کنید تا مشکل برطرف شود.

اصولا فشردن دکمه‌های Win+G در حین استفاده از Xbox Game Bar برای ضبط کردن موجب بروز اختلال موس می‌شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از رهنامه روش های رفع مشکل کار نکردن موس در ویندوز ۱۰ را آموزش دادیم. شما با کدام روش این مشکل را برطرف کردید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 246 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 1 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.