رهنامه بررسی نشانه ها و علائم سوختن هارد کامپیوتر و لپ تاپ - رهنامه

سوختن هارد ? یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای کاربران کامپیوتر و لپ تاپ است. از آن جایی که ممکن است هارد قبل از خراب شدن به صورت کامل، به مرور با بروز علائمی این فرایند شروع شود. در نتیجه تشخیص این موضوع در حفظ اطلاعات مهم می باشد. امروز در رهنامه نشانه ها و علائم سوختن هارد کامپیوتر و لپ تاپ را بررسی خواهیم کرد.

از کجا بفهمیم هارد کامپیوتر سوخته است؟

How to Check if Your Hard Drive Is Failing

متوسط عمر مفید یک هارد دیسک بسته به میزان کار و.. می تواند بین ۵ تا ۱۰ سال باشد. البته اگر گرما، رطوبت و شوک در کنار هارد شما باشد، عمر آن کمتر هم خواهد شد. خرید و تعویض قطعات مختلف کامپیوتر، کار هزینه برداری می باشد اما از آن مهم تر، از دست رفتن اطلاعات است. برای این که از وضعیت هارد خود آگاه شوید، می توانید از چند تست مختلف که وقت کمی می گیرند استفاده کنید.

روش تشخیص علائم سوختن هارد کامپیوتر

اما نشانه های سوختن هارد کامپیوتر چیست؟ اگر سرعت کامپیوتر شما کاهش یافته است، دائم دچار فریز شدن و هنگ کردن می شود و صفحه مرگ آبی را مشاهده می کنید ممکن است هارد شما دچار مشکل شده باشد. در واقع بروز این مشکل سه گانه و باقی ماندن آن ها در حالت Safe Mode ویندوز می تواند تاییدی بر این مشکل سخت افزاری باشد. همچنین بروز مکرر مشکلات زیر هم می تواند نشان دهنده مشکل هارد باشد.

  • شنیدن صدای تکراری کلیک معروف به صدای کلیک مرگ (ناشی از تلاش هد هارد برای نوشتن داده، عدم موفقیت، بازگشت به موقعیت اولیه و تکرار مجدد آن)
  • بهم ریختن نام پوشه و فایل که می تواند ناشی از بد سکتور باشد
  • پیام های ارور تصادفی در هنگام باز کردن، جا به جایی یا ذخیره فایل
  • باز نشدن فایل ها
  • وجود داده های معیوب در پوشه های شما
  • ناپدید شدن پوشه و فایل
  • شنیدن صدا های غیر عادی از کامپیوتر

در صورت مشاهده علائم ذکر شده، برای بررسی بیشتر می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید.

همینطور برای این که بیشتر با عوامل کاهنده عمر مفید سیستم خود آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مطلب این ۸ اشتباه قاتل سخت افزار سیستم شما هستند ! را هم مطالعه نمایید.

استفاده از ابزار Chkdsk برای بررسی علت سوختن هارد کامپیوتر

اولین و ساده ترین کاری که می توانید امتحان کنید، استفاده از Chkdsk ویندوز است. برای شروع فایل اکسپلورر را باز کرده و روی درایو مشکل دار راست کلیک کنید. سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. به تب Tools رفته و روی Check در زیر Error checking کلیک کنید.

استفاده از ابزار Chkdsk برای بررسی علت سوختن هارد کامپیوتر

اگر قصد بررسی کل هارد را دارید، بهتر است با کمک Command Prompt دستور chkdsk را اجرا کنید. منتظر بمانید تا مشکل های احتمالی شناسایی و در صورت امکان رفع شوند. این روش ها برای اصلاح بدسکتور ها مفید هستند.

بررسی نشانه های بدسکتور شدن هارد با بررسی داده های S.M.A.R.T.

عبارت S.M.A.R.T. مخفف Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology, می باشد. این سرویس نمایانگر سیستم کوچکی است که اطلاعات مختلف در مورد درایو را بررسی و ثبت می کند. با کمک برنامه هایی می توانید از این اطلاعات آگاه شوید. یکی از برنامه های مناسب، HDDScan می باشد. پس از اجرای این برنامه، چراغ های سبز زیادی باید ببینید.

بررسی نشانه های بدسکتور شدن هارد با بررسی داده های S.M.A.R.T.

چراغ زرد نشان دهنده احتمال بروز مشکل و چراغ قرمز به معنی نتیجه غیر عادی و نیاز به بررسی بیشتر دارد. همچنین توصیه می شود روی ۵ واحد زیر تمرکز کنید.

  • SMART 5
  • SMART 187
  • SMART 188
  • SMART 197
  • SMART 198

تست خواندن نوشتن برای بررسی علائم خرابی هارد لپ تاپ

یکی دیگر از راه های تست هارد، اجرای تست خواندن و نوشتن است. ساده ترین راه انجام این کار استفاده از برنامه هایی مانند HD Tune می باشد. با بررسی نتایج می توانید به مشکلات موجود پی ببرید.

تست خواندن نوشتن برای بررسی علائم خرابی هارد لپ تاپ

البته برنامه های دیگری مانند CrystalDiskMark و HDTach نیز می تواند برای این کار استفاده شود.

همینطور اگر با مشکل نخواندن هارد اکسترنال نیز مواجه شوید، مطالعه مطلب ۸ روش رفع مشکل نخواندن و نشناختن هارد اکسترنال در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ نیز برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

دلایل سوختن هارد کامپیوتر چیست؟ استفاده از برنامه برای تست علت سوختن هارد

اگر برنامه روش قبلی برای شما مناسب نبود، می توانید از CrystalDiskInfo نیز استفاده کنید. برنامه را نصب و تست کنید تا در بخش Disk اطلاعاتی راجع به سلامت هارد به شما بدهد.

دلایل سوختن هارد کامپیوتر چیست؟ استفاده از برنامه برای تست علت سوختن هارد 

بکاپ گرفتن در زمان مشاهده علائم سوختن هارد لپ تاپ

بعد از این که متوجه شدید که هارد شما دچار مشکل است، تا قبل از از کار افتادن کامل آن بهترین کاری که می توانید انجام دهید، بکاپ گرفتن از اطلاعات خود است. احتمالا فایل های مهمی را در هارد خود داشته باشید که با از بین رفتن آن، دسترسی به آن ها نیز از بین خواهد رفت. بنابراین سریعا از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید. البته ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا هارد سوخته تعمیر میشود؟ درصد احتمال تعمیر هارد سوخته پایین است و به موارد زیادی بستگی دارد. همچنین انجام این کار در صورت امکان، هزینه زیادی نیز خواهد داشت.

در پایان اگر با مشکل شناسایی هارد نیز مواجه شدید، مطالعه مطلب ۱۱ روش حل مشکل نشناختن و عدم شناسایی هارد اینترنال یا داخلی کامپیوتر را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راه های شناسایی مشکل در هارد دیسک را به شما معرفی کردیم. می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه علائم معیوب شدن هارد را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 361 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 6 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.