رهنامه تکنولوژی هولوگرام و هولوگرافی چیست؟ بررسی کاربردی آن در ایران و جهان - رهنامه

یکی از تکنولوژی هایی که اخیرا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، تکنولوژی هولوگرام و هولوگرافی ?️ می باشد. از این تکنولوژی در زمینه های مختلفی از تبلیغات، امنیت و پزشکی می توان استفاده کرد. امروز در رهنامه قصد داریم تا تکنولوژی هولوگرام و هولوگرافی را به شما معرفی کرده و برخی از کاربرد های آن در سطح ایران و جهان را به شما معرفی کنیم.

فناوری هولوگرام و هولوگرافیک چیست؟

What is a Hologram and Holography?

اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه بگوییم، هولوگرافی یک تکنیک عکاسی است که می تواند نتیجه را به صورت سه بعدی نمایش دهد. در طول سال های گذشته انواع مختلفی از هولوگرام ساخته شده است که نمونه های کوچک آن را روی کارت های امنیتی دیده اید.

هولوگرام چیست؟

کلمه هولوگرام (Hologram) ترکیبی از دو کلمه یونانی Holos به معنی کل و Gramma به معنی پیام می باشد. به نوعی می توان تعبیر کرد که این نام اشاره به پیام کامل یا به عبارت دیگر یک تصویر کامل است. همانطور که اشاره کردیم این فناوری نوعی تکنیک عکاسی است اما برخلاف عکاسی سنتی، نتیجه کار یک تصویر سه بعدی می باشد.

به زبان ساده فناوری هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که بدون استفاده از تجهیزات خاص مانند دوربین یا عینک، قابل مشاهده است. تصویر هولوگرام را می توان از هر زاویه ای مشاهده کرد. تصاویر هولوگرافیک می توانند ثابت باشند (مانند تبلیغ یک محصول) یا متحرک باشند و از هر زاویه متفاوت به نظر برسد. این تکنیک در فیلم هایی مانند Star Wars و Iron Man استفاده شده است و همینطور نوع ساده دیگری از آن در کارت های اعتباری و گواهینامه و.. برای افزایش امنیت استفاده می شود.

هولوگرام چیست؟

علاوه بر فیلم های مذکور، ممکن است در برنامه هایی دیده باشید که برخی از ستارگان مشهور که در زمان های قدیم زندگی می کرده اند را با کمک این تکنولوژی به صورت مجازی روی صحنه نمایش می دهند. تمامی این موارد نمونه هایی از این تکنولوژی هستند که انواع مختلفی دارد.

همچنین ما قبلا برچسب هولوگرام را معرفی کرده ایم. پیشنهاد می کنیم مطلب برچسب هولوگرام چیست؟ انواع هولوگرام کدام است و چه کاربردی دارد؟ را هم مطالعه نمایید.

هولوگرافی چه طور کار می کند؟ هولوگرام سه بعدی

برای ایجاد یک هولوگرام، شما به یک شی (یا شخص) نیاز دارید تا تصویر آن را ضبط کنید. در یک محیط تمیز پرتو های لیزر به جسم و محیط تابانده می شوند تا تصویر آن را ضبط کنند. در واقع پرتوی لیزر به دو پرتوی یکسان تقسیم شده و با استفاده از آینه ها هدایت می شود. یکی از پرتو های تقسیم شده، پرتو روشنایی یا پرتو شی به سمت جسم هدایت می شود. مقداری از نور از روی جسم بر روی محیط ضبط منعکس می شود.

پرتوی دوم که به عنوان پرتوی مرجع شناخته می شود، به محیط ضبط هدایت می شود. به این ترتیب این دو پرتو باهم تلاقی کرده و الگوی مورد نظر را ضبط می کنند.

هولوگرافی چه طور کار می کند؟ هولوگرام سه بعدی

تاریخچه تکنولوژی هولوگرافی

اصطلاح هولوگرام (hologram) توسط Dennis Gabor در سال ۱۹۴۹، یک مهندس برق و فیزیکدان انگلیسی متولد مجارستان که بعدا برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۷۱ شد، در کار در زمینه اختراع و توسعه هولوگرافیک ابداع شد.

توسعه فناوری هولوگرام از سال ۱۹۶۲ آغاز شد. زمانی که Yuri Denisyuk در اتحاد جماهیر شوروی، Emmett Leith و Juris Upatnieks در دانشگاه Michigan فناوری لیزر را توسعه دادند که اشیا سه بعدی را ضبط می کرد. در نهایت این تکنولوژی به گذر زمان بهبود و ارتقا پیدا کرد.

عکس هولوگرام، کاربرد در صنعت پزشکی

پزشکان و بیماران به طور یکسان از کابرد های کاملا جدید هولوگرام در صنعت پزشکی بهره مند می شوند. به طور مثال در تکنیک های تصویر برداری مدرن مانند MRI پزشکان می توانند برش های بدن را به صورت دو بعدی مشاهده کنند. حال با کمک این تکنولوژی امکان تجسم کامل سه بعدی اعضای بدن فراهم می شود. در نتیجه امکان بیشتری برای بررسی بیماری ها و تشخیص دقیق تر می شود. همچنین برای برنامه ریزی قبل عمل جراحی نیز استفاده کرد.

تکنولوژی هولوگرام در ایران، کاربرد در امنیت

استفاده از هولوگرام در اسکناس، کارت شناسایی و.. برای افزایش امنیت استفاده می شود. هولوگرام در این موارد می تواند امکان جعل را دشوار تر کند. در نسل جدید هولوگرام امنیتی، مجموعه ای از ویژگی ها مانند تصاویر تمام رنگی و سه بعدی، نمایشگر های متحرک، متن شخصی، شماره سریال و.. ارائه می شود که همگی نسخه برداری غیر قانونی را تقریبا غیر ممکن و پر هزینه می کنند.

تکنولوژی هولوگرافی، کاربرد در سرگرمی و بازی

یکی از بارزترین کاربرد های این فناوری در سال های اخیر، استفاده از آن در کنسرت ها بوده است. ستارگان گذشته می توانند دوباره زنده شده تا یک بار دیگر اجرا کنند و حتی هنرمندان حاضر را روی صحنه به صورت زنده همراهی کنند. در بخش بازی ها این فناوری در حال تست می باشد. همچنین سازندگان در حال تست و ادغام این فناوری با نسل بعدی نمایشگر های گوشی هوشمند هستند تا در آینده امکان انجام بازی سه بعدی را فراهم سازند.

اجرای هولوگرام، کاربرد در امور آموزشی

از دیگر کاربرد های این تکنولوژی، بهبود تجربه آموزشی است. به منظور تعامل یشتر در مدارس با ترکیب اطلاعات دیجیتال و دنیای واقعی، می توان موضوعات پیچیده را راحت تر آموزش داد. به طور مثال دانش آموزان می توانند در طول درس تاریخ، ویرانه های ساختمان های باستانی را به طور سه بعدی مشاهده کنند و یا ذرات اتمی و نحوه رفتار آن ها را از نزدیک ببینند.

همینطور با تکنولوژی AR نیز آشنا هستید؟ مطالعه مطلب راهنما: تکنولوژی واقعیت افزوده یا AR چیست؟ آشنایی با کاربرد AR در ایران نیز در این زمینه برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

انواع هولوگرام و نحوه کار هولوگرام سه بعدی

همانطور که گفتیم کاربرد های زیادی برای هولوگرام وجود دارد. در این قسمت برخی از انواع آن را هم معرفی می کنیم.

انواع هولوگرام و نحوه کار هولوگرام سه بعدی

Pepper’s Ghost

از این نوع برای نمایش افرادی که حضور فیزیکی ندارند، استفاده می شود. در این نوع می توان تصاویری با مقیاس یک جعبه کفش تا یک مقیاس بزرگ را ایجاد کرد. البته محدودیت هایی هم مانند تاریک بودن صحنه، برنامه ریزی حرکت ها، آموزش مجری و.. نیز دارد.

Smokescreen

در این روش با کمک دود اقدام به خلق تصویر می کنند. این تکنیک در تئاتر و.. نیز کاربرد دارد. تنها مشکل آن این است که تقریبا نیمه شفاف است و عوامل پشت آن ممکن است دیده شوند. در نتیجه به خوبی با دنیای واقعی ادغام نمی شود.

Nets

یکی از آخرین فناوری های دنیای هولوگرافیک است. پرده ای تقریبا شفاف با کمک چراغ های LED تصاویر را با رنگ های مختلف نمایش می دهند. این مورد در نمایشگر های کوچک تا پوشش ساختمان ها استفاده شده است و گزینه مناسبی برای تبلیغات می باشد. از آن جایی که در این حالت بیننده می داند که دارد به نمایشگر نگاه می کند، به اندازه سایر گزینه ها غوطه ور به نظر نمی رسد.

Spinning Mirror

این روش به نوعی یک راه حل ساده و کارآمد است. با قرار دادن یک آینه در حال چرخش در یک زاویه و افزودن فیلم تصویر ایجاد می شود. این نوع نیز در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توسعه یافته است  اندازه آن محدود به نوع دستگاه می باشد.

Semi-transparent OLED screens

در این روش نتیجه یک تصویر دو بعدی است اما به نظر سه بعدی می رسد. در نتیجه یک توهم هولوگرام را ایجاد می کند. این فناوری هم تازه توسعه یافته است.

Pyramids

در این فناوری به نوعی از یک هرم استفاده می شود. این روش نیز یک توهم هولوگرام ایجاد می کند.

Laboratory-only

این روش پیچیده تر از سایر روش ها می باشد و نتایج چشمگیر تری دارد به طور که به تصاویر خروجی در حد یک تصویر حجمی هستند. در آن ذرات ریز به کمک لیزر به دام می افتند که حرکات آن را برای نمایش تصویر کنترل می کنند. از آن جایی که این روش پیچیده و خطرناک است، فقط در محیط آزمایشگاه استفاده می شود و به همین دلیل به آن Laboratory-only گفته می شود.

HYPERVSN System

تصاویر سه بعدی در این روش به کمک LED ایجاد می شوند. در این سیستم پره هایی با سرعت خاص می چرخند و با چراغ ها تصاویر سه بعدی را نمایش می دهند. استفاده از این سیستم و کار با آن به نسبت ساده تر می باشد.

تکنولوژی هولوگرافیک چیست؟ نمونه ها در ایران

در ایران نیز از نوع HYPERVSN System استفاده شده است که ممکن است نمونه های آن را دیده باشید. شرکت های مختلفی نیز هستند که این فناوری را برای فروش و اجرا به شما ارائه می دهند.

خرید دستگاه هولوگرافی در ایران

اگر خودتان قصد خرید و استفاده از یک دستگاه هولوگرافی دارید، می توانید می توانید از نوع دستگاه های ال ای دی استفاده کنید که در فروشگاه ها در دسترس هستند. به طور مثال دستگاه دستگاه LED هولوگرافی برای اجرای هولوگرافی در ایران از فروشگاه هایی مثل دیجیکالا و.. قابل خرید می باشد.

خرید دستگاه هولوگرافی

در پایان اگر تمایل بیشتر با تکنولوژی های دیگر را هم دارید، مطالعه مطلب فناوری نانو چیست؟ آشنایی با کاربرد های جالب نانو در زندگی ما را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز اصل هولوگرافیک به زبان ساده را به شما معرفی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه کاربرد هولوگرافی را در دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.