رهنامه در هنگام تهیه هاست برای وب سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ - رهنامه

یکی از مهمترین مراحل راه اندازی وب سایت جدید انتخاب سرویس میزبانی یا هاست می باشد. هاست معرف فضایی است که کلیه اطلاعات وب سایت در آن بارگذاری می شود. قرار گرفتن کلیه اطلاعات مربوط به وب سایت شامل، تصاویر، متن ها و اطلاعات مشتریان تنها یکی از دلایل اهمیت خرید هاست مناسب است.

فعالیت وب سایت ها در یک فضای رقابتی سبب می شود بروز کوچکترین مشکل زمینه ساز پیشی گرفتن رقبا شود.

انواع هاست

هاست اشتراکی: منابع یک سرور بین چندین سایت به اشتراک گذاشته شده که به وسیله کنترل پنل اختصاصی فضا و امکانات بین مشتریان تقسیم بندی می شود. مهمترین مزیت این سبک میزبانی وب سایت قیمت مقرون به صرفه آن است اما با توجه به استفاده همزمان چندین وب سایت از یک سرور افت سرعت امری محتمل خواهد بود. ضمن اینکه چنانچه پیاده سازی دسترسی ها به شکل اصولی انجام نشده باشد ممکن است مشکلات امنیتی رخ دهد.

هاست اختصاصی: کلیه منابع شامل رم، پردازنده، حافظه، پهنای باند و ترافیک تنها به یک مشتری واگذار شده و سایر افراد قادر به استفاده از آن نیستند. در صورت در اختیار داشتن سرویس میزبانی اختصاصی نگرانی از بابت کاهش سرعت و کاهش امنیت وجود نخواهد داشت.

میزبانی Cloud: در این روش چندین سرور که به صورت شبکه به یکدیگر متصل شده اند به صورت همزمان به ارائه خدمات مشغول هستند. مزیت این روش این است که وب سایت شما بر اساس نیاز خود می تواند از منابع سخت افزاری این سرورها استفاده کرده ضمن اینکه در صورت بروز مشکل برای یکی از سرورها مابقی بدون مشکل به فعالیت خود ادامه خواهند داد که همین موضوع ضریب UpTime وب سایت را بسیار بالا خواهد برد.

اما در هنگام خرید یک هاست می بایست توجه ویژه ای به چند نکته داشته باشیم.

بررسی تعداد مشتریان یک مجموعه میزبانی وب سایت می تواند گویای کیفیت کار آن باشد.

انواع هاست

ضریب اطمینان

با هربار از دسترس خارج شدن وب سایت ، شما بخشی از بازدید کنندگان خود را از دست خواهید داد. کاهش بازدید می تواند باعث کم شدن سود و کاهش اعتبار شما در موتورهای جستجو شود. بنابراین برای تهیه سرویس میزبانی وب سایت خود شرکتی را انتخاب نمایید که در دسترس بودن دائمی وب سایت شما را تضمین نماید.

تعداد بالای مشتریان می تواند مهر تاییدی بر این ضمانت نامه باشد چرا که با ضعیف بودن خدمات قطعا افراد به سایر شرکت های میزبانی وب سایت مهاجرت خواهند کرد.

سرعت

یکی از مهمترین پارامترهای یک هاست خوب سرعت بالا است. عوامل مختلفی بر روی سرعت تاثیر گذارند.

مشخصات سخت افزاری سرور: سرورها گونه ای از کامپیوترهای مخصوص بوده که ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را بر عهده دارند. قوی بودن منابع سخت افزاری سبب می شود سرور با حداکثر توان فعالیت نموده و با کاهش سرعت روبرو نشود.

مکان جغرافیایی سرور: در هنگام تهیه سرویس میزبانی وب سایت انتخاب داخلی یا خارجی بودن آن یک مسئله مهم است. مهم بودن این موضوع به این دلیل است که اگر اکثر بازدید کنندگان شما ایرانی باشند و شما یک هاست خارجی تهیه کنید احتمالا این موضوع سبب می شود که سرعت لود وب سایت شما تا حدودی کاهش یابد. البته چنانچه شرکت ارائه دهنده از یک سرور قوی استفاده کند این موضوع چندان اثرگذار نخواهد بود. با این حال اگر جامعه هدف شما شامل کاربران ایرانی است بهتر است از هاست داخلی استفاده کنید.

میزبانی اختصاصی یا اشتراکی: همان طور که پیش تر عنوان شد در هاست اشتراکی منابع سرور بین چند کاربر به اشتراک گذاشته خواهد شد که همین موضوع تاثیر زیادی در سرعت وب سایت خواهد داشت.

سرعت

استفاده از منابع سخت افزاری قوی توسط شرکت هاستینگ سبب افزایش چشمگیر سرعت وب سایت می شود.

امنیت یکی از ابتدایی ترین شاخص های یک هاست مطمئن است. یک مجموعه ارائه خدمات میزبانی می بایست همواره نظارت ویژه ای بر سرورهای مورد استفاده خود داشته و کلیه فعالیت های صورت گرفته را رصد نماید. استفاده از برنامه های ضد جاسوسی بروز و ایجاد فایروال های قدرتمند در برابر نفوذ هکرهای می تواند باعث آرامش خاطر کاربران شود.

به جرئت می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل تغییر هاست کاربران ضعیف بودن خدمات پشتیبانی است. مجموعه های قوی خدمات میزبانی وب سایت دارای پشتیبانی ۲۴ ساعت حتی در روزهای تعطیل بوده و کلیه مشکلات شما را در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف می نمایند. اهمیت پشتیبانی آنجا مشخص می شود که رفع برخی مشکلات پیش آمده توسط شما قابل انجام نیست و تنها نیروهای متخصص مجموعه مورد نظر می توانند به شما کمک کنند. بنابراین پیش از انتخاب سرویس میزبانی وب سایت نحوه پشتیبانی و خدمات پس از فروش را جویا شوید.

استفاده از هاست اشتراکی برای وب سایت های تازه تاسیس ایده آل است.

  • بکاپ گیری دوره ای و منظم

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات در تمامی رده های تکنولوژی یک امر حیاتی محسوب می شود. با توجه به اینکه سرورهای میزبان وب سایت شما به صورت مداوم تحت حفاظت و کنترل اند با این حال ممکن است با بروز مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری اطلاعات شما در تهدید نابودی کامل باشند. اهمیت داشتن بکاپ به همین جا ختم نمی شود. ممکن است در پروسه توسعه و طراحی وب سایت به اشتباه یک پوشه مهم را حذف کرده و حجم زیادی از اطلاعات را از دست بدهید. در این صورت می توانید بر روی نسخه پشتیبان مجموعه حساب کرده و نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات خود نداشته باشید.

به طور حتم یکی از مولفه های مهم انتخاب هاست قیمت آن است. معمولا ارائه خدمات میزبانی وب سایت با یک استاندارد مشخص و پشتیبانی مطلوب هزینه بالاتری از یک سرویس بی کیفیت دارد. بنابراین در هنگام خرید تنها پارامتر قیمت را معیار قضاوت قرار نداده چرا که ممکن است همین ارزان بودن سرویس در آینده برای شما گران تمام شود!

هاست لینوکس یا ویندوز

سرویس میزبانی با ۲ سیستم عامل لینوکس و ویندوز ارائه می شود.

چنانچه سیستم مدیریت محتوای وب سایت شما از نوع وردپرس است حتما از سرویس میزبانی با سیستم عامل لینوکس استفاده کنید. وردپرس معمولا استفاده بالایی از منابع سخت افزاری سرور دارد به همین دلیل هاست لینوکس و گاها هاست وردپرس بالاترین راندمان را برای وب سایت خواهد داشت.

اما اگر در طراحی وب سایت خود از زبان های ASP و ASP.Net بهره برده اید هاست ویندوز برای شما کارآمدتر خواهد بود.

پایین بودن قیمت هاست ممکن است به قیمت از دست رفتن وب سایت شما تمام شود.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و رهنامه هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 107 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها