رهنامه راهنما: منظور از فایل کرک و کرک نرم افزار چیست؟ - رهنامه

تا بحال برای شما هم پیش آمده که بعد از نصب یک نرم افزار، برنامه اجرا نمی شود یا بعد از مدتی، از کار می افتد. دلیلش اینکه اکثرا نرم افزار ها را بصورت رایگان دانلود و نصب می کنیم و اقدامی برای خرید قانونی آن نمی کنیم. تنها راه رفع این مشکل، کرک نرم افزار ? است. با راهنما منظور از فایل کرک و کرک نرم افزار چیست؟ همراه رهنامه باشید.

کرک چیست و چگونه کار می کند؟

What is Software Cracking?

معمولا شرکت های نرم افزاری، نسخه آزمایشی محصولاتشان را فقط برای تست، همراه با محدودیت هایی بصورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند تا در صورت علاقه مندی یا احتیاج به آن بازی یا نرم افزار شما را ترغیب به خرید نسخه کامل آن کنند. برای اینکه بتوان بدون وجود این نوع محدودیت ها از این محصولات نرم افزاری بصورت رایگان استفاده کنیم، باید آنها را کرک کنیم. کرک به معنی هک کردن نرم افزار است. قبلا در رهنامه، طریقه پیدا کردن سریع کرک،پچ هر برنامه و بازی را بررسی کردیم.

توزیع نسخه های کرک شده در اکثر کشورها غیرقانونی است. اما در کشور ایران، به علت نبودن قانون کپی رایت، بسیاری از نرم افزار ها و بازی های کرک شده در دسترس کاربران هستند. همه چیز به خود شما بستگی دارد، اینکه شما ترجیح می دهید هزینه نرم افزار را پرداخت کنید یا اینکه به سراغ نسخه کرک شده آن بروید.

کرک چیست؟

نرم افزار مجموعه ای از کدها، کتابخانه ها و اسناد مرتبط است که می تواند برای حل وظایف محاسباتی یا مشکلات استفاده شود. معنی کلمه کرک یا شکستن نرم افزار، ویرایش نرم افزار برای حذف یا غیرفعال کردن ویژگی های نامطلوبی مانند جلوگیری از کپی و دستکاری نرم افزار، شماره سریال، قفل سخت افزار و …  توسط شخصی که نرم افزار را کرک می کند، است. این شخص را کرکر (Cracker) می گویند.

crack چیست؟ کرک ها معمولاً برنامه هایی هستند که برنامه  اجرایی نرم افزار را تغییر می دهند و گاهی اوقات dll. یا so. را به برنامه متصل می کنند. کرک های مشابهی برای نرم افزارهایی که به دانگل سخت افزاری نیاز دارند نیز در دسترس است. کرک کردن یعنی دستیابی، مثلا دستیابی به شماره سریال یا ابزاری که این کار را انجام می دهد. برخی از این ابزارها patch ،keygen و loader نامیده می شوند.

Keygen و Patch

نرم افزار کرک کننده keygen یک تولید کننده شماره سریال محصولات است که غالباً توانایی تولید شماره های سریال فعال را به نام خودتان ارائه می دهد. patch یک برنامه کوچک رایانه ای است که کد برنامه دیگری را اصلاح می کند. این یک مزیت را برای کرکر دارد که وقتی فقط چند بایت تغییر می کند، فایل اجرایی سنگین ایجاد نمی شود. در واقع جریان راه اندازی یک برنامه را اصلاح می کند و محافظ برنامه را از بین نمی برد بلکه آن را دور می زند.

نرم افزار چگونه کرک می شود؟

کرک نرم افزار چیست؟ رایجترین آن، اصلاح binary یک برنامه برای ایجاد یا جلوگیری از انشعاب کلید مشخص در اجرای برنامه است. این کار با مهندسی معکوس کد برنامه کامپایل شده و با استفاده از دیباگر مانند SoftICE ،x64dbg ،OllyDbg ،GDB و MacsBug انجام می شود تا زمانی که هکر نرم افزار به زیر روال (subroutine) برسد که شامل روش اصلی محافظت از نرم افزار است (یا با جدا کردن یک فایل اجرایی با برنامه ای مانند IDA). سپس باینری با استفاده از دیباگر یا hex editor یا monitor به گونه ای اصلاح می شود که یک opcode شاخه قبلی را با مکمل خود یا یک کد NOP opcode جایگزین می کند بنابراین شاخه اصلی یا همیشه یک زیر روال خاص را اجرا می کند یا از آن عبور می کند.

کرک نرم افزار

روش دیگر استفاده از نرم افزارهای خاص مانند CloneCD برای اسکن استفاده یک برنامه محافظت از کپی تجاری است. پس از اسکن، ممکن است از ابزار دیگری برای حذف محافظت از کپی نرم افزار موجود در CD یا DVD استفاده شود. برنامه های محبوب محافظت از کپی تجاری که ممکن است اسکن شوند، شامل SafeDisc و StarForce هستند.

مهندسی معکوس پیشرفته برای محافظ هایی مانند SecuROM ،SafeDisc ،StarForce یا Denuvo نیاز به یک کرکر یا بسیاری از کرکر ها دارند تا زمان زیادی را برای مطالعه حفاظت بگذارند، سرانجام هر نقصی را در کد حفاظت پیدا کرده و سپس ابزارهای خود را برای باز کردن خودکار محافظت فایل های اجرایی (EXE.) و کتابخانه (DLL.) کدگذاری می کنند.

در موارد دیگر، ممکن است برای دستیابی به کد منبع اصلی یا کد در سطح بالاتر از کد ماشین، از دی ‌کامپایلر یک برنامه استفاده کنند. این کار اغلب با اسکریپت نویسی و زبانهایی که از کامپایل درجا استفاده می کنند، امکان پذیر است.

فایل Crack و شرکت های نرم افزاری

توسعه دهندگان نرم افزارهای اختصاصی دائما در حال توسعه تکنیک هایی از جمله مبهم ‌سازی کد، رمزگذاری و کد خود تغییر دهنده هستند تا کار کرک کردن محصولات خود را بسیار دشوار کنند. حتی با انجام این اقدامات، توسعه دهندگان برای جلوگیری از کرک شدن مبارزه می کنند. به این دلیل است که معمولا یک متخصص، EXE یا Retrium Installer کرک شده را به صورت عمومی منتشر می کند و این باعث می شود کاربران بی تجربه نیازی به شکستن نرم افزار خود نداشته باشند.

فایل crack و شرکت های نرم افزاری

یکی از کار های کرک اینکه مدت زمان انقضا را از یک برنامه آزمایشی محدود را حذف می کند. کرکر ها برای تنظیم مجدد دوره آزمایشی، رجیستری و یا فایل های مخفی که حاوی اطلاعات در مورد دوره آزمایشی هستند، اصلاح و یا حذف می شوند. برای این منظور، هکرها تنظیم مجدد آزمایشی را برای یک برنامه خاص یا گاهی اوقات نیز برای گروهی از برنامه های همان سازنده ایجاد می کنند. راهکار شرکت های نرم افزاری اینکه برخی از ویژگی های نرم افزار های خود را فقط در نسخه خریداری شده قابل دسترس قرار می دهند. پست هکر قانونمند را نیز می توانید برای آشنایی بیشتر مطالعه کنید.

توجه داشته باشید، کرک کردن نرم افزار چنان آسان نیست که به نظر می رسد، ممکن است ساعتها، روزها هفته‌ها و گاهی ماه ها حتی برای کرکر های باتجربه طول بکشد. بنابراین این سوال در اینجا مطرح می شود که چرا کسی فقط ماه ها صرف کرک کردن یک نرم افزار می کند تا فقط آن را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهد؟

خطرات و معایب کرک کردن نرم افزار و استفاده از نسخه کرک شده

نرم‌افزار کرک شده، دارای اعتباری برای شرکت سازنده آن نمی‌باشد و معمولا قابلیت به روز رسانی را نیز ندارد. همچنین در اتصال برنامه به اینترنت نیز، احتمالا دچار مشکل شوید.

معایب کرک

همچنین پوشه crack در اکثر آنتی ویروس ها، به عنوان ویروس شناخته می شود. معایب دیگر عبارتند از:

بدافزار: نرم افزار کرک شده منبع خوبی از بدافزار است. با نصب برنامه های کرک شده روی کامپیوتر، یک بدافزار یا trojan را نیز با آن نصب می کنید که ممکن است زیان آن بیشتر از هزینه واقعی نرم افزار باشد.

Backdoors: اگر فردی بتواند نرم افزاری را کرک کند، پس می تواند یک Backdoor را نیز وارد کند. Backdoor در نرم افزار راهی برای دسترسی به نرم افزار است. جدا از استفاده کاربران آن، توسط اشخاص غیر قانونی نیز قابل استفاده است. یک نرم افزار کرک شده دارای شانس بالایی برای Backdoor غیرقانونی است که می تواند توسط مجرمان برای دسترسی به سیستم شما استفاده شود. همچنین می توانند حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد و حتی می توانند نرم افزار اضافی را بر روی دستگاه شما نصب کنند و آنها را پنهان کنند.

دسترسی به دستگاه شما: دانلود و یا نصب نرم افزار کرک شده مانند ایجاد توافق نامه با کرکرها است. در واقع، کرکرها در عوض دادن نرم افزار بصورت رایگان به شما، به دستگاه شما دسترسی می یابند. پس از نصب نرم افزار کرک شده، هکرها می توانند از دستگاه شما برای هر هدفی مانند استفاده از آن برای انجام سایر اقدامات مجرمانه استفاده کنند. برای آشنایی با انواع هکرها، این پست را در رهنامه حتما مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست تلاش کردیم که به شرح کرک و همچنین معایب ان بپردازیم. ممنون که همراه رهنامه بودید. تجربه شما از استفاده نرم افزار های کرک شده چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه و سایر مسایل مرتبط را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 280 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 11 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.