رهنامه چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟! - رهنامه

تقریبا میتوان گفت بیشتر دانش آموزان از درس ریاضی وحشت دارند! تصورش را بکنید… معلم در حال درس دادن به شما و بقیه دانش آموزان است و اگر نگاهی به اطرافتان بیاندازید میبینید که بیشتر دانش آموزان به درس گوش نمی دهند. در این مقاله می خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه از درس ریاضی لذت ببرید و کلاس ریاضی برای شما سرگرم کننده باشد.

بخش اول: لذت ببرید!

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۱-کشف هایی در ریاضی انجام دهید!

فقط افراد با سواد و با هوش در ریاضی نیستند که کشف هایی در ریاضی انجام میدهند. شما هم میتوانید، فقط کافیست با چند مسئله ریاضی سر و کله بزنید و ببینید میتوانید معنای عمیق تری پشت آن پیدا کنید یا خیر.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۲-راه حل های خودتان را برای حل مسائل پیدا کنید.

قبل از اینکه از حل مسئله ای ناامید شوید و یا حتی بدون زحمت کشیدن و فکر کردن روی آن، به سراغ حل المسائل یا راهنما های کتاب بروید خودتان وقت بگذارید و تلاش کنید که یک راه برای حل مسئله پیدا کنید. خدا را چه دیدی! شاید کار کرد و واقعا پیدا کردید!

این کار باعث میشود که درک شما در درس ریاضی تقویت شود و همچنین در هنگام فکر کردن روی راه های حل مسئله مغز شما به شما هیجان و انگیزه میدهد و باعث میشود از این درس لذت ببرید.

نکته: میتوانید با این شروع کنید که فرمول ها چگونه کار میکنند، و سعی کنید که یک راه و مسیر جدیدتر با فرمول ها بسازید.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۳-ریاضی را به دنیای واقعی ربط دهید.

برای مثال اگر شما فرمول محاسبه حجم یک torus (یک شی شبیه به شیرینی دونات) را یاد گرفته اید. دفعه بعدی که در شیرینی فروشی دونات سفارش میدهید، حجم آن را محاسبه کنید! در واقع تنها دلیلی که باعث میشود شما ریاضی یاد نگیرید، استفاده از آن در دنیای واقعی است.

به یاد داشته باشید ریاضی شما را به سمت حل مفاهیم سخت تر، سوق میدهد.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۴-در مورد افرادی که در ریاضی موفق شده اند بخوانید.

این ممکن است به شما انگیزه بدهید و یکی از آن افراد را الگوی خودتان قرار دهید. همه چیز به ریاضی مربوط است و هیچ چیزی را نمیتوان در این دنیا از ریاضی جدا کرد..از معماری گرفته تا کامپیوتر و شیمی و سایر علوم…

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۵-بازی های ریاضی را امتحان کنید.

این یک راه بسیار جذاب برای این است که هم خوش بگذرانید و هم ریاضی تان را قوی کنید! ریاضی به جز تمرین کردن راه دیگری برای تقویت ندارد و چه بهتر است که این تقویت در قالب بازی برای شما مهیا شود! بازی هایی که به ریاضی ربط داشته باشند کم نیستند فقط کافیست در پلی استور و یا اپ استور جستجو کنید و تعداد زیادی از نسخه های رایگان در اختیار شما هستند.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۶-در کلاس های ریاضی بیشتر توجه کنید.

شاید شما این اصطلاح جالب را شنیده اید: just do it! بله! در واقع اگر بخواهید راه بروید، باید شروع به راه رفتن بکنید. اگر بخواهید دوچرخه سواری یاد بگیرید هرگز بدون سوار شدن آن و امتحان کردن آن، این کار ممکن نمیشود.

پس اگر میخواهید در کلاس ریاضی به شما خوش بگذرد، به کلاس توجه داشته باشید و با استادتان تعامل داشته باشید. سوال بپرسید، خودتان را به چالش بکشید. باور کنید اگر این کارها را انجام دهید حتی نمیدانید زمان چطور سریع میگذرد!

به خاطر داشته باشید که هرگز نباید از اشتباه کردن ترسید. اشتباه کردن تنها راه یادگرفتن است.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۷-چیزهای جدید یاد بگیرید.

همیشه قرار نیست پا به پای معلمتان پیش بروید. سعی کنید سواد ریاضی خودتان را گسترش دهید. هیچ اشکالی ندارد که جلو جلو یاد بگیرید! یکی از راه هایی که میتواند در این زمینه به شما کمک کند استفاده از فیلم های آموزشی ریاضی است.

سعی کنید قبل از کلاس فیلم آموزشی همان مبحث را مشاهده کنید تا با اطلاعات بیشتری در کلاس حاضر شوید.

شاید یافتن ویدئو آموزشی که با بیان ساده همه مباحث را تدریس کرده باشد به نظر سخت باشد، اما غیر ممکن نیست.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۸-بی کرانی ریاضی و چالش های آن را دوست داشته باشید.

بیشتر افراد از این بخش از ریاضی فرار میکنند! چون فکر میکنند برایشان زیادی سخت است. برعکس، افرادی که ریاضی را دوست دارند از حل چالش های آن واقعا لذت میبرند. و نکته قابل توجه این است که شما میتوانید انتخاب کنید جزو کدام دسته باشید؟!

من به شما پیشنهاد میکنم که عاشق ریاضی شوید و از بخش های جدید ریاضی و دنیای بی نهایت آن، لذت ببرید.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۹-حفظ نکنید، ریاضی را واقعا بفهمید!

به جای حفظ کردن فرمول های ریاضی، کشف کنید که فرمول ها چگونه کار میکنند. این کار حتی به استرس شما در اینکه نکند فرمول ها را در سر جلسه امتحان فراموش کنید هم کمک میکند.

به جای سرسری قبول کردن مفاهیم ریاضی، سعی کنید بفهمید هر چیزی در ریاضی چگونه کار میکند.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۱۰-به سمت شاخه های مختلف ریاضی بروید.

شاید فکر میکنید اگر از ریاضی خوشتان نیاید، از تمام بخش های آن دیگر خوشتان نمی آید. اینطور نیست! همانطور که گفتیم، ریاضی بی نهایت است. پس پا فراتر بگذارید و شاخه های مختلف مثل مثلثات، جبر، هندسه و آمار را امتحان کنید. ریاضی شاخه های زیادی دارد که ممکن است شما عاشق یکی از آنها بشوید.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۱۱-مسائل جذاب را حل کنید.

شاید شنیده باشید که کسی به طور ناگهانی از یک روزی به بعد عاشق ریاضی شد! این احتمالا به خاطر این است که آن نفر یک مسئله ای حل کرده که به نظرش جذاب و چالش برانگیز بوده و همان مسئله اولین جرقه های ذهنش را زده. شما هم این راه را در پیش بگیرید، در شاخه ای از ریاضی که دوست دارید به دنبال مسائل جذاب و چالشی باشید.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۱۲-روز عدد pi را جشن بگیرید!

چرا که نه؟! اگر شما میخواهید در دنیای ریاضی زندگی کنید، به تقویم آن هم توجه داشته باشید! ۱۴ مارس به عنوان روز عدد پی (۳٫۱۴) که یک عدد مهم در ریاضی تلقی میشود، نامگذاری شده است. میتوانید در آن روز جشن بگیرید، روش های به دست آوردن عدد پی را امتحان کنید یا غذاهایی که پی دارند هم بخورید!

بخش دوم: با افرادی که با شما هم فکر هستند، ارتباط برقرار کنید.

۱-به یک جریان زنده ریاضی ملحق شوید.

بسیاری از کانال ها، گروه ها و انجمن ها در اینترنت هستند که فقط راجب ریاضی هستند. میتوانید در آنها به رایگان عضو شوید و با سایر افرادی که به ریاضی علاقه دارند یا میخواهند علاقه مند شوند، ارتباط برقرار کنید. شاید با همکاری هم توانستید چیزهای جدیدی کشف کنید و یا فکرهای خودتان را به اشتراک بگذارید.

سعی کنید برای مثال اگر در مقطع دبیرستان هستید، وارد انجمن های ریاضی دانشگاهی نشوید که سرخورده و ناامید نشوید.

۲-ریاضی را آنلاین دنبال کنید.

در وبسایت های معتبر ریاضی به دنبال جدیدترین کشفیات ریاضی باشید، خبرهای دنیای ریاضی را دنبال کنید. قطعا این راه به شما در ایجاد انگیزه یا حداقل اولین جرقه های علاقه به ریاضی در شما ایجاد میشود. حتی میتوانید دیوارهای اتاقتان یا پشت زمینه کامپیوترتان را پر از عکس های مربوط به ریاضی کنید.

یک طرفدار واقعی دنیای ریاضی باشید.

۳-ریاضی را آنلاین یاد بگیرید.

راه دیگری که میتواند شما را به ریاضی علاقه مند کند و کاری کند که شما در دنیای ریاضی سرگرم باشید این است که وبسایت ها و کانال هایی را دنبال کنید که ویدیوهای آموزش ریاضی، نمونه سوالات و.. میگذارند. یکی از سایت های فوق العاده در این زمینه مجموعه آموزشی عینکی است که توانسته با بیانی بسیار ساده، ریاضی را حتی برای کسانی که هیچ علاقه ای به این درس ندارند جذاب کند.

شاید شما هم فکر کنید که ریاضی هیچ گاه جذاب نخواهد بود اما اگر شما هم چندین بار در این درس نمره های بالایی کسب کنید نظرتان تغییر خواهد کرد.

چگونه از درس ریاضی لذت ببریم؟!

۴-به اردوها و کلاس های فوق العاده ریاضی بروید!

شاید برای شما سوال باشد که این راه چگونه به شما در علاقه مند شدن به ریاضی کمک میکند؟! اما اگر واقعا علاقه داشته باشید که وارد دنیای ریاضی شوید، مطمئنا با شوق به دنبال این چنین کلاس هایی هستید. این کلاس ها میتوانند سواد ریاضی شما را از سطح کلاس درس معمولی بالاتر ببرند و باعث شوند که شما در کلاس ریاضی خودتان، بیشتر و بهتر یاد بگیرید و همیشه یک پله از بقیه جلوتر باشید. این به شما یک جور حس قدرت و اعتماد به نفس میدهد که میتواند شما را به هر چه جلوتر براند!

سخنان پایانی

در این مقاله به بررسی راه هایی پرداختیم که شما را به ریاضی علاقه مند میکنند. اگر واقعا میخواهید ریاضی را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید، باید به آن توجه کنید. چه در کلاس درس، چه در اتاقتان چه حتی در ذهنتان! بله… شما در ذهنتان هم میتوانید هنگام خواب یا چرت بعد از ظهری تان به ریاضی و مسائلی که حل نشده اند فکر کنید و شاید راهی برای آنها پیدا کردید!

همین که درگیر ریاضی و مسائل و چالش های آن شوید، خود به خود عاشق ریاضی میشوید و میبینید که ریاضی دنیای ترسناکی نیست.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و رهنامه هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 11 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها