رهنامه ۱۰ روش بالا بردن امنیت مودم وای فای ، ADSL و.. برای جلوگیری از هک - رهنامه

افرادی که از روتر و مودم برای اینترنت ? استفاده می‌کنند، باید به امنیت مودم خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. هکر به سادگی می‌توانند به اطلاعات روترها دست پیدا کنند و از اینترنت شما استفاده کنند. در این مطلب از رهنامه ۱۰ روش بالا بردن امنیت مودم وای فای ، ADSL و.. برای جلوگیری از هک را بررسی می‌کنیم.

جلوگیری از هک مودم با افزایش امنیت وای فای مودم

?How to Boost Modem Router Security

اگر امنیت وای فای خانگی شما برایتان اهمیت دارد، باید مواردی را رعایت کنید. در صورت بی‌توجهی به موارد امنیتی حتی افراد نابلد هم می‌توانند به روتر شما وصل شوند و از اینترنت استفاده کنند. در این مطلب از رهنامه نحوه بالا بردن امنیت مودم وای فای را برسی می‌کنیم.

چگونه امنیت وای فای را افزایش دهیم؟ با استفاده از کابل و شبکه اترنت

برای این که بتوانید به پنل مدیریت روتر خود وارد شوید، کافی است مرورگر را باز کنید و آدرس آی پی آن یا یک آدرس URL تایپ کنید. سپس با باز شدن پنل، نام کاربری و رمز را وارد کنید. برای بالا بردن امنیت مودم بهتر است این کار را با اینترنت وایرلس انجام ندهید. زمانی که با وایرلس به اینترنت وصل می‌شوید و اطلاعات را وارد می‌کنید، هر کسی می‌تواند آن اطلاعات را رهگیری کند. این گونه افرادی که دارای مهارت هستند، می‌توانند به صفحه مدیریت روتر شما دسترسی پیدا کنند.

بالا بردن امنیت مودم وای فای

با استفاده از کابل Ethernet موجب بالا بردن امنیت مودم می‌شوید. بهتر است ارتباط وایرلس را قطع کنید. این گونه حتی اگر یک هکر بخواهد به صورت وایرلس به شبکه شما متصل شود، نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد.

برخی مدیریت برخی از روترها باید وارد وب‌سایتی شوید که توسط سازنده آن روتر ایجاد شده است. پس یکی از روش‌ها، غیرفعال کردن دسترسی از راه دور است. اگر دستگاه را با سیم به روتر وصل می‌کنید، Remote access یا Remote Administration را غیرفعال کنید. برای این کار در رابط وب این دو عبارت را جستجو کنید.

اگر روتر شما به درستی کار نمی‌کند، ممکن است خراب شده باشد. برای این که بتوانید این مسئله را تشخیص دهید به مطلب روش‌های تشخیص خرابی و سوختن مودم مراجعه کنید.

افزایش امنیت مودم با تغییر Login Credentials پیش فرض روتر

همه روترها دارای یک نام کاربری و رمز پیش فرض هستند. با این رمز و نام کاربری است که برای انجام تنظیمات اولیه وارد سیستم روتر می‌شوید. این رمز با رمز عبوری که با آن دستگاه خود را به اینترنت وصل می‌کنید، متفاوت است. در اسرع وقت رمز پیش فرض روتر را عوض کنید. سایت‌هایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توان رمز پیش فرض روترها را دریافت کرد. این یعنی هر هکری که بداند شما از چه روتری استفاده می‌کنید، می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

بالا بردن امنیت مودم وای فای

حتی اگر آن شخص نداند مدل روتر شما چیست، باز هم می‌تواند با امتحان کردن تمامی رمزها به اینترنت شما دسترسی پیدا کند. اصولا اکثر روترها هم از نام کاربری و رمز پیش فرض admin و پسورد پیشفرض admin استفاده می‌کنند. در برخی از مدل‌ها نمی‌توان نام کاربری را عوض کرد اما امکان تغییر رمز وجود دارد. حتما یک رمز قوی انتخاب کنید.

جلوگیری از هک مودم با تغییر SSID پیش فرض

بالا بردن امنیت مودم وای فای

برای جلوگیری از هک مودم دی لینک، تی پی لینک و… SSID پیش فرض روتر را عوض کنید. در واقع، SSID همان نام روتر است که به هنگام جستجو برای وای فای در دستگاه‌ها نمایان می‌شود. اکثر روترها نام مدل روتر را برای SSID انتخاب می‌کنند. این یعنی یک هکر به سادگی می‌تواند متوجه نام و مدل مودم شما شود.

بالا بردن امنیت مودم وای فای با استفاده از استاندارد رمزگذاری مدرن

اگر رمزگذاری درست غافل شوید، راه را برای همه باز گذاشته‌اید تا از اینترنت شما استفاده کنند. تنظیمات رمزگذاری یا Encryption وای فای خود را بررسی کنید. جدیدترین استاندارد WPA3 است اما همه روترها آن را ندارند و باید از WPA2 استفاده کنند. مورد دیگر WPA که منسوخ شده است. اگر این گزینه تنها موردی است که می‌توانید انتخاب کنید، باید به دنبال روتری جدید بروید.

بالا بردن امنیت مودم وای فای

اگر گزینه دیگری به نام WEP وجود دارد، اصلا آن را انتخاب نکنید. علاوه بر این که از WPA3 یا WPA2 استفاده می‌کنید، از رمزگذاری AES به جای TKIP باید استفاده کنید. TKIP هم آن چنان بد نیست اما AES امن‌تر است. هر دو مورد AES + TKIP را نباید با هم انتخاب کنید زیرا این مورد هم امن نیست.

در نهایت هم باید عدد WPA2/WPA را عوض کنید. در واقع، این عدد همان رمز اتصال به وای فای شما است. بهترین رمز برای مودم رمزی است که بیشتر از ۱۲ کارکتر داشته باشد و بسیار قوی باشد. علاوه بر اعداد، از حروف و علائم هم استفاده کنید.

برای تغییر رمز مودم به مطلب ۶ روش تغییر رمز پیش فرض Admin مودم  TP-Link ،D-link و… مراجعه کنید.

بالا بردن امنیت مودم تی پی لینک، دی لینک و… با فعال کردن Firewall روتر

برای افزایش امنیت مودم  TP link و… فایروال روتر را فعال کنید. اکثر روترها دارای نوعی فایروال داخلی هستند که اغلب SPI Firewall نام دارد. اصولا این ویژگی به صورت پیش فرض در همه روترها فعال است. با این حال حتما چک کنید تا فعال باشد. البته این مورد ممکن است گاهی در بازی‌های آنلاین اختلال ایجاد کند.

بالا بردن امنیت مودم تی پی لینک، دی لینک و... با فعال کردن Firewall روتر

اگر اختلال ایجاد می‌کند، با استفاده از فوروارد کردن پورت در روتر این مشکل را حل کنید. البته توجه کنید که فایروال روتر به تنهایی کافی نیست و باید روی دستگاه خود یک فایروال خوب نصب کنید. Thor Foresight یا Malwarebytes نرم افزار امنیت وای فای خوبی هستند.

بالا بردن امنیت مودم D-link و… با غیرفعال کردن WPS و UPnP

برای بالا بردن امنیت مودم دی لینک و… بهتر است WPS و UPnP را غیرفعال کنید. برخی از روترها دارای کد پین هستند و پس از روشن کردن دستگاه، برای اتصال به مودم باید آن پین را وارد کنید. این پین معمولا غیرقابل تغییر است.

افزایش امنیت مودم

در نتیجه، بهتر است WPS را غیرفعال کنید. UPnP نیز این گونه است و می‌تواند امنیت مودم را به خطر بیندازد. UPnP موجب می‌شود تا افرادی که به روتر شما متصل هستند بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، غیرفعال کردن آن می‌تواند نکته منفی برای بازی‌های آنلاین باشد. همچنین ممکن است در چت صوتی هم دچار مشکل شوید. با استفاده از فوروارد کردن پورت می‌توانید این مشکل را حل کنید.

برای آشنایی با کاربرد دکمه WPS به مطلب کاربردهای دکمه WPS و نحوه غیرفعال کردن آن مراجعه کنید.

چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم؟ با به روز رسانی ثابت افزار روتر

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از هک وای فای مودم می‌توانید انجام دهید، آپدیت کردن روتر است. آپدیت کردن موجب می‌شود تا هر گونه راه‌های باز امنیتی بسته شوند. ثابت‌افزار یا سفت‌افزار مودم هر چه بروزتر باشد، روی امنیت کلی دستگاه تاثیر می‌گذارد.

افزایش امنیت مودم

هر چند ماه یک بار وب‌سایت شرکت سازنده روتر خود را بررسی کنید تا در صورت قرار دادن آپدیت، بتوانید روتر را به روز رسانی کنید. اگر روتر شما خیلی قدیمی شده است و دیگر آپدیتی برای آن نمی‌آید، بهتر است آن را عوض کنید. زیرا بالا بردن امنیت مودم وای فای برای روتر شما دیگر امکان‌پذیر نیست.

خاموش کردن روتر برای امنیت مودم ADSL

برای جلوگیری از هک مودم هواوی، زایکسل و… در زمانی که خانه نیستید و از مودم استفاده نمی‌کنید، خاموشش کنید. این گونه درگاه‌های نفوذ را می‌بندید و امنیت وای فای خانگی خود را افزایش می‌دهید. همچنین آن را در برابر امواج الکتریکی محافظت می‌کنید. این گونه احتمال آسیب دیدن در اثر افزایش جریان برق کاهش پیدا می‌کند. روشن ماندن زیاد مودم هم باعث می‌شود به مرور زمان دستگاه خراب شود و وقتی روشن است صدایی تولید کند.

افزایش امنیت مودم مبین نت، زایکسل و… با انتخاب درست محل قرار دادن آن

افزایش امنیت مودم

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که برای افزایش امنیت مودم ایرانسل و… باید آنان را در جای مناسبی از منزل قرار دهید؟ سعی کنید مودم را در قسمتی قرار دهید که وسط خانه است. این گونه هم دسترسی مساوی را در تمام خانه ایجاد می‌کنید و هم محدوده سیگنال وای فای به خارج از خانه را کمتر می‌کنید. علاوه بر این، مودم را در کنار پنجره نگذارید.

چگونه امنیت مودم را بالا ببریم؟ با تغییر آدرس آی پی روتر

برای جلوگیری از هک مودم تی پی لینک و… آدرس IP روتر را تغییر دهید. برای این کار آدرس زیر را در مرورگر جستجو کنید:

http://192.168.1.1 یا http://192.168.0.1

اصولا برای اکثر روترها از این آدرس استفاده می‌شود. وقتی صفحه بالا آمد، نام کاربری و رمز را وارد کنید. سپس Network را به LAN تغییر دهید. آدرس آی پی را تغییر دهید و Save را بزنید. پس از این کار، آی پی را در نوار آدرس مرورگر بنویسید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از رهنامه نحوه بالا بردن امنیت مودم زایکسل و… را توضیح دادیم. شما از کدام روش‌ها برای جلوگیری از هک مودم استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 222 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 3 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.