رهنامه ۱۴ روش حل مشکل صحنه آهسته شدن و افت فریم بازی ها در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ - رهنامه

آیا شما هم هنگام بازی کردن ? با کامپیوتر خود با مشکل افت فریم ریت (FPS) یا بروز لگ رو به رو می شوید؟ قطعا بهبود و رفع مشکل افت فریم در بازی و کاهش لگ یکی از دغدغه های گیمر ها می باشد. عمدتا مشکلات فریم بازی به منابع سیستم شما بستگی دارد و لگ نیز در بیشتر موارد وابسته به شبکه شما می باشد. امروز در رهنامه می خواهیم تا نحوه رفع مشکل صحنه آهسته شدن، بروز لگ و افت فریم در بازی ها ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ را بیشتر بررسی کنیم.

رفع مشکل لگ و افت فریم (FPS) در بازی ها ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Fix Low Game FPS and lag in Windows

بخش از زیبایی بازی های ویدیویی، لذت بردن از بهترین گرافیک ممکن است. اما وقتی نرخ فریم پایین بیاید، لذت بازی کردن کاهش می یابد. با این که صحنه آهسته شدن بازی در ویندوز به دلایل بسیار زیادی از جمله قدرت سخت افزار بستگی دارد، سعی می کنیم با بررسی برخی از راه حل ها مقداری از شدن این مشکل بکاهیم. همچنین کاربران بازی های آنلاین نیز ممکن است با لگ رو به رو شوند و یا هر دو مشکل را باهم تجربه کنند. ضمن بررسی تفاوت لگ و فریم، ابتدا راه حل هایی برای رفع لگ معرفی کرده و در ادامه به مراحل حل مشکل فریم می پردازیم.

حل مشکل افت فریم در بازی ها، تفاوت لگ و فریم

قبل از بررسی روش های رفع مشکل، ابتدا باید تفاوت مشکل لگ و فریم (Frames per Second) را بدانیم. از آنجایی که منشا مشکل افت فریم و افزایش لگ معمولا متفاوت است و راه حل های متفاوتی دارند، درک بهتر تفاوت این دو مشکل مهم است.

فریم چیست؟

بازی ها پس از انجام پردازش های لازم، خروجی تصویر را به صورت چند فریم در یک ثانیه روی مانیتور نمایش می دهند. هرچه میزان تعداد فریم در ثانیه افزایش یابد، بازی نرم تر و روان است. مشکل کاهش نرخ فریم یا FPS یک مشکل کامپیوتری است. با کاهش فریم شما احساس می کنید که بازی صحنه آهسته شده است و اگر فریم شما خیلی کاهش یابد، حرکت ها را به صورت اسلاید به اسلاید مشاهده می کنید. دلیل بروز این مشکل کمبود منابع و قدرت سخت افزاری سیستم است. راه اصلی رفع این مشکل ارتقا سخت افزار است اما با روش هایی که در ادامه بررسی می کنیم، می توانید بدون پرداخت هزینه مقداری آن را بهبود ببخشید.

فریم چیست؟

لگ چیست؟ حل مشکل لگ در بازی ها ویندوز ۱۰

مشکل لگ در بازی های آنلاین دیده می شود و به شبکه اینترنت شما بستگی دارد. لگ معمولا با افزایش میزان Ping ارتباط دارد. اگر پینگ و میزان لگ شما زیاد باشد، ممکن است در بازی های آنلاین مشاهده کنید که شخصیت ها به صورت بریده بریده حرکت می کنند. همچنین در بازی های شوتر ممکن است حریفی که پینگ کمتری دارد، در مواجه شما را سریعتر بکشد در صورتی که شما در سیستم خودتان سریعتر به او شلیک کرده اید. اما برای حل مشکل لگ در بازی های آنلاین چه کنیم؟ این دسته از مشکلات عمدتا به شبکه شما بستگی دارند. برای بهبود و حل مشکل لگ در بازی ها ویندوز ۷ و.. از راه حل های زیر استفاده کنید.

لگ چیست؟ حل مشکل لگ در بازی ها ویندوز 10

وجود همزمان مشکل لگ و فریم

البته باید توجه داشته باشید که در برخی از موارد ممکن است مشکل لگ و افت فریم به طور همزمان رخ دهند. مثلا هنگامی که در حال اجرای یک بازی آنلاین با نقش بزرگ هستید و تعداد زیادی از بازیکن ها در آنجا هستند، سرور سعی در تنظیم زمان بندی سایر بازیکنان در نقشه روی دستگاه شما را دارد و از طرفی سیستم در حال تلاش برای پردازش موارد زیادی است. در این صورت دلیل بروز همزمان این دو مشکل می تواند به دلیل عدم قدرت کافی سخت افزار شما باشد که در نتیجه همه مشکلات را باهم تجربه خواهید کرد.

حل مشکل لگ در بازی ها ویندوز ۸ ، ۱۰ و..

اکنون که با تفاوت مشکل لگ و فریم آشنا شدید، در صورتی که مشکل لگ دارید می توانید از راه های زیر کمک بگیرید. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، مشکل لگ و فریم منشا های متفاوتی دارند. اگر شما مشکل افت فریم ندارید، از آنجایی که برخی از کاربران به دنبال علت لگ زدن بازی ها با وجود سیستم قوی هستند، باید بدانند که مشکل لگ در شبکه آن ها وجود دارد و نه سیستم که با انجام کارهای ذکر شده می توانند آن را بهبود بدهند.

  • برای حل مشکل لگ در بازی ها ویندوز ۷ و.. در بازی به سرور های نزدیک تر به خود متصل شوید.
  • به جای وای فای، از طریق کابل به اینترنت وصل شوید.
  • سخت افزار شبکه را ارتقا دهید.
  • اگر اتصال مناسبی ندارید، بسته بهتری را با ثبات بیشتر و پینگ کمتر خریداری کنید.

همچنین اگر به طور کلی مشکل سیاه شدن صفحه دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۶ روش رفع مشکل سیاه شدن بازی در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را مطالعه نمایید.

حل مشکل افت فریم بازی ها با آپدیت درایور ها

آپدیت نبودن درایور ها به خصوص درایور کارت گرافیک می تواند تاثیر زیادی در تجربه بازی کردن شما داشته باشد. خصوصا اگر مدت زیادی باشد که اقدام به آپدیت آن ها نکرده باشید. با کمک مطلب آموزش آپدیت درایور ویندوز، اقدام به آپدیت درایور کارت گرافیک خود کنید.

بستن برنامه های فعال در پیش زمینه و غیر ضروری برای رفع مشکل افت فریم در بازی

هنگامی که شما در حال انجام یک بازی هستید، برخی از برنامه های غیر ضروری در پس زمینه مشغول فعالیت هستند که به آن ها نیازی ندارید. با بستن این برنامه ها، منابع پردازش بیشتری آزاد می شود که می تواند به بازی اختصاص یابد. برای این کار از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

  1. ابتدا دکمه های Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید تا پنجره Task Manager باز شود.
  2. حال برای مشاهده جزییات بیشتر روی More details (در صورتی که پنجره کوچک است) کلیک کنید.
  3. به تب Processes بروید.
  4. برنامه ای که منابع زیادی مصرف و به آن فعلا نیازی ندارید، انتخاب کنید.
  5. روی End Task کلیک کنید.

بستن برنامه های فعال در پیش زمینه و غیر ضروری برای رفع مشکل افت فریم در بازی

استفاده از ابزار Disk Defragmenter ویندوز برای حل مشکل FPS فورتنایت و..

اکثر گیمر های حرفه ای احتمالا تاکنون هارد خود را به نوع SSD ارتقا داده اند. اما فقط در صورتی که هنوز از HDD استفاده می کنید، با خارج کردن دیسک از حالت پراکنده می توانید می توانید سرعت بهتری داشته باشید. البته قابل ذکر است که ویندوز ۱۰ به صورت خودکار این فرایند را انجام می دهد.

توجه داشته باشید که اگر از SSD استفاده می کنید، نباید این فرایند را انجام دهید. زیرا باعث کاهش عمر درایو شما می شود.

  1. در منوی استارت عبارت defrag را تایپ و اینتر کنید.
  2. در نتایج روی Defragment and Optimize Drives کلیک کنید.
  3. درایو را انتخاب و Optimize کنید.

استفاده از ابزار Disk Defragmenter ویندوز برای حل مشکل FPS فورتنایت و..

همچنین آیا بازی ها به طور کلی اجرا نمی شوند؟ در این صورت مطالعه مطلب علت ها و راه حل رفع مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و.. برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

بررسی تنظیمات Power ویندوز برای حل مشکل افت فریم GTA و..

تنظیمات Power به خصوص در لپ تاپ ها گاهی می تواند باعث کاهش قدرت پردازش شود. برای بررسی بیشتر به Settings ویندوز و بخش System بروید. حال روی Power  و سپس Additional power settings در سمت راست کلیک کنید.

شما باید گزینه High performance را انتخاب کنید. (در صورت نیاز ابتدا Show additional plans را بزنید)

بررسی تنظیمات Power ویندوز برای حل مشکل افت فریم GTA

البته توجه داشته باشید که این کار باعث افزایش مصرف برق سیستم شما می شو که در لپ تاپ ها ممکن است روی عمر باتری تاثیر داشته باشد.

رفع مشکل صحنه آهسته شدن بازی با غیر فعال کردن Windows’ Visual Effects

به طور پیش فرض ویندوز از جلوه های گرافیکی استفاده می کند. در عمل این فرایند موجب نرم تر شدن و بهتر شدن تجربه کار در ویندوز می شود اما به هر حال منابعی را مصرف می کند. با این که با استفاده از این روش رابط کاربری دچار افت کیفیت می شود اما از آنجایی که شما قصد افزایش فریم را دارید، این گزینه نیز ممکن است بتواند مقدار کمی برای شما تاثیر داشته باشد.

برای این کار در استارت ویندوز عبارت performance را تایپ کنید. سپس در نتایج Adjust the appearance and performance of Windows را انتخاب کنید. در پنجره باز شده به تب Visual Effects بروید.

لیستی از ویژگی های گرافیکی را مشاهده خواهید کرد. روی دکمه Adjust for best performance برای غیر فعال کردن آن ها کلیک کنید. سپس OK را بزنید.

رفع مشکل صحنه اهسته شدن بازی با غیر فعال کردن Windows' Visual Effects

غیر فعال کردن Game Bar و ضبط پس زمینه برای حل مشکل کند بودن بازی ها در ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ شامل یک Game Bar است که امکانات مختلفی به شما می دهد. اگر چه ویژگی ها و ابزار های مفیدی توسط سرویس به شما داده می شود، اما ممکن است مقداری در اجرای بازی تداخل داشته باشد. برای غیر فعال کردن این ویژگی به بخش Settings > Gaming > Game bar رفته و آن را غیر فعال کنید.

همچنین در تب Captures مطمئن شوید که ضبط بازی در پس زمینه غیر فعال است.

غیر فعال کردن Game Bar و ضبط پس زمینه برای حل مشکل کند بودن بازی ها در ویندوز 10

در نهایت به تب Game Mode رفته و مطمئن شوید که آن را فعال کرده اید. ویندوز این حالت را قرار داده است تا در هنگام بازی با غیر فعال کردن عواملی مانند دانلود آپدیت ویندوز و..، تجربه بهتری برای بازی شما فراهم کند.

تغییر تنظیمات بازی برای رفع مشکل افت فریم در ویندوز ۱۰ و..

اکثر بازی های ویدیویی به شما امکان می دهنده تا بتوانید تنظیمات گرافیکی را کنترل کنید. تنظیمات هر بازی متفاوت است اما به طور کلی در بخش Graphics Quality مقدار را کاهش دهید. همچنین جلوه های گرافیکی مانند بازتاب نور، مه و.. را غیر فعال کنید. درست است که کاهش تنظیمات و سطح گرافیک، لذت و جزییات را کاهش می دهد اما در زمان هایی که با محدودیت مواجه اید، مجبور خواهید بود از این روش استفاده کنید.

تغییر تنظیمات بازی برای رفع مشکل افت فریم در ویندوز 10 و..

برای داشتن تنظیماتی برای اجرای بهتر بازی ها در ویندوز ۱۰ و.. می توان گفت به طور مثال اگر در حال حاظر از وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ استفاده می کنید، با کاهش آن به ۱۰۸۰×۷۲۰ می توانید شاهد تاثیر مثبت محسوس بر FPS باشید.

اجرای بازی در حالت Fullscreen

اگر بازی را در حالت Fullscreen اجرا کنید، بازی کنترل کامل تری بر روی خروجی صفحه دارد و در این حالت کمی عملکرد بازی بهتر خواهد شد.

حذف و نصب دوباره بازی

اگر مشکل افت فریم را فقط با یک بازی دارید و سایر بازی های مشابه از نظر گرافیکی در شرایط مساعد تری به سر می برند، ممکن است فایل های بازی آسیب دیده باشد. در این موارد بهتر است بازی را حذف کرده و آخرین نسخه آن را مجدد دانلود و نصب کنید. البته برخی از پلتفرم ها مانند Steam قابلیت تعمیر فایل های بازی را هم دارند که می توانید از آن استفاده کنید.

حذف و نصب دوباره بازی

افزایش سرعت بازی در ویندوز ۷ و.. با اورکلاک کردن

یکی از راه حل های پایانی افزایش قدرت سیستم، اجرای فرایند اورکلاک (Overclocking) است.

حل مشکل افت فریم در بازی ها در ویندوز ۷ و.. با تمیز کاری و خنک کاری سیستم

اگر مدتی پس از اجرای بازی با افت فریم مواجه می شوید، تاثیر گرما را فراموش نکنید. ممکن است سیستم شما در اثر گرد و غبار و.. قادر به دفع گرما نباشد. ضمن تمیز و سرویس کردن سیستم، نگاهی به قطعات خنک کننده داشته باشید و در صورت امکان آن را تقویت کنید.

رفع مشکل صحنه آهسته شدن بازی با ارتقا و آپگرید سیستم

در نهایت باید بدانید که تمام راه حل های ذکر شده می توانند تاثیر کاملا محسوسی داشته باشند. اما فراموش نکنید که همه راه حل ها محدودیت خاص خود را دارند و نباید انتظار یک معجزه با انجام این روش ها را داشت. فارغ از این که از چه بازی استفاده می کنید، وجود سخت افزار قدیمی باعث ایجاد فریم پایین می شود.

رفع مشکل صحنه اهسته شدن بازی با ارتقا و آپگرید سیستم

در اینصورت اگر هنوز با مشکل رو به رو هستید، احتمالا زمان آن رسیده که سخت افزار خود را ارتقا دهید. ممکن است نیاز به یک کارت گرافیک قدرتمند داشته باشید و یا کل سیستم نیاز به ارتقا داشته باشد.

در پایان در صورتی که با مشکل کرش شدن بازی هم رو به رو شدید، مطالعه مطلب حل مشکل خارج شدن ناگهانی و کرش شدن بازی ها در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راه هایی برای رفع مشکل افت فریم بازی و کاهش لگ را به شما معرفی کردیم. در چه بازی های شاهد افت فریم هستید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه علت کند بودن بازی ها در کامپیوتر را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 298 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 3 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.