رهنامه آموزش تصویری نحوه گزارش کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ به گوگل - رهنامه

آیا حین خرید اینترنتی یا گشت زدن در اینترنت با تبلیغات و سایت های مشکوک مواجه شدید؟ 🕵 در این زمان شما میتوانید با چند روش ساده تبلیغات یا سایت های فیشینگ را تشخیص داده و بعد آن ها را گزارش کنید تا اطلاعات شما را سرقت نکنند. در این مطلب از رهنامه به آموزش تصویری نحوه گزارش کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ به گوگل میپردازیم.

نحوه گزارش فیشینگ به گوگل

How to Report Spam, Phishing, or Malware Site on Google

در گوگل تمامی سایت ها امن نیستند. برخی از سایت ها به دنبال سرقت اطلاعات ضروری شما هستند. با به سرقت رفتن این اطلاعات ممکن است آسیب شدیدی ببینید. بنابر این مهم است که سایت های کلاهبرداری را بتوانید شناسایی کنید و از به سرقت رفتن اطلاعات خود جلوگیری کنید. در ادامه نحوه پیدا کردن و گزارش سایت فیشینگ را بررسی خواهیم کرد.

سایت فیشینگ چیست؟

سایت های فیشینگ، وبسایت های جعلی هستند که هدف آن ها سرقت اطلاعات مهم شما است. اینگونه سایت ها بعد از سرقت اطلاعات شما با سواستفاده از آن ها به اهداف خود میرسند. روش هایی وجود دارد که شما میتوانید ابتدا اینگونه سایت ها را شناسایی کنید و با جلوگیری از هک فیشینگ از اطلاعات خود محافظت کنید.

کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی

کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی چگونه انجام میشود؟ با کلیک بر روی لینک اشتباه

به طور معمول فیشینگ ها با ارسال ایمیل، تبلیغات، باز شدن سایت هایی مشابه سایت هایی که درون آن هستید و… هستند. به عنوان مثال ممکن است شما ایمیلی دریافت کنید که فکر کنید از طرف بانک است و میخواهد شماره حساب بانکی خود را تایید کنید، اما در اصل یک سایت جعلی است که میتواند اطلاعات بانکی شما را دریافت و حساب بانکی شما را خالی کند.

اطلاعاتی درخواستی سایت های فیشینگ

سایت های فیشینگ برای کلاهبرداری اطلاعات خاصی را از مخاطبین خود میخواهند تا بتوانند از این اطلاعات سواستفاده کنند. برخی از این اطلاعات عبارتست از:

  • پسورد ها و نام کاربری
  • شماره تامین اجتماعی
  • شماره حساب بانکی
  • شماره کارت بانکی
  • اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد و…

گزارش سایت کلاهبرداری در گوگل

نحوه تشخیص سایت های فیشینگ

قبل از گزارش سایت های فیشینگ شما باید بدانید که چگونه میتوان آن ها را تشخیص داد. بنابر این ابتدا با روش های زیر سایت های فیشینگ را پیدا کنید سپس با روش هایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد اینگونه سایت ها را گزارش کنید.

  • محتوا سایت: یکی از مهمترین چیز ها محتوا سایت ها است. سایت های فیشینگ به طور معمول خیلی برای سایت های خود هزینه نمیکنند بنابر این طراحی گرافیک زیبا یا متن ها بدون غلط ندارند. همچنین زمانی که وارد یک سایت میشوید به علامت اینماد و شماره تماس آن دقت کنید.
  • آدرس URL: قبل از کلیک بر روی لینکی به آدرس URL آن دقت کنید. آدرس URL این سایت ها مشابه سایت های پرطرفدار است، اما ممکن است یک حرف آن تفاوت داشته باشد.
  • بررسی SSL: سعی کنید وارد سایت هایی که گواهی SSL ندارند نشوید. البته هشدار اتصال ناامن به معنای ناامن بودن سایت مورد نظر نیست، بلکه به معنای آن است که شما را هوشیار کند و متوجه شوید که وارد چه سایتی میشوید.
  • استفاده از روش پرداخت نامعتبر: حین پرداخت چیزی در صفحات گوگل مطمئن شوید که از روش معتبری در حال استفاده هستید.
  • تحقیق کردن راجع به سایت مورد نظر: قبل از وارد کردن اطلاعات پرداخت یا خرید از سایتی ابتدا راجع به آن تحقیق کنید. پس از اطمینان حاصل کردن میتوانید خرید خود را انجام دهید.

گزارش سایت فیشینگ از طریق Report malware

اگر به سایتی مشکوک هستید که حاوی بدافزار است میتوانید برای گزارش کلاهبرداری اینترنتی وارد وبسایت Report malware شوید. این سایت جزو سایت های گوگل است. در بخش URL، آدرس URL سایت مورد نظر را تایپ کنید. سپس در قسمت پایینی آن میتوانید جزئیات بیشتر در مورد بدافزار یا نرم افزار ناخواسته را وارد کنید. این بخش اختیاری است و در صورتی که توضیح خاصی ندارید میتوانید آن را خالی بگذارید. در آخر تیک کادر من روبات نیستم را بزنید و روی Submit Report کلیک کنید.

گزارش کلاهبرداری اینترنتی

گزارش کلاهبرداری های اینترنتی با استفاده از Report Phishing Page گوگل

یکی دیگر از صفحات گوگل که میتوانید در آن سایت های فیشینگ را گزارش کنید Report Phishing Page است. اطلاعاتی که در این سایت باید وارد کنید دقیقا مانند صفحه قبلی است. ابتدا آدرس URL و بعد مقداری توضیحات میتوانید بنویسید در آخر روی Submit Report کلیک کنید.

گزارش سایت فیشینگ

گزارش سایت کلاهبرداری در گوگل با Google Ads help

در صورتی که سایت های فیشینگ به صورت تبلیغات در گوگل نشان داده میشود شما میتوانید برای گزارش سایت کلاهبرداری از طریق سایت Google Ads help اقدام کنید. این صفحه جزو صفحات گوگل است.

گزارش سایت کلاهبرداری

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به روش های شناسایی و شکایت از کلاهبرداری اینترنتی صحبت کردیم. آیا شما توانستید از روش های بالا برای گزارش کلاهبرداری های اینترنتی استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه گزارش سایت فیشینگ در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 203 views بار دسته بندی : معرفی سرویس تاريخ : 19 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها