رهنامه اثرات مضر هندزفری بر مغز و گوش - رهنامه

اثرات مضر هندزفری

شکی در این موضوع نیست که امواج موبایل برای مغز ضرر دارد، اما آیا امواج هندزفری بلوتوثی هم چنین آسیبی ایجاد می‌کند؟ با رواج این گجت‌های الکترونیکی سوالات زیادی ذهن کاربران را به خود درگیر کرده است. آیا استفاده مداوم از هندزفری بلوتوثی برای مغز ضرر دارد؟ آیا خوابیدن با هندزفری بی سیم برای سیستم شنوایی مضر است؟ در این مطلب به بررسی پاسخ‌های این کاربران می‌پردازیم.

استفاده از هندزفری بلوتوثی چه تاثیری دارد؟

درمورد استفاده مداوم از هندزفری نظرهای متفاوتی وجود دارد. براساس یکی از این نظرها، امواج گوشی برای افرادی که به‌ طور مداوم با تلفن صحبت می‌کنند بسیار خطرناک است. در این شرایط استفاده از هندزفری بلوتوثی به این افراد کمک می‌کند تا گوشی را با فاصله بیشتری از مغز خود نگه دارند، درنتیجه، خطر نگه داشتن گوشی به‌طور مداوم در نزدیک مغز به حداقل می‌رسد.

هندزفری بلوتوثی

اما برخی افراد دیگر معتقد هستند که خطر بلوتوث از امواج موبایل اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست! عده‌ای می‌گویند این امواج منجربه ناباروری می‌شود، برخی دیگر باور دارند که این امواج بر روی DNA تاثیر می‌گذارد. همچنین،‌ این باور هم وجود دارد که استفاده مداوم از این دستگاه‌ها منجربه به بروز سرطان می‌شود. البته، برای این باورها هیچ مدرک علمی وجود ندارد پس نیازی به نگرانی نیست.

در واقع، هیچ دلیل علمی برای اثبات این گفته‌ها موجود نیست. اگر بخواهیم از نظر عملکرد این دو نوع هندزفری را بررسی کنیم، تفاوت خاصی بین ساز و کار آن‌ها یافت نمی‌شود. بلوتوث هم مانند امواج رادیویی عمل کرده و صدا را از گوشی به هندزفری و از هندزفری به گوشی منتقل می‌کند. در نتیجه، بلوتوث هیچ وظیفه و نقش دیگری ندارد. بنابراین در پاسخ به این‌که آیا استفاده مداوم از هندزفری بلوتوثی برای مغز ضرر دارد؟ می‌توان گفت که هیچ تفاوتی بین هندزفری‌های بلوتوثی و غیر بلوتوثی در این زمینه وجود ندارد.

آیا خوابیدن با هندزفری بی سیم برای سیستم شنوایی مضر است؟

در جواب به این سوال که آیا استفاده مداوم از هندزفری بلوتوثی برای مغز ضرر دارد؟ گفتیم که این هندزفری‌ها هم عملکرد هندزفری‌های معمولی را دارند و در زمینه بلوتوث خطری ایجاد نمی‌کنند. اما آیا خوابیدن با هندزفری بی سیم برای سیستم شنوایی مضر است یا خیر؟

استفاده از هندزفری

در ادامه برخی از خطرات خوابیدن با هندزفری یا ایرپاد را بررسی می‌کنیم:

  • انباشتگی موم یا جرم گوش: هنگام خواب ممکن است که هندزفری بلوتوثی شما به‌ طور عمیق وارد گوشی شود که این موضوع باعث انباشتگی موم یا جرم گوش می‌شود. درنهایت، از بین بردن حجم زیادی از جرم در گوش کار بسیار دشواری است.
  • التهاب گوش خارجی: برای یافتن پاسخ این سوال که آیا خوابیدن با هندزفری بی سیم برای سیستم شنوایی مضر است؟ باید التهاب گوشی خارجی را در نظر داشته باشید. در نتیجه، در استفاده از این گجت‌ها بهتر است بسیار محتاط باشید تا گوشی خارجی شما آزرده نشده و منجر به درد نشود.
  • بافت مرده: درصورتی که ایرپاد به‌خوبی در گوش قرار نگیرد، فشار زیادی به پوست خارجی کانال گوش وارد می‌کند. در نهایت این مساله به‌ مرور زمان منجر به کنده شدن بافت پوست در این ناحیه می‌شود.
  • موارد مرتبط با ایمنی: گرچه این مورد هیچ آسیبی برای سیستم شنوایی شما ایجاد نمی‌کند، اما استفاده مداوم از هندزفری بلوتوثی در طی شب باعث می‌شود که شما از زنگ‌های خطر در نیمه‌های شب غافل بمانید. این موضوع در شرایط اورژانسی آسیب‌های جبران ناپذیر به‌بار می‌آورد.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 429 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 21 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.