رهنامه فاینال کات پرو چگونه نرم افزاری است ؟ - رهنامه

Final Cut Pro نرم افزار حرفه ای، غیرخطی و غیرمخرب ویرایش ویدیو اپل است. این نرم افزار که در ابتدا توسط Macromedia در اواسط دهه ۹۰ طراحی شد، به خودی خود به یک غول صنعتی تبدیل شده است. تکرارهای جدیدتر این برنامه به رابط فلزی اپل متکی است و برنامه را سریعتر و قابل اعتمادتر از نسخه های قبلی کرده است.

● ویرایش غیر مخرب و غیرخطی ویدیو
● از فلز برای بهبود عملکرد استفاده می کند
● برنامه ۶۴ بیتی روی macOS Mojave و نسخه های جدیدتر کار می کند
● قابلیت ویرایش ویدیوهای HD، ۴K، ۸K و ۳۶۰ درجه
● برنامه های اضافی، کمپرسور و حرکت، در دسترس برای خرید
● ۲۹۹٫۹۹ دلار در فروشگاه App Mac

 

Final Cut Pro X نرم افزار غیر خطی و غیر مخرب ویرایش فیلم اپل است. این یک برنامه ۶۴ بیتی بومی است که قادر به استفاده از تمام هسته های CPU و پردازش با شتاب GPU است و برای بهبود پخش، رندر و رمزگذاری مفید است. این توسط فیلمسازان سرگرمی و متخصصان صنعت در تلویزیون، فیلم و رسانه های جریان استفاده می شود.
فاینال کات پرو ایکس

این نرم افزار برای خرید مستقیم از Mac App Store  با قیمت ۲۹۹٫۹۹ دلار در دسترس است.

 

 

Final Cut Pro History

Macromedia در ابتدا فاینال کات پرو را به عنوان جایگزینی برای Adobe Premiere ایجاد کرد که برای کار در کنار QuickTime اپل طراحی شده بود. رندی یوبیلوس، طراح سه تکرار اول Adobe Premiere، پروژه را رهبری کرد. در حالی که این برنامه قبل از انتشار با مشکلات اولیه کپی رایت مواجه بود، اپل تیم توسعه را در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد.

جدیدترین ها را از AppleInsider TV تماشا کنید

در اوایل دهه ۲۰۰۰، ویرایشگر ویدیو شروع به دریافت تمجید از متخصصان صنعت کرد. مایکل ای. بلوم تهیه کننده مستقل این برنامه را در مصاحبه ای با لری کینگ تمجید کرده بود. وی عنوان کرد که این برنامه در حین رندر فیلمش حتی یک بار هم شکست نخورده است.

راجر اوری، مدیر Rules of Attraction ، سخنگوی رسمی نرم افزار ویدیویی اپل شد. حضور او در تبلیغات چاپی جهانی به تشویق سایر ویراستاران برای تغییر کمک کرد.

در سال ۲۰۰۲، جایزه مهندسی Primetime Emmy را به دلیل تأثیرش بر صنعت تلویزیون دریافت کرد.

Final Cut Express، نسخه ارزان‌تر این نرم‌افزار، در سال ۲۰۰۳ عرضه شد. در حالی که در زمان راه‌اندازی با استقبال خوبی مواجه شد، برنامه بعداً در سال ۲۰۱۱ متوقف شد.

Final Cut Pro X، جانشین رسمی، در آوریل ۲۰۱۱ راه اندازی شد. برنامه به طور کامل بازسازی شد و دارای یک رابط جدید بود و اکنون با استانداردهای برنامه ۶۴ بیتی مطابقت دارد. از دیگر ویژگی های جدید می توان به بهبود گردش کار، اتوماسیون، Core Animation و ColorSync ادغام اشاره کرد. تکرارهای بعدی این نرم افزار از نوار لمسی مک بوک پرو، ابزارهای ویرایش رنگ پیشرفته، پشتیبانی از ویرایش ۳۶۰ درجه ویدیو و پشتیبانی از HDR برخوردار خواهند شد.

از آنجایی که اپل به بهبود خط آیپد پرو خود ادامه می دهد  ، انتظار می رود برنامه های حرفه ای بیشتری را به اکوسیستم معرفی کند. برنامه‌های ویرایش و ایجاد رسانه‌های حرفه‌ای اپل اهدافی عالی برای چنین پیاده‌سازی هستند، اما از نظر شایعات یا درز اطلاعات، انتشار قریب‌الوقوع آن بسیار کم است.

ویژگی های Final Cut Pro

Final Cut Pro X از یک جدول زمانی مغناطیسی استفاده می کند که امکان ویرایش غیر مخرب کلیپ ها را فراهم می کند. کلیپ ها را می توان بدون برخورد یا مشکل همگام سازی جابجا کرد، کوتاه کرد و مرتب کرد. گیره های مرکب به کاربران امکان می دهد کلیپ های ویدیویی و صوتی را در یک بسته متحرک جمع کنند. اضافه شدن کد رنگی به کاربران کمک می کند تا انواع مختلف محتوا را در یک نگاه شناسایی کنند.

Final Cut Pro یک مجموعه ابزار قدرتمند دارد

سازمان نیز به خط مقدم نرم افزار آورده شده است. کاربران می‌توانند کلیپ‌ها و محدوده‌های کلیپ را با فراداده برای جستجو برچسب‌گذاری کنند یا مجموعه‌های هوشمندی ایجاد کنند که به‌طور خودکار محتوا را بر اساس معیارهای سفارشی جمع‌آوری می‌کند.

اپل همچنین قابلیت‌های بیشتری را برای ویرایشگرهای ویدیو اضافه کرده است، از جمله برنامه‌های افزودنی گردش کار برای برنامه‌ها و سرویس‌های شخص ثالث و چندین ویژگی بسیار درخواستی دیگر. افزودنی‌ها به ویرایشگرها اجازه می‌دهد رسانه‌ها را به کتابخانه‌های خود بکشند، نشانگرهای کلیپ را اضافه کنند، پخش بین برنامه‌های افزودنی و جدول زمانی و سایر ویژگی‌ها را همگام‌سازی کنند.

سایر ادغام‌ها عبارتند از بررسی و تأیید کار از طریق Frame.io، امکان جستجوی فیلم‌های موجود در محصول با Shutterstock، و مدیریت دارایی رسانه پیشرفته از طریق CatDV.

مطابق با نسخه های قبلی، ابزارهای متنی و گرافیکی قوی را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. کاربران به راحتی می توانند عناوین دو بعدی و سه بعدی ایجاد کنند، فیلترها را اعمال کنند و از یک کلید کروما داخلی برای جلوه های صفحه آبی و سبز استفاده کنند.

با بهره گیری از Metal، این برنامه پیشرفت های زیادی در سرعت داشته است. کسانی که ویدیوها را در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ویرایش می‌کنند ۲۰ درصد زمان‌های رندر سریع‌تر را مشاهده می‌کنند، در حالی که کسانی که از iMac Pro استفاده می‌کنند می‌توانند تا ۳۵ درصد رندرهای سریع‌تری ببینند. همچنین به کاربران اجازه می دهد از پردازنده های گرافیکی خارجی استفاده کنند.

 

آخرین به روز رسانی برای Mac Pro جدید بهینه شده است . این برنامه که برای استفاده از تمام پردازنده‌های گرافیکی در مک پرو طراحی شده است، از multithreading برای پخش وظایف در حداکثر ۲۸ هسته استفاده می‌کند. تا شش استریم ۸K ProRes RAW، ۲۳ استریم ۴K ProRes RAW را پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا ۲٫۷ برابر سرعت رندر سریع‌تر را در Mac Pro ببیند.

همچنین پشتیبانی گسترده ای از Pro Display XDR ، صفحه نمایش باکیفیت اپل که در کنار Mac Pro معرفی شده است، وجود دارد . علاوه بر استفاده از آن به عنوان نمایشگر یا مانیتور مرجع، از حداکثر سه واحد Pro Display XDR نیز در نرم افزار پشتیبانی می شود که دو واحد برای رابط اصلی و یکی برای مانیتورینگ اختصاصی استفاده می شود.

اپل همچنین از Sidecar پشتیبانی می کند ، یک ویژگی macOS که به شما امکان می دهد از iPad  به عنوان نمایشگر دوم استفاده کنید. Sidecar با اتصالات سیمی و بی سیم کار می کند.

همچنین بهبودهایی در محدوده دینامیکی بالا وجود دارد، با استفاده از ماسک رنگ و ابزارهای جداسازی محدوده برای درجه‌بندی فیلم HDR و توانایی مشاهده تون ویدیویی HDR که با نمایشگرهای محدوده دینامیکی استاندارد سازگار در macOS Catalina استفاده می‌شود.

به‌روزرسانی ژوئن ۲۰۲۱ امکان ایجاد و ویرایش نمای ستون‌ها را فراهم کرد، به علاوه گزینه‌های بهبود یافته برای مرتب‌سازی کلیپ‌ها اضافه شد.

اپل Final Cut را در آوریل ۲۰۲۲ به‌روزرسانی کرد تا پخش و عملکرد گرافیکی را در تراشه‌های M1 Max و M1 Ultra در Mac Studio بهینه کند .

به‌روزرسانی‌های سازگاری برای  macOS Ventura ، صدور سریع‌تر H.264 یا HEVC را در Mac با Apple Silicon اضافه کردند.

حرکت – جنبش

Motion ابزار موشن گرافیک اپل است که به کاربران امکان ایجاد عناوین سینمایی دو بعدی، سه بعدی و ۳۶۰ درجه، انتقال و جلوه های واقعی را در زمان واقعی می دهد. این رابط طوری طراحی شده است که برای کاربرانی که قبلاً از سایر نرم افزارهای حرفه ای اپل استفاده کرده باشند، آشنا باشد.

حرکت – جنبش

کاربران همچنین قادر به ایجاد الگوهای حرکتی هوشمند هستند که به کاربران امکان می دهد گرافیک های حرکتی را سریع و آسان تنظیم کنند.

Motion برای خرید جداگانه از Mac App Store با قیمت ۴۹٫۹۹ دلار در دسترس است .

کمپرسور

Compressor برنامه فشرده سازی و رمزگذاری ویدئو و صدا اپل است و برای کار در کنار برنامه های صوتی و تصویری حرفه ای اپل طراحی شده است. کاربران می توانند نمایه های MPEG-1، MPEG-2، Quicktime.mov و MPEG-4 را رمزگذاری کنند و همچنین NTSC را به PAL و بالعکس تبدیل کنند. دقیقاً مانند Motion، رابط Compressor باید برای کسانی که از برنامه های حرفه ای اپل استفاده می کنند آشنا به نظر برسد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 13 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.