رهنامه آموزش تصویری روش تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی - رهنامه

لامپ ال ای دی (LED) 💡 یکی از انواع لامپ های بادوام و بسیار کم مصرف است. این لامپ ها نور مادون قرمز یا ماورای بنفش از خودشان ساطع نمی کنند. بنابراین طول عمر بالایی دارند. اما ممکن است مانند هر وسیله برقی دیگری خراب شوند. بنابراین در این مطلب از رهنامه به آموزش تصویری روش تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی پرداختیم.

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف

How to Repair LED Bulb

تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی ابزار خاصی نیاز ندارد. با کمی صبر و دقت می توانید به راحتی لامپ ال ای دی را در منزل تعمیر کنید. بدون اینکه اطلاعاتی در مورد الکترونیک داشته باشید! تنها اطلاعات کمی درباره لامپ و کار کردن با لحیم بلد باشید کافی است. مدارهایی که در لامپ های کم مصرف استفاده می شود به صورت سری یا موازی هستند.

نحوه تعمیر لامپ کم مصرف LED

مرحله اول

دقت کنید دلایل زیادی برای کار نکردن لامپ وجود دارد. در اینجا تنها یک راه حل ساده برای تعمیر لامپ سوخته را بررسی کردیم. ابتدا حباب لامپ را جدا کنید. این کار را می توانید با یک پیچ گوشتی انجام دهید. نگران نباشید لامپ های کم مصرف از جنس پلاستیک هستند و احتمال شکستن آنها بسیار کم است.

تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی

مرحله دوم

ال ای دی ها دیود هایی هستند که جریان در آنها فقط در یک جهت حرکت می کند. پس در جهت مخالف جریانی وجود ندارد. دیود ها نور از خودشان ساطع می کنند. پس برای تست جریان برق از یک مولتی متر استفاده کنید. هم دیود ها را امتحان کنید. دیود را پیدا کنید که جریان در آن صفر است. روی آن را علامت بزنید.

تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی

تعمیر لامپ ال ای دی

مرحله سوم

ال ای دی سوخته را با دم باریک جدا کنید.

تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی

مرحله چهارم

حالا جای آن را با لحیم به صفحه مدار بچسبانید. چسب روی حباب لامپ زیاد محکم و با دوام نیست. بهتر است کمی چسب به لبه های حباب بزنید. حالا آن را سر جای قبلی قرار دهید.

تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی

لامپ های کم مصرف ال ای دی بسیار پرنور هستند. بنابراین وقتی بعد از تعمیر آنها را دوباره استفاده می کنید متوجه کم شدن نور ال ای دی های آن نمی شوید. در واقع میزان نور دهی آن کم نمی شود. لامپ ال ای دی با وجود یک ال ای دی کمتر به خوبی کار می کند.

تعمیر لامپ کم مصرف با هویه

ابتدا حباب لامپ را بردارید. این کار را می توانید با پیچ گوشتی انجام دهید. حالا سیم های برق AC را از برد اصلی جدا کنید. حالا مولتی متر خود را در حالت continuity یا تداوم تنظیم کنید. پیوستگی امواج در صفحه نمایش و صدای مولتی متر نشان دهنده این است که مدار کامل است. در واقع جریان بسیار ضعیفی در مدار است. حالا تک تک دیود ها را تست کنید. که جریان ضعیف در آنها برقرار است یا نه . اگر یک دیود از مدار خارج شده باشد یا سوخته باشد جریانی در آن وجود ندارد. آن را با ماژیک علامت بزنید. LED را با دقت جدا کنید. حالا LED جدید را جایگزین کنید. ال ای دی جدید را با لحیم به صفحه برد متصل کنید. بهتر است از هویه ۴۰ تا ۶۰ ولت استفاده کنید.

تعمیر درایور لامپ های کم مصرف

یکی از اجزای تشکیل دهنده لامپ های کم مصرف درایور است. در حالت عادی درایور ها محافظ دارند. یعنی زمانی که LED ها دچار سوختگی شوند درایور سالم می ماند. درایور سالم ولتاژی در حدود ۵۰ تا ۳۰۰ ولت را دارد. بنابراین اگر درایوری خروجی آن قطع شود یا نوسانی باشد احتمالا خازن ها دچار سوختگی شدند. خرابی خازن ها معمولا به صورت تغییر شکل است. در داخل محفظه لامپ خازن ها را می توانید تعویض کنید. معمولا دو خازن الکترولیتی و پلی استری در لامپ های کم مصرف استفاده می شود. شما باید خازن الکترولیتی را عوض کنید.

تعمیر لامپ کم مصرف با مداد و بدون هویه

اگر در شرایطی بودید که وسایل لازم برای تعمیر لامپ های کم مصرف در دسترس نداشتید. می توانید از یک مداد برای این کار استفاده کنید. مغز مداد به دلیل استفاده از گرافیت رسانا است. مداد در اینجا نقش لحیم را دارد. بعد از باز کردن حباب لامپ، ال ای دی سوخته را پیدا کنید. حالا با مداد دور آن را بکشید. به طوری که دو سمت آن به وسیله رد مداد به هم متصل شود. حالا لامپ سوخته دوباره روشن می شود. البته این راه حل تنها برای مدت کوتاهی جواب گو است. در ویدیوی زیر می توانید مراحل را با جزییات ببینید.

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف فلورسنت

لامپ های فلورسنت از چند قسمت اصلی تشکیل شده است. سرپیچ، ترانسفورماتور، مدار داخلی، گاز جیوه درون حباب و همچنین یک لایه فسفر که بر روی حباب شیشه ای است. سوختن خازن و ترانسفورماتور یکی ز دلایل خرابی لامپ فلورسنت است. ابتدا سالم بودن مقاومت ۱۰ اهمی آن را بررسی کنید. اگر نشانه سوختگی وجود دارد آن را تعویض کنید. مدار الکتریکی آن را با یک مولتی متر بررسی کنید. سوختگی مدار معمولا به صورت سیاه شدن قسمتی از مدار مشخص می شود. حالا دیود ها را بررسی کنید. اگر همه قطعات بالا سالم هستند. در این حالت سیم پیچی مشکل دارد. محل قطعی سیم پیچی را پیدا کنید و شروع به لحیم کاری کنید. حالا قطعات را دوباره سر هم کنید.

سوالات متداول

چطور ال ای دی مناسب با سایر ال ای دی ها را تهیه کنیم؟

سایز ال ای دی استفاده شده در لامپ ها معمولا به صورت یک عدد ۴ رقمی بر روی برد اصلی لامپ حک شده است. مثلا عدد ۳۵۹۶ نشان دهنده ال ای دی ۴ گوش با اندازه های ۳٫۵ میلی متر در ۹٫۶ میلی متر است

آیا شکستن لامپ های فلورسنت خطرناک است؟

در ساختار این لامپ ها گاز جیوه به کار رفته است که باعث حرکت الکترون ها می شود. استنشاق گاز جیوه برای سیستم عصبی و ریوی بدن مضر است. بنابراین هرگز لامپ های فلورسنت را نشکنید.

فرق لامپ های کم مصرف ال ای دی و فلورسنت چیست؟

لامپ های ال ای دی نور طبیعی تری نسبت به فلورسنت دارند. طول عمر ال ای دی بیشتر از فلورسنت است. لامپ های ال ای دی اشعه فرابنفش تولید نمی کنند.

جمع بندی

نحوه تعمیر لامپ های کم مصرف LED آسان است. اما بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید. هرگز لامپی که به جریان برق وصل است را باز نکنید. بعد از قطع جریان برق ۱۰ دقیقه صبر کنید تا جریان برق کاملا از مدار لامپ خارج شود. بهتر است ال ای دی های لامپ کم مصرف را تعویض کنید اما تعداد آنها را کم نکنید. زیرا بعد از مدتی فشار به سایر ال ای دی های دیگر می آید و آنها را از مدار خارج می کند.

نظرات و پیشنهاد های شما؟

در این مطلب از رهنامه آموزش تصویری روش تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی را بررسی کردیم. آیا شما لامپ کم مصرف منزل خودتان را تعمیر کردید؟ لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 315 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 26 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها