رهنامه بررسی ۲۲  علت و روش حل مشکل یکسره شدن فن ماشین - رهنامه

ممکن است بعد از خاموش کردن ماشین خود 🚘 از اینکه فقط صدای فن را می شنوید نگران شده باشید. این مشکل رایجی است که بسیاری از رانندگان آن را تجربه می کنند و می تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود. در بررسی ۲۲ علت و روش حل مشکل یکسره شدن فن ماشین امروز رهنامه ما قصد داریم در مورد این عوامل و نحوه غلبه بر آنها صحبت کنیم.

علت یکسره شدن فن خودرو چیست؟

Radiator Fan Keeps Running When Car Is Off (Causes and Fixes)

اگر در یک روز گرم تابستان به طور ناگهانی ماشین خود را متوقف کرده باشید احتمال دارد متوجه شده باشید که فن رادیاتور به کار خود ادامه می دهد. این مشکل می توانید ناشی از خرابی سنسور دما، گیر کردن سوئیچ رله یا اتصال کوتاه، سیستم سیم کشی معیوب، اجزای موتور بیش از حد گرم شده و فن موتور معیوب رخ دهد.

نحوه کار سیستم خنک کننده خودرو

بدون سیستم خنک‌کننده خودرو، موتور نمی‌تواند دمای بهینه خود را حفظ کند و در معرض خطر گرم شدن بیش از حد قرار می‌گیرد. این مجموعه پیچیده از چندین بخش تشکیل شده است که به طور یکپارچه با هم کار می کنند (از جمله رادیاتور، ترموستات، پمپ آب و خنک کننده).

در حالی که موتور کار می کند، گرمایی تولید می کند که توسط ترکیبی از آب و ضد یخ خنک و جذب می شود که به آن خنک کننده می گویند. سپس پمپ آب این مایع خنک کننده را در سراسر موتور و رادیاتور چرخانده تا گرمای بیشتری را جذب کند.

مایع خنک‌کننده داغ به داخل رادیاتور جریان می‌یابد که یک مبدل حرارتی است که به پخش گرما به محیط اطراف کمک می‌کند. این شامل لوله‌ها و تیغه های کوچکی است که سطح آن را چند برابر می‌کند تا گرمای بیشتری به طور مؤثری پخش شود.

با کاهش درجه حرارت عامل خنک کننده، منقبض شده و خلاء ایجاد می کند که خنک کننده بیشتری را از مخزن هدایت می کند. ترموستات با تنظیم مقدار مایع خنک کننده در هر زمان معین به مدیریت این فرآیند کمک می کند. هنگامی که موتور هنوز نسبتاً سرد است، ترموستات بسته می‌ماند و از گردش مایع خنک‌کننده جلوگیری می‌کند تا زمانی که گرمای کافی برای باز شدن آن ایجاد شود و کار خود را شروع کند.

سیستم خنک کننده خودرو برای اطمینان از حفظ دمای موتور در سطح ایمن طراحی شده است. این امر با گردش مایع خنک کننده از طریق رادیاتور و موتور انجام می شود، بنابراین از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند و امکان کارکرد کارآمد وسیله نقلیه شما را فراهم می کند.

نحوه کار سیستم خنک کننده خودرو

علت یکسره شدن فن شاهین ، تیبا و…

برای تشخیص و تعمیر فن رادیاتوری که حتی پس از خاموش شدن خودرو به کار خود ادامه می دهد، درک علل مختلف این موضوع ضروری است.

سنسور دمای معیوب علت یکسره شدن فن ماشین

سنسور دما یک عنصر جدایی ناپذیر از سیستم خنک کننده موتور است. هنگامی که فن رادیاتور شما به سطح معینی رسید، سیگنالی می فرستد تا فن رادیاتور شما روشن شود، سپس به محض خنک شدن مجدد موتور خاموش می شود.

سنسورهای ناکارآمد می توانند سیگنال های ثابتی را برای فعال ماندن فن حتی پس از خاموش کردن موتور ارسال کنند. این رفتار معیوب ممکن است به دلیل قطعات آسیب دیده یا اختلال در سیم کشی درون و اطراف سنسور دمای خودرو شما باشد. اگر سنسور آسیب ببیند، خوانش های معیوب را به فن ارسال می کند و باعث می شود که به طور مداوم کار کند.

مشکلات سیم‌کشی، مانند خوردگی یا شکستگی سیم‌کشی، همچنین می‌تواند منجر به اتصال ضعیف با سنسور شود که به یک سیگنال غیرقابل اعتماد و در نتیجه فن خراب تبدیل می‌شود.

سنسور دمای معیوب علت یکسره شدن فن ماشین

گیر کردن سوئیچ رله دلیل یکسره شدن فن ال ۹۰، سایبا و غیره

سوئیچ رله منبع تغذیه فن شماست و با سیگنال سنسور دما آن را روشن و خاموش می کند. متأسفانه، یک سوئیچ رله فرسوده یا آسیب دیده می‌تواند در موقعیت «روشن» خود گیر کند و منجر به مشکلات بیشتر شود: حتی با خاموش بودن خودرو، فن همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. خرابی های الکتریکی مانند اتصال کوتاه نیز ممکن است باعث این مشکل شود ؛ بنابراین قبل از داغ شدن همه چیز به علائم هشدار توجه کنید!

گیر کردن سوئیچ رله دلیل یکسره شدن فن ال ۹۰، سایبا و غیره

اتصال کوتاه

فن های رادیاتور مستعد اتصال کوتاه هستند که ممکن است زمانی رخ دهد که سیم کشی اتصال آنها به سنسور دما یا کلید رله آسیب ببیند. این اختلال در جریان الکتریکی منجر به جریان برق بدون وقفه می شود و باعث می شود که فن به کار خود ادامه دهد. بنابراین سیم های خورده و ساییده ممکن است باعث اتصال کوتاه شوند که رادیاتورها را در حالت انفجار کامل نگه می دارد. برای جلوگیری از چنین حوادثی ضروری است که این ارتباطات به طور منظم حفظ شود.

گرمای بیش از حد موتور

آیا فن رادیاتور ماشین شما تحت بار شدید است؟ اگر چنین است، ممکن است یک مشکل اساسی در موتور شما وجود داشته باشد. سنسور دما می تواند سیگنال هایی را به فن ارسال کند تا موتور داغ را حتی پس از خاموش کردن خودرو خنک کند. گرمای بیش از حد ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند سطح پایین مایع خنک کننده، پمپ آب فرسوده، گرفتگی رادیاتور، یا خرابی ترموستات ایجاد شود ، همه اینها ارزش بررسی دارند.

موتور فن معیوب

یکی دیگر از علل یکسره شدن فن پژو ، پراید و غیره خراب شدن فن موتور است. موتور فن رادیاتور نیروی محرکه ای است که در پشت پره ها چرخانده و هوا را از طریق رادیاتور ماشین شما عبور می دهد. اگر قطعات داخلی آسیب دیده یا فرسوده شده باشند، می تواند باعث شود که موتور همیشه بدون توجه به سیگنال های سنسور دما یا سوئیچ های رله کار کند. این آسیب می تواند به دلیل ساییدگی و پارگی در طول زمان یا آسیب خارجی وارد شده به قطعات باشد.

خرابی ECU علت یکسره شدن فن کولر پژو ، پراید و غیره

ECU را به عنوان یک مرکز فرماندهی در نظر بگیرید که تزریق سوخت، تامین سوخت، احتراق و مدیریت هوا را کنترل می کند. تراشه ECU سیگنال هایی را از سنسور دمای مایع خنک کننده (CTS) دریافت می کند و با توجه به سیگنال دما، فن را روشن یا خاموش می کند.

اگر آب وارد تراشه شود، با نرم افزار داخل ECU همه چیز از بین می رود. نرم افزار دائماً یک فرمان نادرست می دهد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، می تواند باعث شود که فن مدت طولانی پس از خاموش شدن موتور خودرو به کار خود ادامه دهد.

ماژول کنترل فن معیوب برخی از خودروها دارای یک ماژول جداگانه هستند که فقط فن رادیاتور را کنترل می کند. ماژول ممکن است از کار بیفتد و باعث بروز مشکلاتی در فن شود. این مشکل به ویژه در خودروهایی که محل قرارگیری ماژول کنترل فن آن را در معرض گرد و غبار و خوردگی قرار می دهد رایج است.

خرابی ECU علت یکسره شدن فن کولر پژو ، پراید و غیره

خوردگی یا زنگ زدگی لوله بای پس مایع خنک کننده

یکسره شدن فن پژو ۴۰۵ یا سایر مدل های ماشین می تواند به خوردگی یا زنگ زدگی لوله بای پس مایع خنک کننده ربط پیدا کند. آسیب دیدن این لوله می تواند باعث شود که فن خودرو به طور مداوم کار کند.

خرابی هسته بخاری علت یکسره شدن فن ماشین

اگر هسته بخاری شما نشتی داشته باشد می تواند باعث یکسره شدن فن پراید انژکتور و غیره شود.


راه حل هایی برای حل مشکل یکسره شدن فن ۲۰۶ ، پراید، سمند و غیره

بعد از بررسی علت یکسره شدن فن پراید انژکتور ، سمند و غیره نوبت آن است که راه حل ها را بررسی کنیم.

راه حل هایی برای حل مشکل یکسره شدن فن 206 ، پراید، سمند و غیره

باتری را جدا کنید

قبل از اینکه بتوانید هر گونه آزمایش یا تعمیر فن رادیاتور را شروع کنید، ابتدا باید باتری ماشین خود را جدا کنید. این کار از خطرات احتمالی الکتریکی جلوگیری می کند و تضمین می کند که ایمنی و وسیله نقلیه شما در طول این فرآیند محافظت می شود.

حل مشکل یکسره شدن فن با بررسی سطح مایع خنک کننده خودرو

یکی دیگر از کارهایی که برای حل مشکل یکسره شدن فن ۲۰۶ ، پراید، سمند و غیره خود می توانید انجام دهید این است که مقدار مایع خنک کننده را چک کنید. مطمئن شوید که هیچ کم و کاستی از این نظر وجود ندارد. هر گونه نشتی احتمالی را بررسی کنید. اگر خنک کننده کمی وجود داشته باشد موتور ماشین شما سریعا داغ می شود و منجر به فعال شدن خنک کننده ماشین می شود.

سنسور دما را بررسی کنید

اکنون که باتری جدا شده است، می توانید سنسور دما را با یک مولتی متر تست کنید. حسگر باید بتواند الکتریسیته را هدایت کند و تداوم حرکت جریان الکتریکی را ایجاد کند. اگر در این مرحله به مشکل برخوردید باید تعویض سنسور دما را در نظر بگیرید.

سوئیچ رله را بررسی کنید

اگر سنسور دما طبق برنامه کار می کند، اکنون زمان ارزیابی سوئیچ رله است. می‌توانید با تعویض آن با یک سوئیچ کارکرده آزمایش‌شده یا با آزمایش آن با استفاده از یک مولتی متر، مطمئن شوید که سوئیچ فعلی شما کار می‌کند. اگر به نظر می رسد که در حالت “روشن” گیر کرده است، چاره ای جز تعویض آن نخواهید داشت.

 سیم کشی را بررسی کنید

پس از تأیید درستی عملکرد سنسور دما و سوئیچ رله، تمام سیم‌کشی‌ها را از نظر هرگونه نشانه‌ای از ساییدگی یا خوردگی بررسی کنید. اگر اتصالات شل قابل مشاهده هستند، مطمئن شوید که به درستی وصل شده اند، و اگر سیم های آسیب دیده برای بازیابی اتصال الکتریکی نیاز به تعویض یا تعمیر دارند – این کار را به سرعت انجام دهید. این عملکرد بهینه سیستم را تضمین می کند.

برای حل مشکل یکسره شدن فن ماشین موتور فن را بررسی کنید

اگر به نظر می رسد که همه اجزای دیگر به درستی کار می کنند، ممکن است موتور فن ایراد داشته باشد. شما می توانید از یک مولتی متر برای تست موتور فن استفاده کنید و همچنین باید آن را از نظر فیزیکی برای هرگونه آسیب یا فرسودگی بررسی کنید. تیغه های شکسته یا قطعات فرسوده نشانه هایی هستند که نشان می دهد مشکلی وجود دارد و نیاز به تعویض سریع دارد. اگر به نظر می رسد که موتور فن شما در واقع معیوب شده است، تعویض آن ضروری است.

داغ شدن بیش از حد موتور را بررسی کنید

اگر حتی پس از انجام راه حل های ذکر شده، فن رادیاتور همچنان کار می کند، ممکن است نشان دهنده گرم شدن بیش از حد موتور باشد. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی افتد، به سطح مایع خنک کننده و وضعیت ترموستات نگاهی بیندازید. گرمای بیش از حد می تواند ناشی از مشکلات مختلفی مانند خرابی پمپ آب، مسدود شدن رادیاتور یا خرابی ترموستات باشد. به منظور اطمینان از عدم آسیب بیشتر به دلیل هر یک از این مشکلات، خودرو خود را بدون معطلی به صورت تخصصی توسط مکانیک بررسی کنید.

 با یک متخصص مشورت کنید

اگر مهارت کافی برای شناسایی علت روشن شدن فن در دمای پایین ندارید و نمی توانید برای حل مشکل خود اقدام کنید می توانید با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید. مکانیک ها معمولا ابزارهای تشخیصی پیشرفته ای دارند که با کمک آنها می توانند علت ایجاد مشکل را شناسایی کنند و راه حل موثری برای آن ارائه دهند.


نحوه جلوگیری از یکسره شدن فن کولر سمند ، ۴۰۵ ؛ ۲۰۶ و غیره

انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند به شما کمک کند از فرآیند پرهزینه و خسته کننده تعمیر موتور یا آسیب باتری ناشی از فن رادیاتور که حتی در زمان خاموش بودن ماشین کار می کند جلوگیری کنید. در اینجا چند راه برای اطمینان از خاموش بودن فن رادیاتور وجود دارد:

نحوه جلوگیری از یکسره شدن فن کولر سمند ، 405 ؛ 206 و غیره

به طور منظم سیستم خنک کننده را بررسی کنید

هنگامی که فن رادیاتور شما پس از خاموش کردن موتور به کار خود ادامه می دهد، می تواند نشانه ای از داغ شدن بیش از حد ماشین شما باشد. برای جلوگیری از روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین ، مطمئن شوید که سیستم خنک کننده خودرو خود را به طور منظم بررسی می کنید (مانند بررسی سطوح رادیاتور و ترموستات آن).

علاوه بر این، مراقب دماسنج داشبورد خود باشید. اگر علائمی از افزایش گرما در محفظه موتور مشاهده کردید، سریع وارد عمل شوید. با نظارت و نگهداری مداوم، دمای مطلوب را برای تجربه رانندگی ایمن تضمین خواهید کرد.

 فن رادیاتور را به طور منظم بررسی کنید

مراقبت منظم از فن خنک کننده می تواند تضمین کند که وقتی ماشین شما به سادگی پارک شده است، هرگز روشن نمی شود. پره های فن را از نظر آسیب یا خرابی بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. بعلاوه، با تعویض سریع موتور در صورت بروز هر گونه مشکل، تأیید کنید که موتور به درستی کار می کند.

برای جلوگیری از یکسره شدن فن پراید و غیره رادیاتور را تمیز نگه دارید

برای جلوگیری از کارکردن فن رادیاتور در هنگام خاموش بودن خودرو و حفظ یک موتور کارآمد، تمیز کردن مکرر رادیاتور با برس نرم یا هوای فشرده به از بین بردن گرد و غبار، زباله‌ها و اشکالاتی که می‌توانند باعث بهم ریختگی آن شوند، کمک می‌کند. نگهداری منظم از این قطعه به جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک می کند.

سیم کشی را بررسی کنید

اگر فن رادیاتور خودروی شما حتی پس از خاموش کردن کار می کند، ممکن است به دلیل فرسوده بودن سیم کشی باشد. مطمئن شوید که کابل هایی را که سنسور دما یا سوئیچ رله را به فن متصل می کنند را بررسی کرده اید و هر گونه شکستگی یا خوردگی را بررسی کرده اید. تعمیر و تعویض سیم کشی معیوب به جلوگیری از عوارض الکتریکی از قبل کمک می کند.

برای حل مشکل یکسره شدن فن ماشین ترموستات را عوض کنید

برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، تعویض منظم ترموستات را به عنوان بخشی از فرایند تعمیر و نگهداری خودرو در نظر داشته باشید. بدون ترموستات که به درستی کار می کند، دمای موتور می تواند به طور خطرناکی افزایش یابد و باعث شود که پس از خاموش کردن وسیله نقلیه خود، فن همچنان کار کند.

استفاده از خنک کننده با کیفیت برای جلوگیری از یکسره شدن فن کولر پراید و …

برای جلوگیری از گرمای بیش از حد مضر بالقوه، همیشه اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه شما به مایع خنک کننده درجه یک مجهز شده است. فن رادیاتور نیز باید قابل اعتماد باشد و در زمان بیکار بودن خودرو بی جهت کار نکند. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که مقدار صحیح مایع خنک کننده را همیشه در خودرو خود نگه می دارید.

با احتیاط رانندگی کنید

رانندگی ناایمن می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود و به نوبه خود منجر به یکسره شدن فن پراید کاربراتوری و غیره شود. اگر می‌خواهید سلامت خودروی خود را حفظ کنید، بهترین کار این است که با سرعت ثابت رانندگی کنید و از شتاب‌گیری یا کاهش سرعت ناگهانی خودداری کنید. انجام این کار به جلوگیری از مشکلات رادیاتور و همچنین افزایش عمر خودروی شما کمک می کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب بررسی ۲۲  علت و روش حل مشکل یکسره شدن فن ماشین امروز رهنامه ما سعی کردیم دلایل و راهکارهای مهم را در خدمت شما توضیح دهیم. اگر شما علت یا راه حل دیگری برای یکسره شدن فن دور کند ۲۰۶ یا پراید و غیره می شناسید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 86 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 22 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها