رهنامه آموزش ۱۷ اقدام موثر برای افزایش امنیت ویندوز ۱۰ - رهنامه

آیا در ویندوز خود اطلاعات مهمی ذخیره کرده اید و دوست ندارید این اطلاعات پاک شوند یا دست افراد دیگری بیافتد؟ در این صورت میتوانید با چند گام ساده امنیت ویندوز خود را بالا ببرید. 🛡️ در این مطلب از رهنامه به آموزش ۱۷ اقدام موثر برای افزایش امنیت ویندوز ۱۰ میپردازیم.

چگونه امنیت لپ تاپ ویندوز ۱۰ را بالا ببریم؟

?How to Keep Your Windows 10 Computer Secure

تنظیمات امنیتی ویندوز ۱۰ به شما این امکان را میدهند تا در قسمت های مختلف ویندوز با کار های مختلف امنیت ویندوز را بالاتر ببرید. با بالا رفتن امنیت ویندوز، اطلاعات شما نیز امنیت بیشتری خواهند داشت. در ادامه روش های بالا بردن سطح امنیت ویندوز ۱۰ را بررسی میکنیم.

بالا بردن امنیت سیستم عامل ویندوز ۱۰ با آپدیت ویندوز

افراد سودجو برای دسترسی به ویندوز به دنبال حفره های امنیتی میگردند و از طریق آن ها میتوانند به سیستم شما نفوذ کنند. یکی از راه حل های موثر برای بستن این حفره ها آپدیت ویندوز ۱۰ است. در آپدیت های جدیدی که برای ویندوز شما در دسترس است به غیر از اضافه شدن قابلیت های جدید برخی از مشکلات و باگ های نسخه قبل را برطرف میکند. این گونه حفره های امنیتی از بین میرود. با از بین رفتن این حفره ها، دیگر افراد سودجو نمیتوانند وارد ویندوز شما شوند و به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. بنابر این برای افزایش امنیت ویندوز به طور مرتب بررسی کنید و در صورت وجود نسخه جدید ویندوز خود را آپدیت کنید.

ایمن سازی ویندوز 10

بررسی فایل های دانلود شده

کاربران ویندوز فایل های بسیاری را در ویندوز دانلود و از آن ها استفاده میکنند. یکی از کار هایی که افراد سودجو میکنند تا به سیستم شما دسترسی پیدا کنند و یا به آن آسیب بزنند ایجاد فایل های مخرب و بد افزار ها است. زمانی که شما این فایل ها را دانلود و در ویندوز خود ذخیره میکنید، باعث میشود تا به راحتی ویندوز را آسیب پذیر کنید. شما میتوانید از بسیاری از تهدید ها و خطرات با بررسی فایل های دانلود شده در امان باشید. زمانی که یک فایل را دانلود میکنید با چند گام ساده میتوانید آن را بررسی کنید.

  • جستجو در گوگل: ابتدا در گوگل جستجو کنید و سایت های مختلف را مشاهده کنید. ببینید حجم فایلی که دانلود کردید در حالت کلی چقدر است. در صورتی که فایل شما حجم خیلی کمتر یا بیشتری داشته باشد یعنی برنامه اصلی نیست و ممکن است یک بد افزار باشد و باعث آسیب دیدن ویندوز شما شود.
  • دانلود فایل از سایت های معتبر: زمانی که شما به یک فایلی نیاز دارید میتوانید آن را از سایت های مختلفی دانلود کنید. سعی کنید زمانی که میخواهید فایل یا برنامه ای را دانلود کنید، آن را از هر سایتی دانلود نکنید. فایل خود را تنها از سایت های معتبر که مطمئن هستید قبل از گذاشتن فایل روی سایت آن را بررسی میکنند، دانلود کنید.

چگونه امنیت لپ تاپ را بالا ببریم

محتویات فایل زیپ را مشاهده کنید

تمام فایل هایی که شما از اینترنت دانلود میکنید به صورت فایل زیپ هستند. برای دسترسی به فایل شما باید فایل را آنزیپ کنید سپس از آن استفاده کنید. برای آسیب ندیدن سیستم خود قبل از خارج کردن فایل از فایل زیپ، ابتدا فایل زیپ را باز کرده و محتویات آن را بررسی کنید. در صورتی که محتویات آن فقط شامل فایل های مورد نیاز شما بود آن را از حالت زیپ خارج کنید. اگر فایل های مختلف و غیر آشنایی مشاهده کردید، برای آسیب ندیدن ویندوز فایل را آنزیپ نکنید.

استفاده از برنامه آنتی ویروس برای حفظ امنیت در ویندوز

نرم افزار های آنتی ویروس مختلفی برای ویندوز وجود دارد که شما میتوانید این نرم افزار ها را روی ویندوز خود نصب کنید. بعد از نصب و فعالسازی این گونه نرم افزار ها باعث میشود تا ویندوز و برنامه های شما را بررسی کنند. زمانی که یک تهدید یا یک خطر پیدا شود، نرم افزار آنتی ویروس تهدید را به شما اطلاع میدهد و یا آن را به صورت خودکار رفع میکند. با این کار ویندوز شما در امنیت باقی میماند. همچنین زمانی که یک فایلی را دانلود میکنید میتوانید قبل از باز کردن آن با استفاده از نرم افزار های آنتی ویروس آن را بررسی کنید. سپس در صورت امن بودن از فایل زیپ خارج کنید.

امنیت سیستم عامل ویندوز 10

به غیر از برنامه های آنتی ویروس خود، ویندوز آنتی ویروسی به نام Windows Defender دارد. با فعال کردن Windows Defender میتوانید ویندوز خود را در امان نگه دارید.

چگونه امنیت لپ تاپ را بالا ببریم؟ با فعال کردن Firewall

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از اینترنت زیاد استفاده میکنید و ویندوز خود را به شبکه اینترنت متصل میکنید Firewall میتواند بسیار مفید باشد. Firewall یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای حفظ امنیت ویندوز است. این قابلیت ویندوز باعث میشود تا یک دیواری بین شبکه اینترنت و سیستم شما شکل بگیرد. از این دیوار، اطلاعاتی که اجازه خروج دارند خارج میشود و افرادی و یا اطلاعاتی که اجازه ورود به ویندوز شما را دارند وارد میشوند. اینگونه هکر ها به راحتی نمیتوانند از طریق اینترنت وارد ویندوز شما شوند.

بررسی Task Manager برای بالا بردن افزایش امنیت ویندوز ۱۰

Task Manager به شما میتواند کمک کند تا متوجه شوید در ویندوز چه برنامه هایی فعال هستند. برای باز کردن Task Manager میتوانید از کلید های میانبر Ctrl+ Shift+ ESC استفاده کنید. بعد از باز کردن آن وارد تب Processes شوید. اکنون برنامه های در حال اجرا را میتوانید مشاهده کنید. در صورتی که برنامه ای مشکوک بود و شما آن را اجرا نکردید اما در ویندوز در حال اجرا بود میتوانید آن را از روی ویندوز خود حذف کنید.

تنظیمات امنیتی ویندوز 10

جلوگیری از نمایش پاپ آپ های تبلیغاتی

پاپ آپ های تبلیغاتی بسیاری شما ممکن است در ویندوز و مرورگر های خود مشاهده کنید. این پاپ آپ های تبلیغاتی به غیر از مزاحمت هایی که دارد در برخی موارد ممکن است حاوی فایل های مخرب باشد و به سیستم شما آسیب برساند. بنابر این با مسدود کردن و جلوگیری از باز شدن تبلیغات پاپ آپ شما میتوانید ویندوز خود را در امان نگه دارید. نرم فزار های مختلفی برای مسدود کردن تبلیغات است که میتوانید از آن ها استفاده کنید. این نرم افزار های از تبلیغات مزاحم جلوگیری کرده و سیستم شما را امن نگه میدارند.

بالا بردن سطح امنیت ویندوز 10

استفاده از برنامه هایی تغییر دهنده آی پی

یکی دیگر از روش های موثر برای امن نگه داشتن ویندوز استفاده از برنامه های تغییر دهنده آی پی است. زمانی که شما از اینترنت استفاده میکنید، افراد سودجو میتواننتد آی پی شما را پیدا کنند. با این حال با استفاده از این نرم افزار ها میتوانید آدرس آی پی خود را پنهان کنید و سیستم خود را در امان نگه دارید.

افزایش افزایش امنیت ویندوز ۱۰ با استفاده از Bitlocker

شما با استفاده از Bitlocker میتوانید روی پوشه های خود رمز بگذارید. شما میتوانید با رمز گذاشتن روی پوشه های مهم، دسترسی سایر افراد به اطلاعات و فایل های مهم خود را ببندید. با استفاده از Bitlocker اگر هارد خود را نیز گم کنید، سایر افراد نمیتوانند به اطلاعات درون هارد دسترسی داشته باشند.

پسورد گذاشتن برای ویندوز

در مرحله قبل با استفاده از Bitlocker شما توانستید برای پوشه های خود پسورد بگذارید. به غیر از پوشه ها شما برای خود ویندوز نیز میتوانید پسورد تنظیم کنید. با تنظیم پسورد برای ویندوز کسی نمیتواند آن را باز کند و اطلاعات شما در امان خواهد ماند.

تنظیمات امنیتی ویندوز 10

چگونه امنیت کامپیوتر را بالا ببریم؟ با استفاده از مرورگر امن

مرورگر های مختلفی برای ویندوز وجود دارد که شما میتوانید برای جستجو در اینترنت از این مرورگر ها استفاده کنید. اگر میخواهد امنیت ویندوز شما حفظ شود، باید از مرورگر های استفاده کنید که حریم خصوصی قوی دارند. این مرورگر ها نمیگذارند تا سایت های مخرب و بد به سیستم شما آسیب برسانند.

حذف نرم افزار های مشکوک

در صورتی که از نرم افزار هایی استفاده میکنید که از منابع معتبری دانلود نشده اند و اعتمادی به آن ها نیست ممکن است امینت ویندوز خود را به خطر بیاندازید. در این صورت برای افزایش امنیت ویندوز ۱۰ میتوانید برنامه های مشکوک را حذف کنید و به جای آن ها از نرم افزار های امن تر استفاده کنید.

برای افزایش امنیت ویندوز ۱۰ دسترسی های ریموت را غیر فعال کنید

شما میتوانید با روش های مختلف به ویندوز خود به صورت ریموت یا از راه دور دسترسی داشته باشید و به آن وصل شوید. در این حالت تغییرات بسیاری را میتوانید در ویندوز اعمال کنید. افراد سودجو نیز مانند شما ممکن است از راه دور و ریموت به ویندوز شما دسترسی پیدا کنند و به آن آسیب بزنند. بنابر این برای جلوگیری از اینکار دسترسی های ریموت را غیر فعال کنید. برای این کار از طریق منو Start برنامه Settings را باز کنید. وارد بخش Update and Security شوید. از طریق منو سمت چپ For developers را انتخاب کنید.

چگونه امنیت لپ تاپ ویندوز 10 را بالا ببریم؟

صفحه را به سمت پایین بکشید. در بخش Remote Desktop روی Show settings کلیک کنید. تیک گزینه Don’t allow remote connections to this computer را بزنید. سپس روی گزینه های Apply و بعد OK کلیک کنید.

ایجاد چند حساب کاربری برای استفاده افراد مختلف از یک کامپیوتر

در صورتی که چند نفر از یک کامپیوتر و سیستم استفاده میکنند میتوانید برای بالا بردن امنیت ویندوز خود حساب کاربری های مختلفی ایجاد کنید. با این کار هر حساب کاربری تنظیمات، مجوز ها و دسترسی های منحصر به فردی دارد که فقط برای همان حساب کاربری است.

افزایش امنیت ویندوز ۱۰ با فعال کردن Controlled Folder Access

قابلیت Controlled Folder Access در ویندوز باعث میشود تا از تغییر در فایل ها و پوشه ها توسط برنامه های ناشناس جلوگیری شود و اینگونه فایل های شما در امان باقی بماند. برای فعال کردن این قابلیت Settings را باز کنید. مسیر Update and Security> Windows Security> Virus & threat protection را طی کنید.

چگونه امنیت کامپیوتر را بالا ببریم

بعد از باز شدن Windows Defender Security Center از منو سمت چپ Virus & threat protection را انتخاب کنید. در سمت راست روی Virus & threat protection settings کلیک کنید.

امنیت در ویندوز

در صفحه بعد Controlled folder access را فعال کنید.

امنیت سیستم عامل ویندوز 10

بعد از فعال کردن این قابلیت اگر از برنامه ای مطمئن هستید میتوانید آن را در حالت استثنا قرار دهید تا این قابلیت همچنان برایش فعال باشد. برای این کار روی Protected folders کلیک کنید.

بالا بردن سطح امنیت ویندوز 10

Add an allowed app را انتخاب کنید. حالا در کادر باز شده برنامه مورد نظر را انتخاب کنید.

تنظیمات امنیتی ویندوز 10

تهیه بکاپ به صورت دوره ای

یکی دیگر از کار هایی که میتوانید برای در امان نگه داشتن فایل های خود انجام دهید تهیه بکاپ به صورت دوره ای است. گاهی به دلایل مختلفی ممکن است فایل های شما حذف شوند. بنابر این بهتر است گاهی از فایل های خود بکاپ تهیه کنید و آن ها را در یک سرویس ابری یا دستگاه خارجی مانند هارد اکسترنال قرار دهید.

استفاده از Windows SandBox برای افزایش امنیت ویندوز ۱۰

Windows SandBox قابلیتی است که در ویندوز باعث میشود یک صفحه مانند ویندوز شما باز شود. این صفحه مجازی است و دسترسی به هیچکدام از فایل ها و پوشه های اصلی شما ندارد. در صورتی که میخواهید سایتی که معتبر نیست را باز کنید میتوانید ابتدا در Windows SandBox آن را باز کنید و بعد از اطمینان حاصل کردن از سایت در ویندوز اصلی آن را باز کنید. برای نصب Windows SandBox ابتدا CMD را در منو جست جو ویندوز تایپ کنید. سپس روی Run as administrator کلیک کنید. بعد از باز شدن Command Prompt دستور dism /online /Enable-Feature /FeatureName: “Containers-DisposableClientVM” -All را وارد کنید. بعد از اجرا شدن دستور کلید Y را فشار دهید. بعد از اتمام کار ویندوز را ریستارت کنید.

چگونه امنیت لپ تاپ ویندوز 10 را بالا ببریم؟

اکنون برای استفاده از Windows SandBox کافیست در بخش جستجو ویندوز Windows SandBox را تایپ کنید و روی نتیجه آن کلیک کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های ایمن سازی ویندوز ۱۰ را بررسی کردیم. آیا شما روش دیگری برای بالا بردن امنیت سیستم عامل ویندوز ۱۰ میشناسید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه بالا بردن سطح امنیت ویندوز ۱۰ در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 229 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 25 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.