رهنامه آموزش ۹ روش رفع مشکل پرش موس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ - رهنامه

اگر تا کنون از لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی استفاده کرده باشید، مطمئنا با موس و نشانگر (Cursor) ?️ آن روی صفحه نمایش آشنا هستید. کرسر یا نشانگر گاهی با مشکلاتی از جمله پرش های ناگهانی و یا عدم پاسخگویی به فرامین روبرو می شود که در این مطلب از رهنامه قصد داریم چند راه حل ساده رفع مشکل پرش موس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ در اختیار شما بگذاریم.

علت و حل مشکل پرش موس در ویندوز

How To Fix Mouse Jumps On Windows 10 ,8 And 7

پیش از هر چیز، چند نکته ساده اما ظریف برای حل مشکل پرش موس در لپ تاپ و کامپیوتر ذکر خواهند شد که شاید به سادگی مشکل پرش کرسر در ویندوز را حل کنند. برای دیگر مشکلات مربوط به موس هم میتوانید به مقاله آموزش ۸ روش حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس مراجعه کنید.

بررسی روش های رایج حل مشکل پرش موس لپ تاپ و کامپیوتر

در لپ تاپ های کوچکتر، هنگام کار با برنامه های مختلف که نیازمند جابجایی دائم میان تاچ پد / موس و کیبورد می باشند، ممکن است دست کاربر نا خواسته با موس و یا تاچ پد تماس پیدا کرده و به عنوان مثال موجب مشکل پرش موس هنگام تایپ شود، که در این موارد، کاهش حساسیت موس / تاچ پد، می تواند مشکل را حل کند. غیر از این ممکن است در اثر استفاده مکرر، کلید های کیبورد و یا دکمه های راست و چپ موس گیر کرده باشند و یا سنسور نوری موس توسط گرد و خاک کثیف شده و موجب عدم پاسخگویی موس شده باشد. اگر از موس های وایرلس استفاده می کنید حتما از سلامت باتری ها اطمینان حاصل کنید. نکته مهم دیگر نیز تمیز نگه داشتن موس پد است.

اما در مورد لپ تاپ می توانید علت پرش موس در ویندوز ۱۰ و.. کثیفی باشد و شاید ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای رفع مشکل پرش موس تاچ پد، تمیز کردن تاچ پد باشد! برای این کار ابتدا سیستم را خاموش کرده و سپس با یک پد الکلی محل مورد نظر را به دقت تمیز کنید و سپس تاچ پد را به آرامی و با دستمال کاغذی خشک نمایید. حتی کوچکترین لکه چربی و کثیفی می تواند حساسیت تاچ پد را با اشکال روبرو کرده و موجب عدم پاسخگویی و یا مشکل پرش نشانگر موس شود.

اگر همه مراحل بالا را طی کردید اما مشکل پرش موس در لپ تاپ یا رایانه شما همچنان پابرجا بود، امکان دارد که ایراد از خود سخت افزار باشد. پس موس را روی یک سیستم دیگر هم تست کنید و یا برای اطمینان از سلامت پورت یو اس بی، از یک پورت دیگر استفاده کنید.

تنظیم زمان تاخیر (حساسیت) تاچ پد برای رفع مشکل پرش موس لپ تاپ

بعضی مواقع استفاده همزمان از موس و تاچ پد می تواند موجب ایجاد اختلال در عملکرد این دو قطعه و علت پرش نشانگر موس در ویندوز ۷ و.. شود که با اعمال تنظیمات زیر می توان این مشکل را برطرف کرد.

کلید های میانبر Win+I را بفشارید.

از پنجره ظاهر شده روی گزینه Devices کلیک کنید.

حل مشکل پرش موس

پس از آن تب Mouse & touchpad را انتخاب نمایید.

در پنجره بعدی با مراجعه به قسمت Touchpad گزینه های مختلف را برای مدت زمان تاخیر تاچ پد انتخاب کرده و عملکرد موس خود را امتحان کنید.

حل مشکل پرش موس

پس از طی این مراحل برای جلوگیری از ایجاد اختلال هنگام استفاده همزمان از موس و تاچ پد طبق روش زیر عمل کنید.

روی فلش رو به بالایی که سمت راست نوار وظیفه، نزدیک به ساعت، قرار دارد کلیک کنید.

روی آیکون تاچ پد، راست کلیک کرده و Property of Touch-Pad را انتخاب کنید.

از بالای پنجره ظاهر شده، تب مربوط به تاچ پد خود (معمولا تب آخر) را انتخاب کنید.

تیک کنار عبارت Disable when external USB pointing device plug in را فعال کنید. (این گزینه تاچ پد را به طور اتوماتیک در هنگام اتصال موس، غیر فعال می کند.)

حل مشکل پرش موس

اما اگر مشکل شما پرش اسکرول موس است، مقاله آموزش ۸ روش حل مشکل اسکرول موس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را مطالعه کنید.

پنهان کردن نشانگر، برای رفع مشکل پرش موس هنگام تایپ

مانند مراحلی که در قسمت قبل شرح داده شد به قسمت Setting ویندوز مراجعه کرده و روی گزینه Devices کلیک کنید.

سپس قسمت Mouse را انتخاب کرده و روی گزینه Additional mouse options کلیک کنید.

پس از آن از تب Pointer Options تیک کنار عبارت Hide pointer while typing را فعال کنید.

تیک کنار عبارت Automatically move pointer to the default button in a dialog box را در صورت فعال بودن غیر فعال کنید. این گزینه ممکن است گاهی اوقات باعث عدم پاسخگویی و حرکت نکردن موس روی صفحه شود.

روی Apply کلیک کنید.

حل مشکل پرش موس

حالا که این پنجره باز است، اگر در گذشته شکل یا اندازه نشانگر موس را تغییر داده اید می توانید با مراجعه به تب Pointers و کلیک کردن روی گزینه Use Default تنظیمات را به حالت پیش فرض باز گردانید.

روی Apply کلیک کنید.

اگر نشانگر موس شما در صفحه نشان داده نمی شود  ۹ روش حل مشکل نشان ندادن و ناپدید شدن موس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ برای رفع این مشکل مفید خواهد بود.

استفاده از برنامه TouchFreeze برای رفع مشکل پرش موس در ورد ، اتوکد و..

TouchFreeze برنامه ای رایگان و کاربردی است که که به طور خودکار در هنگام تایپ، تاچ پد را غیر فعال می کند.

حذف موس های اضافی جهت رفع مشکل پرش نشانگر موس

یکی از علت پرش موس بی سیم و.. می تواند وجود موس های اضافی که اکنون از آنها استفاده نمی کنید باشد که برای حذف آنها ابتدا عبارت Device Manager را در کادر جستجو منو استارت وارد کنید.

روی گزینه Mice and other pointing devices کلیک کنید تا منوی کوچک زیر آن باز شود.

از میان برنامه های نصب شده برای موس های متفاوت، آن هایی را که دیگر مورد استفاده نیستند، با کلیک راست بر روی نامشان و انتخاب گزینه Uninstall device حذف کنید.

سطح زیر موس را برای شناسایی علت لرزش نشانگر موس تغییر دهید

سطح زیر موس های اپتیکال از اهمیت بالایی برخوردار است، تا جایی که گاهی اوقات مشکلات پرش و یا عمل نکردن موس با تغییر رنگ سطح زیرین موس رفع می شود! پس برای اطمینان هم که شده، موس پد های متفاوت را تست کنید.

حل مشکل پرش موس در ویندوز از طریق درایور ها

یکی از مواردی که ممکن است موجب اشکال در عملکرد موس باشد، مربوط به درایور های نصب شده روی سیستم است. به یاد داشته باشید که درایور های مناسب را روی سیستم خود نصب کرده و درایور ها را همیشه به روز یا اصطلاحا آپدیت نگه دارید و برای هر کدام از سخت افزار ها تنها یک درایور نصب شده و فعال باشد. برای مدیریت درایور ها مراحل زیر را طی کنید.

از قسمت جستجوی ویندوز، در قسمت چپ نوار وظیفه، عبارت Device Manager را جستجو کرده و اولین نتیجه را انتخاب کنید.

حل مشکل پرش موس

سپس گزینه Mice and other pointer devices را انتخاب کنید و از صفحه باز شده به تب Driver مراجعه کرده و گزینه Update driver را برای به روز آوری درایور ها انتخاب کنید

اگر موس مورد استفاده شما پس از به روز آوری درایور با مشکل مواجه شده، با انتخاب گزینه Roll Back Driver به ویرایش قبلی بازگردید.

درایور هایی که در حال حاضر مورد استفاده نیستند را غیر فعال / حذف کنید.

سیستم را برای پایان عملیات، ری استارت کنید تا مشکل پرش اسکرول موس حل شود.

بعد از طی این مراحل اگر هنوز مشکل پابرجا بود دوباره مراحل بالا را طی کنید اما این بار درایور مربوط به موس را به به طور کامل حذف کرده و به صورت دستی از وب سایت سازنده موس، درایور مناسب را دانلود و نصب کنید.

اگر با پرش اسکرول موس در گوگل کروم مشکل دارید مطالعه مقاله ۹ روش حل مشکل پرش و عدم نمایش اسکرول در گوگل کروم برای شما مفید خواهد بود.

رفع مشکل پرش موس در ویندوز ۱۰ با اعمال تنظیمات سرعت

برای این روش ابتدا:

با جستجوی عبارت Control Panel وارد صفحه کنترل پنل شوید.

روی آیکون موس کلیک کنید.

با مراجعه به تب Pointer Options تیک گزینه Enhance pointer precision را بردارید.

در بالای این گزینه می توانید سرعت حرکت نشانگر موس را نیز تغییر دهید.

تغییرات اعمال شده را Apply (تایید) کنید.

رفع مشکل پرش موس در ویندوز، با اسکن سیستم

اگر پس از طی تمام مراحل بالا و امتحان همه راه حل ها هنوز مشکل پا برجا بود ممکن است ویروس ها و بدافزار ها موجب تخریب عملکرد موس یا تاچ پد شده باشند. پیشنهاد ما این است که در حالت Safe Mode ویندوز، یک اسکن کامل با برنامه آنتی ویروس خود از سیستم بگیرید و برنامه مخرب را از بین ببرید. در زیر مراحل قرار دادن ویندوز ۱۰ روی حالت Safe Mode آورده شده.

با فشردن کلید های میانبر Win+R صفحه کوچکی ظاهر خواهد شد.

در قسمت جستجوی این صفحه عبارت msconfig را وارد کنید و کلید اینتر را بفشارید.

از پنجره باز شده، تب Boot را انتخاب کنید.

از تب بوت، در قسمت پایین صفحه تیک گزینه Safe Boot و گزینه Network در زیر آن را بزنید.

حل مشکل پرش موس

روی Ok و پس از آن Apply کلیک کنید.

سیستم خود را ری استارت کرده و پروسه اسکن را شروع کنید.

در انتها برای مشکل دیگر موس می توانید از مقاله آموزش ۱۰ روش حل مشکل درگ نکردن موس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ هم استفاده کنید.

نظرات و پیشنهاد های شما؟

امروز در این مطلب تعدادی از روش های ساده و کاربردی حل مشکل پرش موس در لپ تاپ و سیستم های کامپیوتری را بررسی کردیم. فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید اگر شما نیز پیش از این با چنین مشکلی مواجه بوده اید خوشحال می شویم که راه حل خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. در نهایت امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 272 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.