رهنامه سرور اختصاصی چیست؛ ۴ تفاوت آن با سرور مجازی - رهنامه

سرور اختصاصی چیست؛ 4 تفاوت آن با سرور مجازی

سرور اختصاصی چیست. سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی است که در آن تمام منابع دستگاه به یک مشتری اختصاص داده شده است. برخلاف سرور اشتراکی که منابع بین همه کاربران توزیع می‌شود، سرور اختصاصی به شما این امکان را می‌دهد از تمام دارایی های موجود دستگاه بهره مند شوید: رم، ذخیره سازی، قدرت محاسباتی cpu و غیره. به طور خلاصه، میزبانی سرور اختصاصی قدرت و سازگاری بیشتری را نسبت به هر گزینه میزبانی دیگری به شما ارائه می‌دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت سرور اختصاصی چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد: سروری که کاملاً به وب سایت شما و نیازهای آن اختصاص داده شده است. برخلاف سرور اشتراکی، تمام قدرت و منابع به تنهایی متعلق به شماست و هیچ وب سایت دیگری به آنها دسترسی ندارد.

خرید سرور خوب منجر به افزایش سرعت، قابلیت اطمینان و امنیت می‌شود. علاوه بر این، شما کنترل کاملی بر نحوه راه اندازی سرور، از جمله تنظیمات سخت افزاری و گزینه های نرم افزار سفارشی دارید.

سرور اختصاصی نوعی سرور از راه دور است که به طور کامل به یک فرد، سازمان یا برنامه اختصاص داده شده است. استقرار، میزبانی و مدیریت توسط یک ارائه دهنده خدمات میزبانی، ابری یا مدیریت شده (MSP) انجام می‌شود.

سرور اختصاصی گزینه خوبی برای کسانی است که سابقه فنی دارند و می‌توانند سرور را به تنهایی مدیریت و پیکربندی کنند.

سرورهای اختصاصی نظیر خرید سرور HP معمولاً برای میزبانی وب‌سایت‌های پربازدید، برنامه‌های کاربردی وب و سایر سناریوهای میزبانی استفاده می‌شوند که در آن عملکرد در اولویت است.

کاربردهای بسیار دیگری برای سرور اختصاصی وجود دارد: داده های بزرگ، یادگیری ماشین، میزبانی وب سایت و برنامه، پشتیبان گیری و ذخیره سازی، مجازی سازی زیرساخت، سرور کلاستر، برنامه های کاربردی تجاری.

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی

دو عامل اصلی که یک سرور اختصاصی را از هاست ابری متمایز می‌کند عبارتند از:

  1. عملکرد خام دستگاه: هیچ لایه مجازی سازی منابع مصرف کننده در سرور اختصاصی وجود ندارد، بنابراین تمام منابع فیزیکی در اختیار شما تضمین شده است.
  2. سطح مدیریت سرور با یک سرور اختصاصی: شما آزاد هستید که همه چیز را از پیکربندی تا داده های میزبانی شده مدیریت کنید و مسئولیت تمام جنبه های تامین امنیت را بر عهده دارید. بنابراین، گزینه ای برای راه اندازی نصب های پیشرفته تر، که ممکن است برای استفاده از برنامه های تجاری خاص مورد نیاز باشد، دریافت خواهید کرد.

اما مزیت اصلی راه حل سرور اختصاصی مطمئناً آزادی شما به عنوان یک کاربر است. با این حال، اگر می‌خواهید از مدیریت فنی خودداری کنید و صرفاً روی پروژه وب خود تمرکز کنید، می‌توانید نوع کامل مدیریت سرور را انتخاب کنید. این نوع نشان می‌دهد که تمام تنظیمات سرور توسط یک تیم پشتیبانی فنی انجام می‌شود.

سرورهای ابری ارزان‌تر از سرورهای اختصاصی به نظر می‌رسند، اما سرور اختصاصی از نظر منابع و تعداد مشتریانی که در هر زمان می‌توانید به آنها خدمت کنید، بسیار بیشتر ارائه می‌دهد.

۱- رشد وب سایت و مدیریت افزایش ترافیک

رشد وب سایت و مدیریت افزایش ترافیک

اگر در حال برنامه ریزی برای رشد سریع وب سایت خود هستید، یک سرور اختصاصی ممکن است ایده خوبی برای این منظور باشد. میزان ترافیکی که هر روز به وب سایت شما وارد می‌شود، عامل مهمی‌در عملکرد وب سایت شما و در نتیجه در درآمد شما است. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما همچنان از هاست اشتراکی استفاده می‌کند و ترافیک شما افزایش می‌یابد، عملکرد آن می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

اگر برای مدیریت حجم زیادی از ترافیک آماده نیستید، وب سایت شما ممکن است از کار بیفتد یا در غیر این صورت منجر به تجربه منفی کاربر شود. با میزبانی وب سایت خود در سرور اختصاصی که در آن منابع فراوان است، از دست دادن بازدیدکنندگان تجاری و صفحه خودداری کنید.

۲- امنیت وب سایت خود را تضمین کنید

منیت وب سایت خود را تضمین کنید

امنیت برای هر وب‌سایتی مهم است، به‌ویژه برای آن‌هایی که حاوی اطلاعات حساسی مانند ایمیل‌های محرمانه، شماره کارت اعتباری یا اطلاعات مشتری هستند. محافظت از این اطلاعات و وب سایت خود در برابر ویروس ها، هک‌ها و سایر خطرات بسیار مهم است. یک حمله واحد این پتانسیل را دارد که وب سایت شما را خراب کند، بر سئوی شما تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه مشتریان را از دست بدهد. سرور اختصاصی به شما این امکان را می‌دهد که امنیت مطلوبی را برای وب سایت خود و هرگونه اطلاعات کاربر ذخیره شده ارائه دهید.

با یک سرور اختصاصی، شما کاملاً مسئول امنیت وب سایت خود هستید. این بدان معنی است که می‌توانید ویژگی های مورد نیاز خود را برای نیازهای خاص وب سایت و فایل های ذخیره شده خود بهینه کنید.

۳- کارایی

شرکت هایی که به کارایی بالا نیاز دارند، تمایل دارند روی سرور اختصاصی کار کنند. یک سرور اختصاصی سرعت پردازش بی نظیری را ارائه می‌دهد زیرا:

  • این واحدها داده‌ها را به صورت محلی پردازش می‌کنند، بنابراین تأخیر کمی‌در بازیابی و پردازش اطلاعات وجود دارد.
  • منابع اختصاصی تضمین می‌کند که هیچ تاخیری به دلیل صف درخواست وجود ندارد.
  • یک سرور اختصاصی نیازی به صف‌بندی درخواست‌ها ندارد، مگر اینکه از تمام قدرت پردازش یک‌باره استفاده کنید (که بسیار بعید است). این قابلیت سرورهای اختصاصی را برای موارد استفاده که در آن میکروثانیه‌ها حساب می‌شود، مانند محاسبات سنگین یا تراکنش های با فرکانس بالا، ایده آل می‌کند.
  • در حالی که سرورهای ابری در مقایسه با هاست اشتراکی کند نیستند، این دستگاه‌ها به سرعت یک سرور اختصاصی نیستند. چیزی که سرور ابری را کند می‌کند.

عملکرد دائمی ‌بالا سرورهای اختصاصی را برای بازی های آنلاین ایده آل می‌کند.

۴- مقیاس پذیری

قابلیت افزایش و کاهش تقریباً آنی، نقطه اصلی فروش یک سرور ابری است. اگر برنامه یا وب‌سایت شما افزایش ترافیکی داشته باشد (مثلاً در فصل تعطیلات)، می‌توانید منابع مجازی بیشتری برای پاسخگویی به تقاضا درخواست کند. افزودن منابع مجازی جدید نیازی به تخصص عملی یا خاموش کردن سرور ندارد.

سرورهای ابری به شما این امکان را می‌دهند که به «مقیاس‌سازی خودکار» تکیه کنید، فرآیندی که به‌طور خودکار منابع (سرورها، پردازنده‌ها، حافظه و غیره) را بر اساس نیازهای استفاده در زمان واقعی اضافه یا حذف می‌کند.

اما اگر سایت شما شامل یکی از موارد زیر میشود باید یک سرور اختصاصی انتخاب کنید:

  • برنامه‌ها یا وب سایت های بزرگ با ترافیک بالا
  • برنامه هایی که به پردازش CPU، RAM و فضای دیسک بیشتری نیاز دارند
  • سیستم هایی با داده های حساس مشتری

نتیجه گیری

شرکت هایی با تقاضای محاسباتی رو به رشد مانند فضای ذخیره سازی بیشتر و امنیت بیشتر از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند. در سرور اختصاصی، عملکرد نسبتاً بالایی با آزادی کامل برای پیکربندی سرور خود پیدا می‌کنید.  اگر می‌خواهید با بودجه محدود انعطاف بیشتری داشته باشید، سرورهای ابری را انتخاب کنید. با این حال، مزایای هزینه سرورهای ابری در کوتاه مدت احساس می‌شود.

در صورتی که قصد دارید وب سایت یا اپلیکیشن خود را به مدت طولانی با فضای ذخیره سازی و دیسک بالاتر میزبانی کنید، سرور اختصاصی گزینه مناسبی برای شماست.

آیا نیاز به ساخت یک وب سایت ساده دارید؟ به برنامه های میزبانی وب وب رمز نگاهی بیندازید، که یک پلت فرم میزبانی را با قیمت مقرون به صرفه با تمام تنظیمات اولیه ضروری به شما ارائه می‌دهد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 302 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 29 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.